Wieczór tańca, który porwie każdego

m. in. "On 8th boulevard. Right after sinuous curves" - chor. Korina Kordova

W piątek, 28 marca Teatr Tańca Rozbark zaprasza na wieczór łączony Kariny Kordovej i Heleny Ganjalyan. Zobaczymy "On 8th Boulevard. Right after sinuous curves" oraz "Une femme masculine".

"On 8th boulevard. Right after sinuous curves"

Co to było? Meteoryt? A może wizyta z innego wymiaru?
Cokolwiek to było pojawiło się na naszym terenie.
Zranieni tym spotkaniem, żałowaliśmy, że nie potrafiliśmy zniknąć na życzenie.
Katastrofa zaczęła się gwałtownym runięciem w głębi i rozprzestrzeniła się na obszary zewnętrzne.
Aby uformować Giganta. Supergiganta.
Na Ósmej alei. Zaraz za wijącymi się krągłościami.
Wysłaliśmy odsiecz. Nikt nie powrócił. Stopniowo, uchodzi powietrze.
Pustka nie ustępuje. Musimy ją przetrwać.
Będziemy nią manipulować: przekształcimy to zaburzenie czasu w drganie, dezorientacje.
Biegnijmy, tak szybko jak możemy, aby pozostać w tym samym miejscu.

Korina Kordova (Brazylia)

Tancerka, choreograf. Pracowała w rodzinnej Brazylii oraz w Holandii, zanim przeprowadziła się do Polski, aby dołączyć do zespołu Śląskiego Teatru Tańca (PL). Przez 7 lat grała z nimi spektakle w Europie, Ameryce Północnej i Azji. Pracowała z wieloma polskimi oraz zagranicznymi choreografami, takimi jak: Jacek Łumiński (PL), Anna Piotrowska (PL), Barbara Bourget (CAN), Mihai Mihalcea (RO), Idan Cohen (ISR), Kuik Swee Boon (SGP), Suzana Gomes (NL/BR), Irad Mazliah (ISR) i Helena Ganjalyan (PL). Współpracowała z Kokoro Dance (CAN), BalletMet (USA), Samovarteateret (NO) i Teatrem Tańca Zawirowania (PL). Jest autorką solowych spektakli: "Mobile Variations", "Night", "Karolina" oraz "Borderline". Stypendystka organizowanej przez Art Stations Foundation Alternatywnej Akademii Tańca w 2012 roku. W 2013 roku rozpoczęła także pracę we własnym kolektywie artystycznym Flesh System, którego celem jest współpraca z innymi niezależnymi twórcami. W ramach Flesh Systemu współtworzyła duety "30 we are here for you" oraz "Once/Twice Simultaneously" z Przemkiem Kamińskim. Jest także członkiem Centrum w Ruchu - związku niezależnych tancerzy rezydujących w Warszawie.

"Une femmemasculine" / Helena Ganjalyan

"Une femme masculine" to spektakl teatru tańca. Duet. Co znaczące dla jego idei, to posłużenie się koncepcją remix-u tj. stworzenie dzieła w wyniku przetworzenia innej pracy (dzieło to nie stanowi jednak po prostu "interpretacji", nie jest podaniem oryginału nowymi środkami wyrazu czy w innej aranżacji, a zgoła oryginalną, odnoszącą się treścią lub formą do pierwowzoru, dyskutującą z nim lub odmiennie odczytującą propozycją). Remix oscyluje między tym co było, tym co jest i tym, co może zaistnieć. Przeszłość otwiera wiele potencjalności, możliwości i dróg rozwoju. Jest trybem prowokującym przyszłość. "Une femme masculine" nie sięga jednak w daleko w czasie. Jest raczej próbą zaczepienia się, dialogu z obecnym. Nie jest to poszukiwanie aktualności w motywach znanych z ubiegłych dziesięcioleci, ale odpowiedź na wciąż aktywny, dziejący się proces. Materiał wyjściowy do "Une femme masculine" stanowiła twórczość Ann Van den Broek (spektakle "Co(te)lette" oraz "We Solo Men").

