Ty też będziesz starym człowiekiem

"Szukając Leara: Verdi" - reż. Michał Znaniecki - Centrum Sztuki Impart we Wrocławiu

To przedstawienie szczególne, tak jak historia króla Leara i jego córek. Pół roku temu bowiem we wrocławskich Domach Pomocy Społecznej rozpoczęły się warsztaty z ich podopiecznymi, którzy na scenie wystąpią obok wybitnego śpiewaka, profesora Jerzego Artysza, kreującego postać Leara, Wojciecha Malajkata wcielającego się w postać błazna, Ewy Biegas - fenomenalnego sopranu (w czerwcu w Łodzi, w Teatrze Wielkim, rzuciła publiczność na kolana rolą Madamy Butterfly ) - jako Kordelii i Kariny Skrzeszewskiej jako Goneril.

Bo szekspirowski dramat, dotykający kwestii starości, opuszczenia, utraty zaufania do bliskich jest także ich historią.

- U Szekspira król Lear pyta "kim jestem? Czy jeszcze jestem królem?". Czy zdradzony przez córki może się już tylko wlec do śmierci? Zadajemy to samo pytanie, bo starość dotyczy każdego z nas, choć nie każdy chce o tym myśleć - podkreślił reżyser spektaklu Michał Znaniecki, który dodał, że dla niego realizacja tego przedstawienia jest spełnianiem marzeń. - Bo starość jest definiowana w sposób, który nas tych marzeń pozbawia. A właściwie dlaczego? Nagraliśmy z naszymi współpracownikami Harlem Shake, szalony taniec, który tańczą prezesi korporacji, nudni urzędnicy, zwyczajne rodziny. A my nagraliśmy go z seniorami. I nagle się okazało, że kogoś to oburza, jak starzy ludzie tańczą na wózkach inwalidzkich, bo do tej pory zrobić tego nie mogli lub nie mieli jak. A kto im zabroni? I dlaczego? Bo to niepoważne? - pytał.

Michał Znianiecki tłumaczył na konferencji prasowej, co kryje się za tytułem "Szukając Leara: Verdi". Giuseppe Verdi, autor "Rigoletta", "Otella" czy "Nabucco" prace nad wielkim dramatem Szekspira "Król Lear" zaczął pisać, kiedy miał 30 lat.

- I ja miałem 30 lat, kiedy zacząłem szukać śladów króla Leara w twórczości Verdiego. Dzisiaj jestem trochę starszy, ale szukam dalej - uśmiechnął się Michał Znaniecki i zdradził, że wspólnie z Jackiem Kitą szykują rekonstrukcję nigdy nie napisanej w całości opery Verdiego, a jej premiera miałaby miejsce w 2016 roku, w czasie obchodów Europejskiej Stolicy Kultury we Wrocławiu. - Czytamy dzienniki Verdiego, jego korespondencję, notatki, dokumenty, nuty. Z tych elementów próbujemy złożyć całość układanki. I mamy nadzieję, że będzie to wydarzenie, o którym będzie głośno również w świecie muzycznym - zapowiedział Znaniecki.

Projekt z seniorami pokazany zostanie także poza Wrocławiem. Z opowieścią o królu Learze pojadą do Drezna, które jest miastem partnerskim Wrocławia. Projekt ma być pokazany w izraelskim Ramat Gan, na finiszu są rozmowy z francuskim Lille.

Bezpłatne wejściówki są do odbioru w: Empik Renoma, Empik Rynek, OKiS i Centrum Informacji Turystycznej w Rynku, Impart (ul. Mazowiecka 17) i Biuro Festiwalowe Impart (ul. Komuny Paryskiej 39-41). W piątek (19 lipca) o g. 19 otwarta próba generalna.

Katarzyna Kaczorowska
POLSKA Gazeta Wrocławska
19 lipca 2013

Książka tygodnia

Trening fizyczny aktora. Od działań indywidualnych do zespołu
Wydawnictwo Biblioteki PWSFTviT
Rodowicz Tomasz, Jabłońska Małgorzata, Toneva Elina

Trailer tygodnia