Weekend seniora z kulturą

1. Weekend seniora z kulturą w Operze Narodowej: 1–2 października 2022

1 i 2 października Teatr Wielki - Opera Narodowa zaprasza na Weekend seniora z kulturą. W te dni na seniorów czekają teatralne spotkania i wykłady.

To wyjątkowa okazja, aby poznać pracę dyrygenta, wraz z kuratorem zwiedzić wystawę "Aida". Egiptomania na polskiej scenie i dowiedzieć się, jak powstaje spektakl operowy. Bilety w cenie 1 zł, dostępne od 19 września.

Wydarzenia adresowane do osób powyżej 60 roku życia.

1 października
Sale Redutowe, godzina 10.00
Uniwersytet wiedzy operowej dla dorosłych
Prowadzenie: Tamara Granat

Wykład ma na celu przybliżenie wiedzy o gatunku operowym, jako dziele muzycznym i scenicznym. Przybliżone zostaną nie tylko zawody artystyczne – śpiewaka, muzyka czy dyrygenta ale również tych, bez pracy których nie byłoby możliwe wystawienie spektaklu – w tym m.in. techników, stolarzy, szewców czy krawców. Słuchacze mogą interaktywnie uczestniczyć w zajęciach oraz wysłuchać najpiękniejszych i najbardziej znanych arii operowych w wykonaniu dwóch solistów śpiewaków. Pokazowa lekcja rozśpiewania – zaproszenie do udziału w ćwiczeniach.
Liczba miejsc ograniczona.
Decyduje kolejność zakupu biletu.

1-2 października
Muzeum Teatralne (foyer dolne Teatru Wielkiego), godziny otwarcia wystawy 12.00-18.00
Zwiedzanie wystawy Nie tylko "Aida". Egiptomania na polskiej scenie

Egipt pojawia się w teatrze polskim na przełomie XVIII i XIX wieku i na przestrzeni ponad 200 lat można obserwować różne wątki tematyczne z nim związane. Przychodzą one wraz z modą zagraniczną i popularnymi wszędzie przedstawieniami, ale pojawiają się też rodzime teksty sztuk, czy adaptacje powieści.
Wśród wątków tematycznych można wyróżnić kilka głównych odnoszących się do konkretnych spektakli takich jak: Antonisz i Kleopatra Williama Shakespeare'a, Kleopatra i Cezar Cypriana K. Norwida, Czarodziejski Flet Emanuela Schikanedera / Wolfganga Amadeusza Mozarta, XIX wieczne spektakle muzyczne: opera Aida Antonia Ghislanzoniego i Giuseppe Verdiego, operetka, Czarodziej znad Nilu Wiktora Herberta, czy balet Córka Faraona z muzyką: Cesare Pugniego i librettem: Jean-Henry Saint-Georges'a i Maurice Petipy; adaptacje powieści Bolesława Prusa Faraon. Dominowały głównie spektakle dla dorosłych, ale pojawiało się też przedstawienia lalkowe dla dzieci Syn Faraona Marii Kann zrealizowane w Teatrze Lalek „Pinokio" w Łódź w 1970. Na wystawie zaprezentujemy obiekty związane z przedstawieniami: projekty scenograficzne, kostiumy, rekwizyty, fotografie, nagrania.

2 października
Sala Kameralna, godzina 11.00
Po co jest dyrygent? – wykład/warsztat

Wykład wyjaśniający wieloaspektową rolę dyrygenta, połączony z częścią warsztatową angażującą uczestników w zadania praktyczne.
„Po co jest dyrygent", „przecież muzycy mają swoje nuty", „oni i tak nie patrzą na dyrygenta", „kobieta-dyrygent?" - to pytania, które często padają w odniesieniu do zawodu dyrygenta. W pierwszej części spotkania kwestie te zostaną wyjaśnione, przybliżona zostanie specyfika, obowiązki i wymagane kompetencje w omawianym zawodzie - szczególnie te, których nie widać podczas spektaklu czy koncertu.
Uczestnicy kursów wykonają pierwsze ćwiczenia praktyczne - klaskanie czy śpiewanie z „ręką dyrygenta". Zadania te, w sposób uproszczony, odzwierciedlą fazę przygotowania i wykonywania utworu przez muzyków w orkiestrze czy chórze. W drugiej części spotkania dołączy do warsztatu dwójka pianistów, którzy wykonując wyciągi fortepianowe na dwa fortepiany imitować będą orkiestrę symfoniczną (tak, jak to się odbywa podczas studiów dyrygenckich na wyższych uczelniach muzycznych, czy podczas prób w teatrze operowym). Ta faza poświęcona będzie wyjaśnianiu podstaw techniki dyrygenckiej, a uczestnicy próbować będą mogli samodzielnie „zadyrygować". Na odpowiednio dobranych przykładach z literatury muzycznej, po prezentacji i krótkim wprowadzeniu rozpoczniemy pierwszą lekcję dyrygentury, podczas której, oprócz aspektów związanych bezpośrednio z techniką dyrygencką, poruszymy kwestię muzycznej dynamiki, agogiki czy artykulacji, komunikacji z muzykami i interpretacji. Ostatnia część spotkania to czas na pytania od uczestników.

Cały wykład/warsztat trwa około 90 minut i skierowany jest do seniorów.
Koncepcja i prowadzenie – Marta Kluczyńska

15.00–16.00 oraz 16.15–17.15
Muzeum Teatralne (foyer dolne Teatru Wielkiego)
Kuratorskie oprowadzanie po wystawie Nie tylko „Aida". Egiptomania na polskiej scenie
Oprowadzanie: Katarzyna Wodarska-Ogidel
Więcej o wystawie

Liczba miejsc ograniczona. Decyduje kolejność zakupu biletów.

Adam Kozal
Teatr Wielki - Opera Narodowa
17 września 2022

Książka tygodnia

Ale musicale! Złote stulecie 1918-2018
Wydawnictwo Marginesy
Daniel Wyszogrodzki

Trailer tygodnia