Wyniki

2. Edycja konkursu Modelatonia

Z wielka radością ogłaszamy długo wyczekiwane wyniki II edycji Konkursu Modelatornia!

Komisja Konkursowa w składzie:
– Norbert Rakowski, przewodniczący (reżyser, Dyrektor Teatru im. Jana Kochanowskiego w Opolu),
– Ewa Guderian-Czaplińska (teatrolog, profesor na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, członkini Polskiego Towarzystwa Badań Teatralnych),
– Dariusz Kosiński (teatrolog, performatyk, profesor na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie, Zastępca Dyrektora ds. Programowych Instytutu Teatralnego im. Z. Raszewskiego w Warszawie),
– Piotr Ratajczak (reżyser, Konsultant programowy Teatru im. Jana Kochanowskiego w Opolu),
– Zuzanna Bućko (Asystent artystyczny w Teatrze im. Jana Kochanowskiego w Opolu),


po zapoznaniu się z nadesłanymi pracami oraz przeprowadzeniu rozmów z wyłonionymi finalistami postanowiła nagrodzić oraz skierować do realizacji projekt pt:

„10071997"

autorstwa Elżbiety Depty (absolwentki Wydziału Reżyserii Dramatu w Państwowej Wyższej Szkole Teatralnej im. Ludwika Solskiego w Krakowie) i Agaty Andrusyszyn-Chwastek (absolwentki Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie, Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie i University of Applied Arts w Wiedniu). Autorki projektu w Teatrze Kochanowskiego stworzą spektakl o powodzi tysiąclecia na podstawie wspomnień i opowieści mieszkańców Opola dotkniętych tragedią sprzed dwudziestu lat.

Czym jest konkurs Modelatornia

Nawiązując do tradycji poszukiwań teatralnych realizowanych w latach 1959-1964 w Opolu przez Jerzego Grotowskiego i Teatr 13 Rzędów, Teatr im. Jana Kochanowskiego utworzył nową przestrzeń teatralną o nazwie Modelatornia, przeznaczoną na innowacyjne i eksperymentalne projekty artystyczne. By umożliwić twórcom otwarty dostęp do niej, Teatr im. Jana Kochanowskiego powołał Konkurs na Projekt Teatralny w ramach programu Modelatornia. Intencją pomysłodawców Konkursu jest zainicjowanie i prowadzenie we współczesnym kontekście kulturowym, społecznym, politycznym i artystycznym poszukiwań odnoszących się twórczo do zaproponowanej przez Grotowskiego formuły zawodowy teatr eksperymentu.
Ogłaszając Konkurs nie chcemy nawiązywać bezpośrednio do estetyki i metod twórczych wypracowanych przez Teatr 13 Rzędów i Teatr Laboratorium, choć oczywiście interesują nas działania nimi inspirowane. Wskazując na związek z tradycją zespołu Grotowskiego odwołujemy się przede wszystkim do jego opolskiego okresu. Teatr 13 Rzędów korzystał twórczo z osiągnięć i propozycji europejskiej awangardy teatralnej i artystycznej, wypróbowując tkwiące w nich możliwości i rozwijając oryginalny język teatralny. Jednocześnie mierzył się z ważnymi dla młodych twórców elementami dziedzictwa kultury europejskiej i polskiej, rozpoznając w teatralnym boju ich współczesne znaczenia i wartości. W efekcie powstawał teatr o eksperymentalnej formie artystycznej, podejmujący fundamentalne problemy ideowe i konfrontujący widzów z ich oryginalnym ujęciem scenicznym.

W nadziei na znalezienie i umożliwienie realizacji podobnych przedsięwzięć ogłaszamy coroczny Konkurs na Projekt Teatralny w ramach programu Modelatornia. Celem jego poszczególnych edycji jest wyłonienie dwóch projektów finansowanych przez Teatr im. Kochanowskiego w Opolu, realizowanych na scenie Modelatornia, przy włączeniu do współpracy członków zespołu Teatru.

(-)
Materiał organizatora
15 listopada 2017

Książka tygodnia

Słownik biograficzny teatru polskiego, tom III: 1910-2000
Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk,
Praca zbiorowa

Trailer tygodnia