Teatralne laboratorium

"Liliputy i Olbrzymy i Guliwer - teatr o teatrze" - reż. M. Zákostelecký - Teatr Lalek Guliwer

Marek Zákostelecký, czeski reżyser, znany również polskiej publiczności (twórca takich spektakli dla dzieci jak rewelacyjne "Kino Palace", czy przezabawna "Planeta Football) scenograf ("Sklep z zabawkami", "Stoi na stacji lokomotywa' , "Złotowłosa") oraz scenarzysta, przygotował w Teatrze Guliwer kolejne interesujące przedstawienie.

Tym razem mali widzowie zaproszeni są do laboratorium. Ale czy teatr może mieć coś wspólnego z tak poważnym miejscem? Jak najbardziej! Scena teatralna to przecież wielkie naukowo - badawcze laboratorium, gdzie przy użyciu zarówno prostych, jak i skomplikowanych narzędzi - rekwizytów powstają niesamowite i wspaniałe wynalazki, które mogą wywoływać śmiech, smutek, strach, refleksję; przynoszą zabawę i uczą. Kim są pracownicy tej nietypowej instytucji? To reżyser, kompozytor, scenograf, choreograf i aktorzy. Dzięki nim podziwiać można efekt końcowy pracy laboratorium, czyli spektakl.

Profesor Bródka wraz z czwórką asystentów-specjalistów zapoznaje widzów z całym procesem zachodzącym w świecie teatru - projektowaniem kostiumów i dekoracji, tworzeniem rozwiązań scenograficzno-przestrzennych, a także z rodzajami i formami przedstawień. A wszystko to na przykładzie znanej sztuki pod tytułem "Podróże Guliwera". Jak wiadomo we współczesnym teatrze coraz częściej wykorzystuje się różnorakie wynalazki techniki, dlatego ich gorący propagator - doktor Hugo z zapałem prezentuje tak zwane imaginarium teatralne, czyli urządzenie sterujące, ułatwiające życie twórcom przedstawień. Dzięki video-projekcjom, kamerze, grze świateł, udaje się stworzyć wrażenie dynamicznej przestrzeni, pełnej różnorodnych, ruchomych iluzji. Jednak w laboratorium cenione są również klasyczne rozwiązania i formy teatralne. Kochane przez dzieci lalki takie jak kukiełki, marionetki, pacynki. Na scenie pojawi się również japoński teatr masek, opera, balet. Oczywiście tak trudne i być może nieco nudne zagadnienia naukowe należy przybliżyć młodym widzom w taki sposób, by stały się interesujące i zrozumiałe. Najlepiej empirycznie. Dlatego reżyser spektaklu postanowił nadać przedstawieniu formę interaktywnego spotkania. Dzieci uczestniczą w wyborze kostiumów, pomagają projektować scenografię. Niektóre zapraszane są na scenę, by spróbować nauczyć się animacji lalki, bądź też na własnym przykładzie pokazać, jak można zmieniać skale ludzi i rzeczy oraz wziąć udział w skomplikowanych ćwiczeniach dykcji. Jak wiadomo zaangażowanie dzieci w proces kreowania sztuki teatralnej uruchamia wyobraźnię i ekspresję twórczą dzieci, rozwija fantazję a oprócz tego ożywia całe przedstawienie. Niestety, ma też swoje wady. Aktorzy wybierają tylko nielicznych, a chętni są niemal wszyscy. Mimo to dzieci bawią się świetnie, żywo reagują, śpiewają i pokrzykują, gdy są o to proszone. Warto dodać, że reżyser i scenarzysta zadbał o pełne humoru dialogi, stworzył charakterystyczne, trochę zwariowane, zabawne postacie, w które znakomicie wcielają się aktorzy Teatru Guliwer: Adam Wnuczko, Tomasz Kowol, Maciej Owczarzak, Izabella Kurażyńska oraz Katarzyna Brzozowska. Dzieci doceniają to i nagradzają artystów gromkimi brawami.

Anna Czajkowska
Teatr dla Was
5 grudnia 2012

Książka tygodnia

Ale musicale! Złote stulecie 1918-2018
Wydawnictwo Marginesy
Daniel Wyszogrodzki

Trailer tygodnia

Faust
Tobias Kratzer
Nowy "Faust" z Opery Paryskiej 29 lis...