Szlachetność mimu

18. Międzynarodowy Festiwal Sztuki Mimu

Tegoroczny XVIII Międzynarodowy Festiwal Sztuki Mimu odbył się w Teatrze na Woli w Warszawie w skromniejszym niż zazwyczaj zakresie.

Ministerstwo kultury bowiem dosłownie w ostatniej chwili zdecydowało się nieco dofinansować wydarzenie. Organizatorom udało się jednak zaprosić trzy zespoły zagraniczne: z Francji, Hiszpanii i Niemiec/Rosji oraz włączyć do programu składankę etiud "Wieczór współczesnej pantomimy".

Pantomima jest sztuką szlachetną, wymaga bowiem wielkiego kunsztu aktorskiego, aby emocje, wzruszenia i idee przekazywane były za pomocą ruchu i ekspresji mimicznej, bez słów. Współcześni mimowie korzystają z bogatych tradycji teatrów ulicznych, ogródkowych, commedii dell'arte, opery buffo, klownady cyrkowej, a także współczesnych osiągnięć pantomimy, np. w filmowej burlesce, we Wrocławskim Teatrze Pantomimy i w dorobku Marcela Marceau.

Najciekawszym spektaklem festiwalu okazał się "Ostatni clown na ziemi" rosyjsko-niemieckiego Teatru Derevo z Drezna [na zdjęciu]. Anton Adasinsky, dyrektor artystyczny teatru, w spektakularnej solowej impresji aktorsko-mimicznej zmagał się z przejściem na symboliczną drugą stronę życia/przestrzeni/zaświatów (?). Kolejne próby bohatera układały się w niezwykłą podróż, która zmierzała ku wyborowi dobra lub zła. Ważną rolę odgrywała scenografia i kolejne pojawiające się przedmioty, z którymi walczył bohater.

Artyści francuskiego Compagnie Mangano-Massip (uczniowie Marcela Marceau) pokazali spektakl "Remanence", w którym czworo bohaterów, poprzez nawiązywanie do symboli kultury europejskiej, zmagało się z problemami i barierami egzystencjalnymi. Z kolei w przedstawieniu "Every Memory Has a Song" hiszpańskiego teatru Mai Rojas and The Sculptors of the Air Company troje mimów z towarzyszem muzyków zaprezentowało wizję ludzkich wspomnień w stylu muzycznego teatru pantomimicznego.

Dobrze się stało, że tegoroczny festiwal, mimo skromnego budżetu, doszedł do skutku, co pozwala zachować ciągłość tej fascynującej imprezy.

Mirosław Winiarczyk
Idziemy
13 lipca 2018

Książka tygodnia

Polish Theatre after the Fall of Communism
Cambridge Scholars Publishing
Olga Śmiechowicz

Trailer tygodnia