Wielka Symfonika - 100-lecie śmierci Gustava Mahlera

III III Symfonia d-moll w Operze i Filharmonii Podlaskiej

Opera i Filharmonia Podlaska zaprasza w najbliższy piątek, 7 października do wysłuchania III III Symfonia d-moll Gustava Mahlera. Początek o godz. 19.00.

Tego samego dnia, w piątek 7 października na godz. 10.00 OiFP zaprasza również na kolejną już lekcję muzyczną, podczas której maestro Jerzy Salwarowski zgłębi tajemnice powstawania wielkiego dzieła, jakim jest III Symfonia d-moll Gustava Mahlera.

Jerzy Salwarowski
Urodził się w Krakowie i tam ukończył studia w Akademii Muzycznej -kompozycję u Tadeusza Machla i Krzysztofa Pendereckiego oraz dyrygenturę u Henryka Czyża i Krzysztofa Missony. Swoje umiejętności doskonalił w Accademia Chigiana u Franco Ferrary. Jest laureatem czołowych nagród krajowych i międzynarodowych konkursów dyrygenckich: I i II konkursu w Katowicach (I nagroda i nagroda Krytyki Muzycznej), w Sienie (I nagroda) i Budapeszcie (zwycięstwo).

Dyryguje orkiestrami w Europie, Azji, Afryce i Ameryce, współpracuje z czołowymi orkiestrami i operami w Polsce.

Z polskimi orkiestrami odbył wiele tournees koncertowych w Europie. Znajdował się w gronie dyrygentów licznych festiwali, m.in.: Warszawska Jesień, Festiwal Flandryjski, Prazske Jaro i Millenium Pace. Współpracując z polskimi orkiestrami radiowymi dokonał wielu nagrań archiwalnych.

Dyryguje także za granicą: w Hamburgu, Kairze, Osace, Skopje, Porto, Luksemburgu, Lukce, Everett (Washington), La Crosse (Wisconsin), Kijowie, Berlinie, Essen, Bergamo, Mediolanie, Walencji i Kopenhadze.

Wiosną 2003 roku poprowadził gościnnie wykłady w Towson University Baltimore oraz Central Washington University w Ellensburgu.

Od 2000 roku wykłada w Akademii Muzycznej w Poznaniu, gdzie kieruje Katedrą Dyrygentury. W 2005 roku, z rąk Prezydenta RP, otrzymał nominację profesorską. W 2008 został mianowany profesorem zwyczajnym.

W latach 2005-2007 był, po raz drugi, Dyrektorem Artystycznym Toruńskiej Orkiestry Kameralnej, późniejszej Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej, z którą w październiku 2006 roku odbył tournee w Anglii.

Od września 2005 roku jest Dyrektorem Artystycznym Filharmonii Częstochowskiej. Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Częstochowskiej pod dyrekcją Jerzego Salwarowskiego nagrała CD: Suitę Nowoorleańską z jazzowym zespołem Five O\'Clock Orchestra oraz wydawnictwo, w którym Filharmonicy Częstochowscy towarzyszyli pianiście jazzowemu Adamowi Makowiczowi (płyta zawiera utwór zadedykowany Częstochowie). W sierpniu 2008 roku, zaproszony przez Narodową Orkiestrę z Rio de Janeiro, dyrygował tam koncert z muzyką Moniuszki, Chopina i Mendelssohna. Jesienią 2009 r. odbył wraz z Częstochowskimi Filharmonikami serię koncertów w Niemczech.

W 2008 roku uhonorowany przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Medalem "Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.

Agnieszka Rehlis
Ukończyła z wyróżnieniem studia wokalne w Akademii Muzycznej we Wrocławiu w klasie śpiewu solowego prof. Barbary Ewy Werner (1996). Przez trzy lata studiów była stypendystką Ministerstwa Kultury i Sztuki. Zdobyła I nagrodę na Konkursie Wokalnym im. Franciszki Platówny we Wrocławiu (1991) oraz III nagrodę na III Międzynarodowym Konkursie Wokalnym w Dusznikach-Zdroju (1994).Uczestniczyła kilkakrotnie w kursach mistrzowskich m.in. u Krystyny Szostek-Radkowej, Adele Stolte, Christiana Elsnera i Gerharda Kahry\'ego, których zwieńczeniem były koncerty w ramach Festiwalu Muzyki Oratoryjno-Kantatowej „Wratislavia Cantans”.

