Tajemnica Moskiewskiej Wenus
Najnowsza premiera w Operze Krakowskiej - "Dama pikowa" Piotra Czajkowskiego w reżyserii Krzysztofa Nazara to dzieło wybitne. Sam kompozytor pisał o swojej operze: "…jeśli się bardzo nie mylę, to "Dama pikowa" jest mistrzowskim utworem. W niektórych miejscach przenika mnie taki lęk... Czy publiczność jest w stanie odczuć choćby część tych lęków..." Oglądając krakowską "Damę pikową" naprawdę można przyznać rację obawą kompozytora.Wielkie namiętności i szalona słowiańska dusza Hermana każe mu szukać szczęścia i brać je, gdy się pojawia. Pragnie posiąść Lisę - mimo swojego ubóstwa i na przekór innym (Hrabinie i księciu Jeleckiemu - narzeczonemu Lisy) zdobywa ją i rozkochuje w sobie. Również Lisa nie potrafi wybrać spokojnego życia u boku bogatego i troskliwego księcia. Herman, choć przeraża, to pociąga ją. Jest jeszcze Hrabina, która dawniej potrafiła cieszyć się życiem, czerpać całymi garściami jego przyjemności, a teraz jest tylko starą i zgorzkniałą babcią, która opiekuje się Lisą. "Dama pikowa" to opera o ułomnościach i słabościach człowieka, o pożądaniu, które odrzuca jakąkolwiek samokontrolę. Ewa Biegas (Lisa) zachwyca. Arie w jej wykonaniu to popis wokalny. Jest przejmująca i tragiczna. Chociaż jej aktorstwo jest być może może zbyt ekspresyjne: czasem nieco przesadnie szamocze się na scenie. Chociaż każda scena, w której się pojawia emanuje tragizmem i pięknem, to ukoronowaniem tej roli staje się jej pieśń na molo, gdy bezskutecznie oczekująca nadejścia Hermana zaczyna zdawać sobie sprawę z tego, że kocha zbrodniarza. Dla takiej kreacji trudno niezwykle znaleźć godnego partnera. Wydaje się, że nie do końca jest nim Paweł Wunder (Herman). Natomiast Grzegorz Pazik w roli narzeczonego - księcia Jeleckiego zadziwia swoim głosem. Aria "Kocham Cię ponad miarę", w której wyznaje Lisie pełną oddania miłość jest jedną z najlepszych w krakowskiej "Damie pikowej". Wielki rozmach, jaki towarzyszy premierze, interesująca scenografia Marka Chowańca, wpasowane w klimat opery kostiumy i znakomicie poprowadzony przez Marka Kluzę chór zachwycał publiczność. Z pewnością osoby, które przyszły podziwiać oryginalne kostiumy zaprojektowane przez Zofię de Ines nie były zawiedzone. Na szczególną uwagę zasługuje kostium pawia, w który ubrany jest mistrz ceremonii na balu maskowym. Podobnie suknia tytułowej damy Pikowej - czarno-czerwona, iskrząca ukoronowana fantazyjnym kapeluszem. Podkreśla charakter swojej bohaterki, która pomimo swojego wieku wciąż chce zadziwiać otoczenie. Nie sposób przecenić piękna i bogactwa scenografii. Już w pierwszej scenie przykuwają uwagę, przypominające znane odesskie, schody. Aluzja do dzieła Eisensteina jest wyraźna. Ta sama scenografia pojawia się w ostatnim akcie, gdy Liza czeka na pojawienie się ukochanego: scena jest niemalże pusta, tonie w szarościach, srebrach i błękitach. Od 1 kwietnia dyrektorem artystycznym Opery Krakowskiej jest znany ze swojej miłości do operowych inscenizacji Laco Adamik. Adamik od początku swojej reżyserskiej kariery w operze nieprzerwanie zajmuje się teatrem muzycznym. Jest jego miłośnikiem, znawcą i interesującym reżyserem. Można mieć nadzieję, że pod jego dyrekcją zespół krakowskiej opery odniesie niejeden sukces podobny do sukcesu, jakim niewątpliwie jest prezentowana na gościnnej scenie Teatru Słowackiego - "Dama pikowa". Opera Krakowska Piotr Czajkowski "Dama pikowa" Dyrygent:Iwona Sowińska Inscenizacja i reżyseria: Krzysztof Nazar Kierownictwo muzyczne: Iwona Sowińska Scenografia: Marek Chowaniec Kostiumy: Zofia de Ines Reżyseria świateł: Mirosław Poznański Przygotowanie chóru: Marek Kluza Libretto: Modest Czajkowski wg Aleksandra Puszkina Obsada: Liza-Ewa Biegas, Magdalena Nowacka, Herman-Krzysztof Bednarek, Paweł Wunder,Tomsky-Andrzej Biegun, Przemysław Firek, Krzysztof Witkowski, Jeletzky-Artur Ruciński, Grzegorz Pazik, Michał Kutnik, Hrabina-Alicja Węgorzewska, Bożena Zawiślak-Dolny, Paulina-Agnieszka Cząstka, Anna Lubańska, Guwernantka-Hanna Swaryczewska, Bożena Walczyk-Skrzypczak, Masza-Marta Poliszot, Joanna Rakoczy, Surin-Volodymyr Pankiv, Jacek Ozimkowski, Czekalinsky-Vasyl Grokhloskyi, Adam Sobierajski, Czaplitzky-Wiesław Popiołek, Paweł Szczepanek, Narumoff-Jan Migała, Przemysław Bałka, Festordner-Dariusz Palonek, Rafał Pawłowski, Pokojówki-Lidia Pirowska, Małgorzata Sznajder-Dziechciowska, Dublerki-Hrabiny Jadwiga Król, Marta Marciuk, Dzieci-Piotr Krasny, Weronika Litwa, Marek Radoń Jakub Wótowicz Prapremiera: 19 XII 1890 Polska premiera: 1900 Warszawa Premiera Damy pikowej Piotra Czajkowskiego 6 i 7 kwietnia 2008 13, 14 kwietnia oraz 18, 19 maja 2008.