Twórcy o spektaklu
"What the heil?!" - reż. Bartłomiej Błaszczyński - Teatr Śląski w Katowicach"What the heil?!" opowiada o Węgrze, który całe życie związał ze Śląskiem, a Śląsk o nim zapomniał. Przedstawiona w spektaklu historia jest jedynie miejscami prawdziwa, bo choć Mikołaj Beljung istniał naprawdę, z jego życia pozostało nam zaledwie kilka anegdot i wycinków prasowych.
Twórcy przedstawienia zastanawiają się, jaką cenę zapłacił za swoje życie. Kogo zostawił w domu, i wreszcie – co po nim dzisiaj zostało.
Bartłomiej Błaszczyński:
Pracę w Teatrze Śląskim rozpoczął w 2011 roku od zastępstw w dwóch głównych rolach w przedstawieniach „Zagraj to jeszcze raz, Sam" W. Allena (Allan) i „Zbrodnia i kara" F. Dostojewskiego (Raskolnikow). Jeszcze w tym samym sezonie wystąpił jako Laertes w „Hamlecie" W. Szekspira i Konstanty Trieplew w „Mewie" A. Czechowa. Za swój pierwszy sezon w Teatrze Śląskim otrzymał Nagrodę Marszałka Województwa Śląskiego dla młodych twórców oraz Nagrodę ZASP im. Andrzeja Nardellego za najlepszy debiut aktorski. W 20. edycji „Subiektywnego spisu aktorów teatralnych" (2012) krytyk Jacek Sieradzki wymienił go w kategorii „Nadzieja", doceniając za role w „Hamlecie" i „Mewie". W 2015 roku zrealizował na Scenie w Galerii swój debiut reżyserski „Kamienie" według reportaży Grażyny Jagielskiej. Jego kolejny spektakl, „Staś i Zła Noga", został uhonorowany nagrodami na XVIII Festiwalu Prapremier w Bydgoszczy, IV Festiwalu Małych Prapremier w Wałbrzychu, 23. Festiwalu Korczak w Warszawie oraz Grand Prix Festiwalu Mała Boska Komedia 2019 w Krakowie, był też pokazywany w ramach programu Teatr Polska. Stypendysta Marszałka Województwa Śląskiego w 2020 roku i programu Młoda Polska 2021.
Katarzyna Błaszczyńska:
Zadebiutowała rolą Vicky Smith w spektaklu R. Cooney'a „Mayday 2" (reż. M. Sławiński) w Teatrze Powszechnym w Łodzi. Kreację tę powtórzyła na deskach Teatru Śląskiego w 2012 roku. W tym samym roku rozpoczęła stałą współpracę z katowicką sceną. Rok później, nie przerywając pracy w Teatrze Śląskim, ukończyła studia scenariopisarskie na Wydziale Reżyserii w łódzkiej filmówce. Jest autorką wystawianych dramatów i nagradzanych adaptacji teatralnych (za prace nad sztuką „Staś i Zła Noga" otrzymała nagrodę na 25. Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej oraz IV Festiwalu Małych Prapremier w Wałbrzychu). Stypendystka programu Młoda Polska 2021 oraz laureatka Nagrody Marszałka Województwa Śląskiego dla młodych twórców za osiągnięcia w dziedzinie aktorstwa i pracy z tekstem.
Marta Śniosek-Masacz:
Scenografka i kostiumografka. Współpracowała z wieloma teatrami w Polsce, m.in. w Kaliszu, Rzeszowie, Gnieźnie, Kielcach, Sosnowcu, Poznaniu i w Krakowie, gdzie przygotowała kostiumy i scenografię do ponad dziesięciu spektakli.
Jakub Adamiak:
Muzyk, twórca kompozycji do spektakli teatralnych. Z Bartoszem Błaszczyńskim współpracował przy nagradzanym spektaklu „Staś Zła Noga".
Paulina Prokopiuk:
Reżyserka spektakli: „Sauna evening" (2021), zrealizowanego w ramach programu OFF Polska Instytutu Teatralnego w Warszawie, spektaklu „Nazwisko" (2020), laureata międzynarodowej nagrody „Shaking the Walls" podczas 24. Festiwalu Szekspirowskiego w Gdańsku oraz spektaklu „ZEN_IT" (2019), nagrodzonego pięciokrotnie podczas Finału Katowickiej Rundy Teatralnej. Pracowała jako asystentka reżyserki Joanny Lewickiej przy monodramie „STRYJEŃSKA. Let's dance Zofia!" oraz operetce „Kraina uśmiechu". Asystowała także Annie Piotrowskiej, reżyserce i choreografce spektaklu teatru tańca pt. „PROPAGANDA.ucieleśnienie". Ostatnio pracowała przy spektaklu pt. „Pokora" w reżyserii Roberta Talarczyka w Teatrze Śląskim w Katowicach. Zagrała w przedstawieniach dyplomowych: „Flying fish" w choreografii Ferenca Fehéra oraz w „Mewie" w reżyserii Franciszka Szumińskiego. Współpracuje z Galerią Labirynt w Lublinie jako autorka ruchowych performance'ów. Prowadzi warsztaty teatralne i ruchowe. W 2020 roku otrzymała stypendium Ministra Kultury Dziedzictwa Narodowego i Sportu dla studentów uczelni artystycznych za wybitne osiągnięcia.