Od roku 1996 do roku 2007 była solistką Opery Wrocławskiej, gdzie zadebiutowała partią Jadwigi w „Strasznym Dworze” St. Moniuszki. Zrealizowała tam wiele innych znaczących ról m.in. w operach G. Verdiego (Fenena w „Nabucco”, Flora w „Traviacie”, Meg Page w „Falstaffie”, Magdalena w „Rigoletto”), Ch. Gounoda (Sibel w „Fauście”), W. A. Mozarta (Cherubin w „Weselu Figara”, Dorabella w „Cosi fan tutte”), G. Bizeta (Mercedes w „Carmen”), Z. Rudzińskiego (Eurydyka w „Antygonie”). Z Operą Wrocławską odbyła tournée po Niemczech, Holandii, Belgii, Anglii, Irlandii, Francji, Włoszech i Tajwanie. Uczestniczyła również w wielkich widowiskach operowych odbywających się w Hali Ludowej we Wrocławiu („Carmen”, „Nabucco”, „Trubadur”, „Straszny dwór”, „Skrzypek na dachu”, „Złoto Renu”) oraz w premierowym spektaklu „Gioconda” A. Ponchiellego wystawionym na Odrze we Wrocławiu, zarejestrowanym przez TVP (2003).

W Teatrze Wielkim - Operze Narodowej zadebiutowała w 2003 roku jako Fenena w „Nabucco” Verdiego.

Artystka wykonuje głównie dzieła oratoryjne i kantaty. W swoim repertuarze ma ponad sześćdziesiąt tego typu pozycji, od utworów J. S. Bacha do kompozycji K. Pendereckiego. Koncertowała w salach filharmonii w Polsce i w Europie (Niemcy, Holandia, Francja, Włochy, Ukraina, Litwa, Austria, Łotwa, Rosja, Słowenia, Hiszpania). Brała udział w międzynarodowych festiwalach m.in. w Wielkanocnym Festiwalu Ludwiga van Beethovena, „Wratislavia Cantans”, Festiwalu Chopinowskim w Dusznikach-Zdroju, Międzynarodowych Spotkaniach Wschód-Zachód w Zielonej Górze, Festiwalu Krajów Bałtyckich w Toruniu, Usedomer Music Festival w Peenemunde, Festival Pablo Casals w Prades, Festiwalach Muzyki Sakralnej w Marsylii i Norymberdze, George Enescu International Festival, Rheingau Music Festival, Schleswig-Holstein Music Festival, International Music Festival „Contrasts” we Lwowie, „Praskie Jaro”, Beijing Music Festival.

Występowała z takimi dyrygentami jak: Jiří Bělohlávek, Gabriel Chmura, Lawrence Foster, Marco Guidarini, Gustavo Dudamel, Jacek Kaspszyk, Kazimierz Kord, Bramwell Tovey, Antoni Wit, Long Yu; z towarzyszeniem m.in.: Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, Orkiestry Symfonicznej NDR, China Philharmonic Orchestra, Orquesta Sinfónica de la Juventud Venezolana Simón Bolivar, Orkiestry Filharmonii Luksemburskiej, BBC Symphony Orchestra, Orkiestry Filharmonii Narodowej, NOSPR-u.

Wielokrotnie uczestniczyła w koncertach prowadzonych przez Krzysztofa Pendereckiego w kraju i za granicą wykonując takie utwory kompozytora jak: „Polskie Requiem”, „Te Deum”, „Credo”, „Siedem Bram Jerozolimy” (na targach muzycznych „Midem Classique 2000” w Cannes). Wzięła udział w światowej premierze jego VIII Symfonii zatytułowanej „Lieder der Vergänglichkeit” („Pieśni przemijania”).

We wrześniu 2005 r. artystka nagrała „Te Deum”, a w 2006 r. „Lieder der Vergänglichkeit” K. Pendereckiego dla wytwórni Naxos. Inne nagranie z jej udziałem – „Manru” I. J. Paderewskiego firmy Dux otrzymało nagrodę Akademii Fonograficznej FRYDERYK 2004 w kategorii „Najwybitniejsze Nagranie Muzyki Polskiej”. Artystka ma również w swym dorobku nagrania DVD, w tym „Polskie Requiem” K. Pendereckiego wykonane na koncercie w hali Stoczni Szczecińskiej dla upamiętnienia wydarzeń grudniowych z 1970 r.

Agnieszka Rehlis została odznaczona brązowym krzyżem zasługi przez Prezydenta Rzeczpospolitej Polskiej (2004).

Agnieszka Rehlis reprezentowana jest przez Stowarzyszenie im. Ludwiga

 G. Mahler – III Symfonia d-moll

Orkiestra Opery i Filharmonii Podlaskiej
Chór Żeński Opery i Filharmonii Podlaskiej
Chór Dziecięcy PSM I St. w Białymstoku
Jerzy Salwarowski – dyrygent
Agnieszka Rehlis – alt
Violetta Bielecka – przygotowanie chóru
Emilia Dobrzyńska – przygotowanie chóru

oprac. mo
Materiały OiFP
7 października 2011

Książka tygodnia

Stanisława Walasiewicz. Medaliści
Wydawnictwo Bosz
Redakcja: Marzena Jaworska

Trailer tygodnia

Ballady i romanse
Gabriel Gietzky
Cóż może być bardziej romantycznego, ...