Szekspirowski eksperyment Zadary

"Romeo i Julia" - reż. Michał Zadara - Teatr Studio w Warszawie

"Romeo i Julia" w warszawskim Teatrze Studio sprawia wrażenie delikatnej kpiny z klasycznego tekstu Wiliama Szekspira. Mimo że aktorzy robią, co mogą, by wciągnąć widza w tok akcji, wyraźnie wyczuwa się pewną sztuczność przedstawionych scen. Cóż, zamiana szesnastowiecznej Werony na współczesną Warszawę się nie powiodła.

Razi sztuczność dialogów i przedstawionych sytuacji. Aktorzy robią, co w ich mocy, by wykrzesać ducha zamierzchłej Werony, ale udaje im się to w bardzo ograniczonym zakresie. Nie za bardzo też wiadomo, jaki cel przyświecał twórcy scenariusza i reżyserowi przedstawienia Michałowi Zadarze. Zestawienie warszawskiego Powiśla i tekstu dramatu Szekspira w wielu miejscach sprawia wrażenie groteski i wystawienia na śmieszność oryginalnego tekstu, a także starych już zapewne i niedzisiejszych obyczajów oraz zachowań bohaterów dramatu. Publiczność jednak nie podejmuje tej gry, tak jakby była spragniona klasyki w dobrym tego słowa znaczeniu. Ten pewnego rodzaju eksperyment z tekstem, który stanowi filar teatralnego dramatu, wydaje się niezbyt udany. Mimo ciekawych pomysłów scenograficznych zastosowane chwyty po pewnym czasie przestają robić wrażenie.

Spektakl w Teatrze Studio miał jednak kilka pozytywów. Jednym z nich jest nadspodziewanie dobra gra aktorska młodziutkiej pary tytułowych bohaterów: Romea (Julian Zbudniewka) oraz Julii (Julia Leszkiewicz). Oboje, podobnie jak grane przez nich postacie, są jeszcze nastolatkami. Ona ma 14 lat, zaś on 16. Młodzi aktorzy poradzili sobie i z presją, i z trudnym przecież w wielu miejscach szekspirowskim tekstem. Na uwagę zasługuje świetna kreacja Dominiki Ostałowskiej (piastunki Julii), która została nagrodzona największymi brawami. W pamięci pozostaje także niewdzięczna rola Merkucja - w interpretacji Marcina Pempusia.

Michał Zadara urodził się w 1976 r. w Warszawie. Dał się poznać głównie dzięki innowacyjnemu podejściu do polskiej klasyki. Studiował teatr i politykę w Swarthmore College, oceanografię w Woods Hole, reżyserię w Krakowie. Był asystentem, współpracownikiem Małgorzaty Szczęśniak, Krzysztofa Warlikowskiego, Kazimierza Kutza, Jana Peszka, Armina Petrasa, Roberta Wilsona. Stworzył ponad 30 inscenizacji dramatycznych, operowych oraz multimedialnych. Jest autorem filmów niezależnych i instalacji wideo.

Jacek Szpakowski
Gazeta Polska Codziennie
24 czerwca 2019
Portrety
Michał Zadara

Książka tygodnia

Wpadnij, to pogadamy...
Wydawnictwo Universitas
Krzysztof Orzechowski, Łukasz Maciejewski

Trailer tygodnia

Roxana Songs
Krystian Lada
Lada wybrał na miejsce nagrania „Roxa...