Tomcio na szlaku przygód

"Tomcio Paluszek" - reż. Henryk Adamek - Teatr Dzieci Zagłębia w Będzinie

26 listopada miała miejsce pierwsza w tym sezonie premiera w Teatrze Dzieci Zagłębia w Będzinie. W sali do cna wypełnionej dziećmi (i przy okazji rodzicami) grupa aktorów pod czujnym okiem reżysera, Henryka Adamka, zaprezentowała "Tomcia Paluszka"

Znana nam dorosłym, okrutna wersja przygód maleńkiego bohatera autorstwa Charles\'a Perraulta, została oczywiście zaadaptowana na potrzeby spektaklu dla dzieci. Napisania wersji dla najmłodszych podjął się Dariusz Wiktorowicz, dyrektor będzińskiej sceny. Na potrzeby spektaklu powstały również wpadające w ucho, skoczne piosenki autorstwa Tomasza Pietrasika w aranżacjach Michała Makulskiego.

Przygody Tomcia Palucha i jego piątki braci zaczynają się wówczas gdy matka wysyła synów do pobliskiego lasu, aby narąbali drewna na opał. Chłopcy ochoczo wyruszają do pracy wiedząc, że tym samym pomogą zapracowanemu ojcu. Las jednak okazuje się być niezbyt przyjaznym miejscem dla dzieci – chłopcy zapuszczają się zbyt daleko i gubią drogę powrotną do domu. Szukając schronienia natrafiają na chatkę Wilkołaka, który niestety lubi pożerać małych chłopców. Dlatego też, mimo dobrych chęci żony Wilkołaka, bracia muszą uciekać z domu po powrocie jego pana. Ale wkrótce los znowu zetknie piątkę chłopców i olbrzyma, co poskutkuje odebraniem Wilkołakowi siedmiomilowych butów. Dzięki nim pobliskie królestwo zostanie uratowane a dzielny Tomcio Paluch mianowany zostanie królewskim namiestnikiem.

W przedstawieniu udział biorą przede wszystkim aktorzy żywego planu, ale nie brak też udziału tradycyjnych, wykonanych z drewna lalek. Bardzo dobrym pomysłem okazały się również wielkie, kolorowe maski, z których aktorzy korzystają wcielając się w Wilkołaka, jego żony oraz królewskiego dworu. Dzięki różnorodnym, pomysłowym elementom scenografii spektakl jest intensywny i nasycony kolorami, przyciąga tym samym ciekawskie oko każdego malucha.

Energię i dynamikę spektaklu wspomagają wspomniane już krótkie piosenki umiejętnie wplecione w akcję oraz atrakcyjnie zaplanowany ruch sceniczny, dzięki któremu każdy aktor zna w tej układance swoje miejsce, co w rezultacie daje malowniczy, żywy i zabawny obraz.

Przedstawienie toczy się w dobrym tempie również dzięki przemyślanej scenografii – prostej i wielofunkcyjnej. Składają się na nią trzy zamykane mansjony na kółkach. Zamknięte – tworzą las. Po otwarciu każdego z nich wyłaniają się nowe światy – a to dom drwala i jego rodziny, a to chata Wilkołaka i jego żony, to znów komnaty zajmowane przez króla i jego doradców.

Spektakl w reżyserii Henryka Adamka, to opowieść o dorastaniu, odpowiedzialności, odwadze i zaradności. Przekazuje najmłodszym pozytywne wzorce, m.in. poprzez opiekuńczy stosunek Tomcia w do swoich wyższych, choć niestety mniej pomysłowych braci. Będziński „Tomcio Paluszek” jest zrealizowany mądrze i ciekawie ustrzegając się jednocześnie przesadnego i niepożądanego, a jakże częstego w spektaklach dla dzieci, dydaktyzmu. Aktorzy zaprawieni w teatralnych kontaktach z najmłodszą widownią bardzo skutecznie koncentrują jej uwagę na akcji spektaklu.

Cieszy również fakt, że Henryk Adamek - reżyser znany nie tylko z niezapomnianych realizacji teatralnych dla dorosłych jak ubiegłoroczny „Bóg mordu” w Teatrze Śląskim w Katowicach czy „Bardzo zwyczajna historia” w Teatrze Nowym w Zabrzu, ale i spektakli dla dzieci, na przykład, „Scrooge. Opowieść wigilijna” w Teatrze Norwida w Jeleniej Górze i „Zabawna historyjka o Domku Cudomku” w Teatrze Śląskim w Katowicach - podjął się inscenizacji, w której po raz kolejny udowodnił dobrą znajomość potrzeb najmłodszych widzów i pokazał, że chyba i w nim samym tli się wciąż całkiem gorący pierwiastek dziecięcej wrażliwości. 

Na spotkanie z „Tomciem Paluszkiem” trzeba koniecznie wybrać się z najmłodszymi członkami rodziny, bo wychowawcze walory przedstawienia jak uczciwość, solidarność, prostolinijność choć w tej inscenizacji bardzo mocno osadzone w swoim przekazie nie są trudne do zaakceptowania i łagodnie, zarazem skutecznie przenikają do dziecięcych świadomości. Spektakl nie tylko można gorąco polecić, ale należy traktować go jako bezsprzecznie obowiązkową propozycję dla każdego malucha!

Marta Odziomek
Dziennik Teatralny Katowice
10 grudnia 2011

Książka tygodnia

Trening fizyczny aktora. Od działań indywidualnych do zespołu
Wydawnictwo Biblioteki PWSFTviT
Rodowicz Tomasz, Jabłońska Małgorzata, Toneva Elina

Trailer tygodnia