Warsztaty do spektaklu

"Faraon" - reż. Adam Nalepa - Teatr Wybrzeże w Gdańsku

Serdecznie zapraszamy na warsztaty do spektaklu FARAON, które odbędą się w poniedziałek, 19 października i w poniedziałek, 26 października w Czarnej Sali. Warsztaty organizowane są w ramach konkursu Klasyka Żywa.

Na warsztaty obowiązują wcześniejsze zapisy pod adresem: weronika.lucyk@teatrwybrzeze.pl

WARSZTAT TEATRALNY
poniedziałek, 19 października
godz. 19.00
Czarna Sala

Państwo, w którym żyjesz wymaga zmian. Problemy kraju czekają na rozwiązanie ze strony dwóch obozów władzy. Czy będzie to koniec pewnej epoki? Kto chce dobra kraju, a kto dba wyłącznie o swoje interesy? Serdecznie zapraszamy do udziału w teatralnej grze o tron. Stawką jest przejęcie władzy i dokonanie w Egipcie reform. Gra będzie punktem wyjścia do teatralnej eksploracji tematu polityki, a także roli religii w państwie. Zajęcia poprowadzi pedagog teatru Weronika Łucyk. Czas trwania wynosi dwie godziny. Warunkiem uczestnictwa jest okazanie zakupionego biletu na spektakl FARAON.

WARSZTAT DRAMATURGICZNY
poniedziałek, 26 października
godz. 18.00
Czarna Sala

Jak z opisu zrobić dialog? Czy dramaturgia oznacza tylko tekst czy także to, co jest między słowami? Język i budowa powieści operuje innymi środkami niż te, które daje język i możliwości teatru. Przez to wystawiane na scenie powieści jest trudnym, ale ciekawym wyzwaniem. Warsztat dramaturgiczny ma na celu w praktyczny sposób zapoznać uczestników z podstawami pracy dramaturga na przykładzie scenicznej adaptacji powieści Bolesława Prusa FARAON. Uczestnicy będą pracować na fragmentach oryginalnego tekstu oraz adaptacji, a także twórczo je przetwarzać. Zajęcia poprowadzi Jakub Roszkowski, dramaturg i autor adaptacji FARAONA. Czas trwania zajęć wynosi trzy godziny. Udział w zajęciach jest bezpłatny.

O SPEKTAKLU

FARAON Bolesława Prusa to świetnie skonstruowany i napisany thriller polityczny. W cieniu Sfinksa i piramid odgrywa się opowieść o bezwzględnej walce o władzę, w której orężem stają się pieniądze, lud pracujący, kobiety i - przede wszystkim - religia. To wyjątkowe na skalę światową (choć często przez swoją historyczną stylizację niedoceniane) dzieło, w którym tak silnie zarysowany jest konflikt na linii władzy świeckiej i kościelnej. Wielość narodów, kultur, religii, rytuałów, sposobów zachowania i postrzegania świata zostaje zmieszanych w tyglu, jakim jest dla Prusa starożytny Egipt, i tworzy mieszankę niezwykle złożoną i iście wybuchową. Tak w czasach Ramzesów, jak i dzisiaj.

Adam Nalepa o spektaklu: „FARAON to świetnie napisana powieść, którą się czyta jednym tchem, jak jakiś kryminał - wyraziste postaci, mistrzowsko napisane dialogi, artyzm języka i niesamowity klimat. No i finałowy zwrot akcji, który najpierw paraliżuje, a potem zrzuca bezradnego czytelnika w przepaść! Kiedyś, krótko po zrealizowaniu BLASZANEGO BĘBENKA, kiedy - po moim powrocie do Polski - zacząłem nadganiać moje braki dotyczące polskiej literatury, FARAON urzekł mnie przede wszystkim swoją uniwersalnością: historią rozgrywająca się w Egipcie 3000 lat temu, na pozór odklejoną od polskich realiów, nie zawsze łatwych do zrozumienia dla kogoś, kto przez dwadzieścia kilka lat wychowywał się w innej kulturze. Dzisiaj, po ośmiu latach życia w Polsce, bycia nie tylko obserwatorem, ale także aktywną częścią tego społeczeństwa, jestem krok dalej. Jestem przerażony faktem, jak bardzo z dnia na dzień uaktualnia się wizja Prusa. Jak bardzo możemy rozpoznać się w niej my - w państwie, zdezorientowanym politycznie, w którym czy to religia, czy ekstremalne ugrupowania znajdują coraz większe poparcie, bo przynajmniej wskazują jakiś kierunek i zapełniają lukę, spowodowaną brakiem stabilizacji. No a poza tym w kraju hejterów, który nie ma już oczywistych naturalnych wrogów i kreuje sobie ich na własną potrzebę wewnątrz społeczeństwa, jest to także bardzo smutna opowieść o zabijaniu w zalążku idealizmu. Także mojego."

„Szlachetna prostota formy, czystość przekazu i świetny finał - przygotowana przez Teatr Wybrzeże pierwsza od kilkudziesięciu lat inscenizacja FARAONA zasługuje na słowa uznania."

Katarzyna Fryc, Gazeta Wyborcza

Premiera: 21 sierpnia 2015 roku na Dużej Scenie

Czas: 2 godziny 50 minut (jedna przerwa)

O KONKURSIE KLASYKA ŻYWA

Konkurs na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej „Klasyka Żywa" organizowany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego jest jednym z najważniejszych wydarzeń realizowanych dla uczczenia przypadającego w 2015 roku jubileuszu 250-lecia teatru publicznego w Polsce. Celem Konkursu jest wzmocnienie obecności polskich tekstów klasycznych w repertuarach współczesnych teatrów, nagradzanie najciekawszych interpretacji dawnej literatury, a także wspieranie po­szukiwań zapomnianych dzieł przeszłości, zasługujących na istotne miejsce w zbiorowej pamięci. W Konkursie biorą udział zarówno projekty przedstawień, jak i gotowe realizacje polskich tekstów powstałych przed końcem roku 1969, tj. rokiem śmierci Witolda Gombrowicza. Najciekawsze projekty wybrane w pierwszym etapie Konkursu otrzymały dofinansowanie na realizację ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Wyboru dokonała Komisja Artystyczna składająca się z wybitnych znawców teatru i dramatu. W etapie drugim Jury ocenia gotowe przedstawienia, zarówno te powstałe na podstawie projektów rekomendowanych przez Komisję Artystyczną, jak i inne, mające premierę między 26 września 2013 roku a 31 sierpnia 2015 roku. Więcej informacji na stronie: www.klasykazywa.pl

(-)
Materiał Teatru
15 października 2015

Książka tygodnia

Teatr lalek w dawnej Polsce
Fundacja Akademii Teatralnej i Akademia Teatralna
Marek Waszkiel

Trailer tygodnia