W dwanaście dni sześć oper

"Dni Wagnera i Verdiego" - Opera Wrocławska

Na scenie Opery Wrocławskiej miłośnicy opery, już niebawem od 9 do 20 marca, będą mogli zobaczyć najsłynniejsze dzieła Giuseppe Verdiego: ”Nabucco”, ”Rigoletto”, ”Joanna D'Arc”, ”Falstaff” i ”Otello”. Z dzieł Ryszarda Wagnera, zostanie zaprezentowany "Parsifal". Okazją do tego przypomnienia jest 200-setna rocznica urodzin obu kompozytorów: Ryszard Wagner – 22 maja 1813 roku, Giuseppe Verdi – 10 października 1813 roku. W 2013 zostaną wystawione jeszcze dwie opery Verdiego: 27 kwietnia odbędzie się premiera „Traviaty” w reżyserii Adama Frontczaka, a 8 czerwca zobaczymy superwidowisko „Aida”.

Parsifal - Ryszard Wagner:  sobota, 9 marca 2013 r. o godzinie 17:00

Ostatnie, owiane duchem mistycyzmu i pełne tajemnicy dzieło mistrza z Bayreuth. Wystawione po raz pierwszy 26 lipca 1882 r., już w pierwszych latach po premierze zaczęło swój triumfalny pochód, poczynając od dworu Ludwika II, przez Londyn i Nowy Jork, wkrótce zyskując sławę jednego z kluczowych utworów Richarda Wagnera (1813-1883).
Twórca idei dramatu muzycznego nazwał swoje ostatnie wielkie dzieło uroczystym misterium scenicznym w trzech aktach. Odnajdujemy tu wszystkie najważniejsze cechy sztuki romantycznej: postulat syntezy muzyki, literatury, teatru i innych elementów wchodzących w skład totalnego dzieła sztuki według intencji kompozytora.
Swoje monumentalne dzieło Wagner przygotowywał przez dziesięciolecia, a temat zaczerpnął z przeczytanego w 1845 r. w Dreźnie poematu Parzival słynnego minnesingera Wolframa von Eschenbacha. Wśród słuchaczy pamiętnej premiery w 1882 r. byli m. in. Anton Bruckner, Ferenc Liszt i młody Richard Strauss, który w późniejszych latach kontynuował wielkie tradycje dzieł Wagnera.

Uroczyste misterium sceniczne w 3 aktach
Libretto: Ryszard Wagner
Prapremiera: Bayreuth, 26 VII 1882
Spektakl w oryginalnej wersji językowej z polskimi napisami
Czas trwania: 5 godz.
Kierownictwo muzyczne: Walter E. Gugerbauer
Współpraca muzyczna: Tomasz Szreder
Dyrygenci: Walter E. Gugerbauer, Tomasz Szreder
Reżyseria: Georg Rootering
Dekoracje: Lukas Noll
Kostiumy: Małgorzata Słoniowska
Przygotowanie chóru: Anna Grabowska-Borys
Tłumaczenie libretta: Anna Leniart

Nabucco - Giuseppe Verdi: środa, 13 marca 2013 r. o godzinie 19:00

Młodzieńcze dzieło Verdiego, które było pierwszym krokiem do wielkiej kompozytorskiej kariery. Żadna z wczesnych oper kompozytora nie zawiera w sobie tak mocno zaznaczonego potencjału sił twórczych jak "Nabucco", nie nosi w sobie tak wyrazistego znamienia geniuszu, który ma się za chwilę narodzić. Akcja opery rozgrywa się w czasach biblijnych, a jej fragmentem, który nuci dosłownie cały świat jest słynne Va, pensiero! - imponująca aria cantabile dla chóru śpiewającego unisono. Po pierwszych sukcesach usunęły "Nabucca" na długie lata w cień późniejsze dzieła kompozytora, jednak ostatnio znów przypomniano sobie o tej efektownej i melodyjnej operze.

Opera w 4 aktach
Libretto: Temistocle Solera
Prapremiera: Wenecja, 9 III 1842
Premiera polska: Lwów, 1850
Spektakl w oryginalnej wersji językowej z polskimi napisami
Czas trwania: 3 godz.
Kierownictwo muzyczne: Ewa Michnik
Reżyseria: Marek Weiss-Grzesiński
Dekoracje: Paweł Dobrzycki
Kostiumy: Marian Kołodziej, Andrzej Kreutz Majewski
Przygotowanie chóru: Małgorzata Orawska
Asystent reżysera: Adam Frontczak

Rigoletto - Giuseppe Verdi: piątek, 15 marca 2013 r. o godzinie 19:00

"Rigoletto" jest pierwszym dziełem Verdiego, które w pełni zasługuje na miano mistrzowskiego i ugruntowało jego sławę jako kompozytora poza granicami Włoch.
Libretto, na kanwie dramatu "Król się bawi" V. Hugo, opracował F. M. Piave, zaś Verdi stworzył doń porywającą muzykę bardzo efektowną, a przy tym pełną wyrazu i emocji. Czyni ona z bohaterów dramatu prawdziwych, żywych ludzi, którzy kochają, cierpią, zazdroszczą i mszczą się. "Rigoletto" porusza charakterystycznie zarysowanymi postaciami głównych bohaterów: libertyna Księcia, uwodzącego co dzień inną kobietę i jego błazna: zgorzkniałego, szyderczego, który, jak się okazuje, jest kochającym ojcem. Galerie postaci dopełniają: płatny morderca Sparafucile, jego siostra Magdalena i zgraja snujących intrygi dworzan. Są to właściwie anty-bohaterowie, którzy tworzą odrażający świat. Kontrastuje z nimi córka Rigoletta niewinna i słodka Gilda. Paradoksalnie, ją jedną, która potrafi kochać bezinteresownie i poświęcić się dla miłości, dotyka tragedia. Pomimo wstrząsajacego tematu, dzieło pełne jest przepięknych fraz, to właśnie z "Rigoletta" pochodzi jeden z operowych szlagierów: aria Księcia z IV aktu La donna e mobile.

