Wśród artystów uliczników

33. Międzynarodowy Festiwal Teatrów Ulicznych w Jeleniej Górze

Niedziela w Jeleniej Górze rozpoczęła się i skończyła oczywiście w towarzystwie teatru ulicznego. Artyści musieli zmierzyć się nie tylko z niełatwą przestrzenią, rozkojarzonym widzem, ale również z nieznośnym upałem, przez który wielu wczasowiczów udało się wypoczywać nad wodę. Niemniej, zainteresowanie przechodniów tym, co dzieje się na ulicznym bruku było spore i gwarantowało dobrą zabawę.

Popołudniową przechadzkę po rynku urozmaicił nam nasz ulubiony klaun z Meksyku, którego mieliśmy okazję poznać dzień wcześniej, czyli sympatyczny Aziz Gual. Tym razem zaprezentował godzinny występ pod hasłem „The Odyssey Of Gesture" złożony z serii rzecz jasna zabawnych, prostych, ale pomysłowych scenek. Po raz kolejny udowodnił nam, że niewiele nam potrzeba, by się śmiać i mieć dobry humor.
Następnie zobaczyliśmy pantomimiczno-muzyczną akcję happeningową w wykonaniu dwójki aktorów z Theater Rue Pietonne z Francji. W spektaklu pt. „Les Bustes" wcielili się w... popiersia słynnych postaci historycznych i nie tylko, bo także bohaterów filmów czy nawet niewinnych niemowlaków! Złożona z kilku etiud akcja pozwoliła zachwycać się ich mimiką oraz precyzyjnością ruchów dopasowanych do ścieżki muzycznej.

Ostatnim dużym spektaklem plenerowym był występ Theater Gajes z Holandii. W spektaklu „Agora Phobia", które w wolnym tłumaczeniu oznacza „strach przed rynkiem" artyści zaprezentowali groteskową wizję współczesności zdominowanej przez konsumentów. Rynek wypełniły sprzęty takie, jak spotykamy na placach budów, jak koparki i betoniarki, ponieważ trwała tam właśnie budowa nowego centrum handlowego.

Na zakończenie 33. Międzynarodowego Festiwalu Teatrów Ulicznych odbyło się rozstrzygnięcie konkursu dramatopisarskiego oraz odsłonięcie pomnika, który stanął przy wejściu do Galerii BWA. W konkursie na scenariusz sztuki w przestrzeni miejskiej zwyciężyła
Martyna Majewska za sztukę „Zostałaś wybrana, Jelenia Góro", za którą pisarka zdobyła 5 zł. Przyznano również dwie równorzędne frugie nagrody po 2 tys. zł. Zdobyły je Ewa Bednarek za tekst „Cena miłości" oraz Monika Prokulewicz za sztukę „Brama". Trzecie miejsce i nagrodę 1 tys. zł otrzymali Justyna Kowalska i Jakub Kowalik za tekst „Pluszowa rewolucja, mini horror familijny w kilku sekwencjach/ konwencjach ujęty". Nadesłane na konkurs scenariusze oceniali: dramatopisarka Małgorzata Sikorska-Miszczuk, teatrolożka Agata Dąbek oraz dyrektor Teatru Powszechnego w Warszawie, Paweł Łysak.

Po ogłoszeniu werdyktu odsłonięta została rzeźba „Wzlot" autorstwa jeleniogórskiego artysty Jana Supersona. Wykonana z metalowych części instalacja przypomina parę skrzydeł.

Ostatnim akcentem festiwalu była artystyczna wizualizacja na murze ratusza w wykonaniu Claudii Reh z Niemiec.

Marta Odziomek
Dziennik Teatralny Katowice
7 lipca 2015

Książka tygodnia

Ze szczytów Alp…Dramat i teatr szwajcarski w XX i XXI wieku
Wydawnictwo Uniwerystetu Łódzkiego
Karolina Sidowska, Monika Wąsik

Trailer tygodnia

Kto ukradł jutro?
Olga Ptak
Dlaczego wydałam tę książkę? Bo do ...