Ruch wykreowany przez Van den Broek stał się przestrzenią transformacji. "Une femme masculine" to sprawdzian tego, na ile można manipulować jego znaczeniem, jak dalece możliwe jest komunikowanie czegoś, co nie było jego pierwotnym założeniem. Spektakl ten jest więc między innymi pytaniem o to, jak kontekst wpływa na percepcję i jak za jego pomocą możemy wydobywać nowe treści z istniejącego już materiału ruchowego.

W warstwie znaczeniowej spektakl dotyczy problemu postawy kobiety, polegającej na identyfikacji z męską psychiką oraz męskim stylem bycia. W psychoanalizie spotykamy dwa określenia tego zjawiska - "kompleks Ateny" oraz "kompleks Diany". Co jednak zawiera się w pojęciu energii "kobiecej" oraz "męskiej"? Czy takie rozgraniczenie jest zasadne? Rodzimy się mężczyznami lub kobietami, ale nie rodzimy się męscy lub kobiecy. Pole dopełnień, gra przeciwstawnych napięć mają na celu poszerzenie dynamiki ciała, stopniowanie temperatury i intensywności spektaklu. "Une femme masculine" jest wielowarstwową grą o Dominację. Jest wołaniem o akceptację. Jest obrazem tych, którzy wciąż na nowo odgrywają swoją siłę. Poruszając się między obszarami takich pojęć jak prowokacja i wstyd "Une femme masculine" nie stawia pytania o to "kim jestem", a o to "kim chciałbym być" lub "kim boje się okazać".

Spektakl zrealizowano ze środków Miasta Gdańska w ramach Stypendium Kulturalnego Miasta Gdańska, Stypendium w Dziedzinie Kultury Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego oraz przy wsparciu Teatru Tańca Zawirowania, Centrum w Ruchu w Warszawie oraz Biblioteki Tańca w Gdańsku.

Helena Ganjalyan (Polska)

Aktorka, tancerka, choreograf, absolwentka Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. L. Solskiego w Krakowie, Wydziału Teatru Tańca w Bytomiu. Uczestniczka wymiany z Wydziałem Aktorskim University of Nothern Iowa (USA). Stypendystka Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego za osiągnięcia artystyczne. W ramach dyplomu grała w spektaklu "Czyż nie dobija się koni" w reżyserii J. Stuhra i W. Raźniaka oraz tańczyła w choreografii "Swan lake" I. Cohena. Ponadto współpracuje z takimi osobami/kolektywami jak: Romeo Castellucci/Societas Raffaello Sanzio, Dominika Kanpik i Wojciech Klimczyk/Harakiri Farmers, Marcin Wrona, Waldemar Krzystek, Jolanta Dylewska, Krzysztof Globisz, Leszek Bzdyl/Dada von Bzulow, Anna Piotrowska, Kaya Kołodziejczyk, Victor Choi Wo Ma, Jozef Frucek, Dzikistyl Company. Jej solowa choreografia Lady Ł. - Unicut została nagrodzona na Solo Dance Contest 2012 w Gdańsku (II miejsce i Nagroda Publiczności) oraz w konkursach: 321 Taniec oraz SoloDuo+Friends w Kolonii. Za spektakl Shakespeare IT otrzymała I miejsce w Konkursie Rezydencyjnym Entree organizowanym przez Teatr Rozrywki w Chorzowie. Rezydentka programu Off: Premiery Prezentacje Teatru Ósmego Dnia w Poznaniu.

Premiera: 30.08.2013 r. Biblioteka Tańca, al. Grunwaldzka 44. Gdańsk

Bilety w cenie: 20 zł. ulgowy / 30 zł. normalny

Rezerwacja biletów:
Bytomski Teatr Tańca i Ruchu ROZBARK
ul. W. Kilara 29 (dawna ul. Dojazd 29)
41-902 Bytom
tel. +48 32 428 13 11 | e-mail: bow@teatrrozbark.pl

(-)
Materiał Teatru
26 marca 2014

Książka tygodnia

Alef
Państwowy Instytut Wydawniczy
Jorge Luis Borges

Trailer tygodnia