Udany sezon Banialuki

Repertuar teatru został wzbogacony o cztery tytuły skierowane do dzieci.

W niedzielę 3 lipca Teatr Lalek Banialuka oficjalnie zakończy sezon 2015/2016 – podczas Letniego Ogrodu Teatralnego w Katowicach zaprezentowany zostanie Koziołek Matołek w reżyserii Lucyny Sypniewskiej – spektakl, który znają i kochają wszyscy sympatycy bielskiego teatru lalek.

Pierwszym z nich jest Księga dżungli Roksany Jędrzejewskiej-Wróbel na motywach Rudyarda Kiplinga w reżyserii Ewy Piotrowskiej. Przedstawienie jest luźną adaptacją znanych opowiadań. Główną bohaterką w nim dziewczynka – Alicja, która, zupełnie niespodziewanie, zostaje wciągnięta do dżungli. Na scenie można zobaczyć różnorodne formy lalkowe i totemiczne oraz oryginalne maski. Dodatkowym walorem przedstawienia jest jego familijny charakter i fakt, że zachwyca i skłania do refleksji nie tylko dzieci, ale też ich opiekunów. Spektakl znalazł się w zaszczytnym gronie dwunastu Finalistów 22. Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej. Ponadto Ewelina Ciszewska, autorka ruchu scenicznego w tym widowisku, została uhonorowana nagrodą za najlepszą choreografię.

Kolejnym spektaklem zrealizowanym w tym sezonie jest Smok Bonawentura Macieja Wojtyszko w reżyserii Lucyny Sypniewskiej. Ten familijny spektakl urzeka stroną wizualną, którą zaprojektowała słowacka scenografka Eva Farkašová. Tytułowy bohater wyrusza w podróż przez trzy krainy: Marionetek, Pacyny i Olbrzymów, które w bielskiej inscenizacji zostały przedstawione za pomocą rozmaitych technik lalkowych (marionetek, pacynek, cieni). Interesująca konstrukcja, wokół której budowane są poszczególne sceny, przyjmuje różnorodne formy i pełni rozmaite funkcje.

Trzecia premiera to Chłopiec z gwiazd Oscara Wilde'a w reżyserii Olega Żugżdy ze scenografią Julii Skuratovej. Bogata w symbole i metafory historia o dojrzewaniu i odkrywaniu prawdziwych wartości została przedstawiona w niezwykle poetycki, a jednocześnie atrakcyjny sposób. Na pozór ascetyczna scenografia, inspirowana gotycką prostotą pozwala połączyć stylizowane elementy z projekcjami multimedialnymi. Wykonane z wielką precyzją i dbałością o szczegóły lalki budują atmosferę i ogólny wyraz przedstawienia, które uwodzi widzów swoją prostotą i skłania do refleksji.

Czwarty, premierowy tytuł to Trzy świnki czyli magia teatru – projekt teatralno-edukacyjny w reżyserii Włodzimierza Pohla. Ostatnia propozycja poszerzyła, cieszącą się dużym zainteresowaniem, bogatą ofertę zajęć organizowanych w Banialuce. W minionym sezonie odbyły się 23 warsztaty (m.in. aktorskie, animacji, teatru cieni, teatralno-przyrodnicze, teatralno-aktorskie) oraz 127 spotkań Magiczne miejsca teatru czyli zwiedzanie teatru od kulis.

W okresie od września 2015 do czerwca 2016 w repertuarze Banialuki znalazły się łącznie 22 tytuły skierowane do widzów w każdym wieku. Obok klasycznych już baśni dla najmłodszych takich jak Calineczka czy Kopciuszek teatr proponował swoim widzom Tristana i Izoldę, Przemianę wg Franza Kafki czy Ballady i romanse Adama Mickiewicza. Większość widowisk była grana przy pełnych salach dzięki czemu udało się pobić rekordy frekwencji. W minionym sezonie teatr zagrał 404 spektakle, które obejrzało łącznie 75 832 widzów.

Spektakle Banialuki były także prezentowane w ramach festiwali teatralnych i występów gościnnych m.in. podczas Międzynarodowego Festiwalu Teatrów Lalek Katowice-Dzieciom, Małych Warszawskich Spotkań Teatralnych i Festiwalu Teatrów Ożywionej Formy Maskarada w Rzeszowie. Widowiska bielskiego teatru lalek można było zobaczyć także m.in. w Żorach, Raciborzu, Dzierżoniowie czy Chorzowie.

Olbrzymim zainteresowaniem cieszył się także organizowany przez Banialukę w dniach 18-22 maja Międzynarodowy Festiwal Sztuki Lalkarskiej. Miniona, jubileuszowa edycja, która odbywała się niemal dokładnie 50 lat po pierwszym bielskim festiwalu, zgromadziła 11 tysięcy widzów. Różnorodny program składał się z prezentacji spektakli teatralnych w salach i plenerze oraz pokazów filmów, warsztatów, wystaw oraz spotkań. Do Bielska-Białej przyjechało 21 teatrów z 14 krajów świata Czech, Słowacji, Hiszpanii, Holandii, Japonii, Izraela, Niemiec, Włoch, Rosji, Ukrainy, Litwy, Słowenii, Belgii (Walonii-Brukseli) i Polski. W ciągu pięciu festiwalowych dni widzowie w każdym wieku mieli możliwość obejrzenia atrakcyjnych i interesujących wizualnie przedstawień, które opowiadały o istotnych problemach współczesnego świata. Olbrzymie zainteresowanie wzbudziła bezpłatna prezentacja plenerowa teatru z Niemiec „Dundu tańczy z gwiazdami". Licznie zgromadzeni na placu Bolesława Chrobrego widzowie z zachwytem śledzili historię opowiadaną przez niezwykłe świetliste lalki. Bogata oferta programowa była możliwa do zrealizowania dzięki dotacjom: Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego i Gminy Bielsko-Biała oraz licznym partnerom i sponsorom m.in. Instytutowi Goethego w Krakowie, Fundacji Współpracy Polsko-Niemieckiej, Instytutowi Teatralnemu im. Zbigniewa Raszewskiego, Instytutowi Kultury Włoskiej w Krakowie oraz przedsiębiorstwom i instytucjom lokalnym. Festiwal spotkał się z bardzo dobrym przyjęciem zarówno wśród mieszkańców Bielska-Białej i regionu, jak i licznych gości, z Polski i zagranicy, wśród których znaleźli się krytycy, obserwatorzy dyrektorzy teatrów i festiwali.

Przygotowania do nowego sezonu teatralnego już się rozpoczęły. Na 16 września zaplanowana została pierwsza, w nowym sezonie premiera – będzie to przedstawienie dla młodzieży i dorosłych Zielona Gęś wg tekstów Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego. Spektakl wyreżyseruje Paweł Aigner, autorem scenografii jest Pavel Hubička, a muzyki Piotr Klimek.

Monika Jędrzejewska
Materiał Teatru
2 lipca 2016

Książka tygodnia

Monty Python. Autobiografia według Monty Pythona
Czwarta Strona - Wydawnictwo Poznańskie Sp. z o.o.
Monty Python

Trailer tygodnia