Opera w 3 aktach
Libretto: Francesco Maria Piave
Prapremiera: Wenecja, 11 III 1851
Premiera polska: Warszawa, 1853
Spektakl w oryginalnej wersji językowej z polskimi napisami
Czas trwania: 3 godz.
Kierownictwo muzyczne: Ewa Michnik
Inscenizacja, reżyseria i scenografia: Michał Znaniecki
Przygotowanie chóru: Małgorzata Orawska
Reżyseria świateł: Bogumił Palewicz
Choreografia: Bożena Klimczak

Joanna d'Arc - Giuseppe Verdi: sobota, 16 marca 2013 r. o godzinie 19:00

Verdi to nie tylko Aida i Traviata. Oto w programie prawdziwy rarytas w repertuarze operowym: Joanna dArc, dość rzadko wystawiane, wczesne dzieło Giuseppe Verdiego, skomponowane w latach czterdziestych XIX wieku.
Utwór oparty jest na motywach tragedii Schillera. Opera opowiada o losach walecznej Dziewicy Orleańskiej, piętnastowiecznej bohaterki Francji, męczennicy i przyszłej świętej, osądzonej i straconej przez Anglików. Dzieło pochodzi z okresu intensywnej twórczości Verdiego, walczącego dopiero o międzynarodową sławę mistrza romantycznej opery, spadkobiercy tradycji Rossiniego i Belliniego.
Mimo młodego wieku przyszłego autora Otella opera o francuskiej bohaterce posiada już najważniejsze zalety stylu Verdiego, w tym wspaniałe partie chóralne i efektowną partię sopranową. Joanna dArc zainteresuje każdego wielbiciela włoskiego mistrza jako fascynujący ślad wieloletniej ewolucji twórczej tego Orfeusza osiemdziesięcioletniego.

Opera w 3 aktach z prologiem
Libretto: Temistocle Solera
Prapremiera: Mediolan, 15 II 1845
Premiera polska: Warszawa, 1872
Spektakl w oryginalnej wersji językowej z polskimi napisami
Kierownictwo muzyczne:Ewa Michnik
Reżyseria: Natascha Ursuliak
Dekoracje: Claudia Weinhart
Kostiumy: Małgorzata Słoniowska
Przygotowanie chóru: Anna Grabowska-Borys
Dramaturg: Annie-Laure Drner
Reżyseria świateł: Benedikt Zehm

Falstaff - Wesołe kumoszki z Windsoru - Giuseppe Verdi: niedziela, 17 marca 2013 r. o godzinie 17:00

Wszystko w świecie jest żartem w ostatniej fudze opery śpiewa Falstaff. Jest to sentencja opery skomponowanej przez Giuseppe Verdiego, który o tytułowym bohaterze pisał: - To szelma, który popełnia wszelkie możliwe niegodziwości, ale popełnia je na wesoło. To dopiero typ!
Falstaff był wielką niespodzianką dla współczesnych Verdiemu, a zarazem jednym z największych wydarzeń w historii opery. Nikt nie przypuszczał, że po skomponowaniu 24 tragedii, sędziwy kompozytor sprezentuje światu muzyczną komedię do libretta A. Boita, opartego na sztuce Szekspira Wesołe kumoszki z Windsoru. Z tym, że Boito do treści włączył elementy baśni i fantazji, co ze wspaniałą muzyką wprowadza widza w czarodziejski świat. I zachwyca pięknymi duetami miłosnymi, wspaniałym kwartetem wesołych kumoszek.
Muzyczna opowieść o szelmowskim Falstaffie, żądnym życia, niepoprawnym optymiście i marzycielu to komedia liryczna, która od premiery w mediolańskiej La Scali, od ponad 100 lat zachwyca i bawi publiczność teatrów operowych na całym świecie.

Komedia liryczna w 3 aktach
Libretto: Arrigo Boito
Prapremiera: Mediolan, 9 II 1893
Premiera polska: Lwów, 1930
Kierownictwo muzyczne: Ewa Michnik
Inscenizacja, reżyseria, dekoracje: Waldemar Zawodziński
Współpraca inscenizacyjna, ruch plastyczny: Janina Niesobska
Kostiumy: Ryszard Kaja
Przygotowanie chóru: Małgorzata Orawska
Reżyseria świateł: Bogumił Palewicz

Otello - Giuseppe Verdi: środa, 20 marca 2013 r. o godzinie 19:00

Opera Giuseppe Verdiego na kanwie Szekspirowskiej historii miłości posępnego Maura i pięknej wenecjanki stała się największym sukcesem kompozytora. Inscenizacja i scenografia spektaklu przygotowana przez Michała Znanieckiego - znanego z doskonałej realizacji "Napoju miłosnego" na wrocławskiej Pergoli - sprawi, że "Otello" będzie wyjątkowym przeżyciem artystycznym i wydarzeniem kulturalnym, które trzeba zobaczyć.

Opera w 4 aktach
Libretto: Arrigo Boito wg W. Szekspira
Prapremiera: Mediolan, 5 II 1887
Premiera polska: Warszawa 1893
Spektakl w oryginalnej wersji językowej z polskimi napisami
Czas trwania: 3 godz.
Kierownictwo muzyczne: Ewa Michnik
Inscenizacja i reżyseria: Michał Znaniecki

Oprac. RK
Materiał Opery
4 marca 2013

Książka tygodnia

Paragon
Wydawnictwo Mamiko
Justyna Nawrocka

Trailer tygodnia