Tom Jones i Harvey Schmidt

sylwetki

Tom Jones - autor libretta i tekstów piosenek, Harvey Schmidt - autor muzyki

Kompozytor Harvey Schmidt (ur. w 1929 roku) i autor tekstów Tom Jones (ur. w 1928 roku) pochodzą z Texasu, a ich współpraca rozpoczęła się jeszcze w latach uniwersyteckich. Ich pierwszą wspólnym musicalem była adaptacja wczesnej sztuki Edmonda Rostanda „Les Romanesques”, której nadali tytuł „The Fantasticks” (Fantaści). Premiera odbyła się 3 maja 1960 roku w małym teatrze Sullivan Street Playhause i była początkiem ogromnych sukcesów tego spektaklu, który wystawiano w całych Stanach Zjednoczonych (od Nowego Jorku począwszy) oraz w ponad 40 krajach na czterech kontynentach.Warto dodać,iż jest to najdłużej grany spektakl w historii teatru muzycznego. Musical „The Fantasticks” w 1992 zdobył prestiżowe nagrody Obie Award i Special Tony Award, a w 1995 roku doczekał się pierwszej ekranizacji, do której scenariusz napisali autorzy sztuki.

Następnym wspólnym dziełem autorskiego tandemu był musical „110 in the Shade”. (110 stopni w cieniu), napisany w oparciu o sztukę „The Rainmaker” (Zaklinacz deszczu) Richarda Nasha. Autor sam dokonał adaptacji swojego tekstu, który niestety nie sprawdził się w formie musicalu. Dlatego też kolejne libretta łącznie z piosenkami pisał już Tom Jones, który wspólnie z kompozytorem Schmidtem zdecydowanie podążał w stronę małoobsadowego, kameralnego musicalu. Zgodnie z tymi założeniami powstał w oparciu   o sztukę „The Fourposter” pełen piosenek scenariusz „I do! I do!”.Był on pierwszym   dwuosobowym musicalem w historii tego gatunku scenicznego. Po ogromnym sukcesie na Broadwayu (blisko 600 przedstawień) jest on grany z przerwami nie tylko w Stanach Zjednoczonych, ale i na całym świecie.

Kolejne wspólne dokonania to musicale: „Celebration” (1969) oraz „Colette” (1970). W latach 1970 – 1975 Schmidt i Jones prowadzili założony przez siebie w Nowym Jorku warsztat teatralny Portfolio, w ramach którego tworzyli kameralne i niekonwencjonalne spektakle pokazywane następnie w małej sali dla niewielkiej publiczności. Najsłynniejszym z nich, docenionym przez krytykę, był „Phileomon” z 1975 roku.

Tom Jones jest również autorem książki „Making Musicals: An Informal Introduction to the World of Musical Theater” opublikowanej w 1998 roku.
 W 1998 York Theatre zaprezentował „The show goes on”, musical z teatralnymi songami pary autorskiej. Grali je i śpiewali sami autorzy.

W roku 1999 Jones i Schmidt zostali wyróżnieni w broadwayowskim Hall of Fame (Holu Sławy) w Gershwin Theatre, a w marcu tego samego roku ich „gwiazdy" znalazły się na Off-Broadwayu.

Lucjan Kydryński w swojej książce z 1984 roku pt. „Wodewil, operetka, musical” tak podsumował twórczą drogę obu autorów:
„Poszukiwania Schmidta i niezmiennie – od blisko 30 lat – towarzyszącego mu Jonesa idą w kierunku skameralizowania musicali, odrzucenia tradycyjnej broadwayowskiej pompy i sztampy a także w kierunku nowych rozwiązań aranżacyjnych, wykorzystania w partyturach musicalowych instrumentów i efektów poprzednio na Broadwayu nie dostrzeganych. Obaj starają się przerzucić w swych utworach pomost między typową i komercjalną produkcją dla Brodwayu, a świeżym oddechem muzycznej i teatralnej awangardy.”

(-)
Materiały Teatru
7 kwietnia 2011

Książka tygodnia

Monty Python. Autobiografia według Monty Pythona
Czwarta Strona - Wydawnictwo Poznańskie Sp. z o.o.
Monty Python

Trailer tygodnia