Wzbudzać niepokój i dawać przyjemność

Teatr Centrala w Warszawie

„Boston Globe" - jedna z najbardziej opiniotwórczych gazet w USA - uznał spektakl „Chopin bez fortepianu" Centrali za najlepsze przedstawienie w Bostonie w roku 2015.

W ciągu trzech lat działalności Centrala wyprodukowała siedem spektakli oraz wystawę sztuki, a aktualnie pracuje nad dwiema operami i filmem. Zespół pokazywał swoje spektakle w największych miastach w Polsce oraz w Bostonie, Philadelphii, Petersburgu i Moskwie; zagrał dla tysięcy widzów, proponując sztukę równocześnie ambitną jak i popularną; rozrywkową a jednocześnie krytyczną.

"Szukamy sposobu ekspresji, który jest zarówno nowatorski, jak i komunikatywny dla widzów" - mówi Michał Zadara, założyciel Centrali, reżyser. Estetyka każdego spektaklu jest wypracowywana od zera, dlatego są to bardzo różne formy: od koncertu symfonicznego ("Chopin bez fortepianu"), przez dramat psychologiczny ("Wszyscy byli odwróceni"), czy multimedialny teatr lalek ("Wychowanka"), aż po instalację muzealną ("Szapocznikow. Stan Nieważkości/No Gravity", "Awantura warszawska").

Centrala zrzesza artystów i instytucje w konstelacje, które przy każdym projekcie układają się inaczej. Każda produkcja to nowi partnerzy, nowe hierarchie i nowe zakresy odpowiedzialności.

- „Sposób finansowania Centralijest elastyczny i dostosowany do projektu - tłumaczy Marta Kuźmiak, menedżerka Centralii wiceprezeska Fundacji Centralnej. - Najważniejszym elementem jest łączenie ludzi i organizacji w sieci, każdy może dać taki wkład, jakim dysponuje". Centrala znajduje partnerów w sektorze prywatnym i publicznym. Każdy projekt jest nową przygodą - artystyczną i organizacyjną.

Impulsem do stworzenia Centralibyło rozpoznanie, że statyczne formy organizacji teatrów powodują statyczną treść spektakli, które w nich powstają. "Szukamy wolności i niezależności, aby móc rozmawiać z widzem na naszych zasadach - mówi Michał Zadara. - W ten sposób w kilku naszych spektaklach udało się nawiązać bardzo osobisty kontakt z widzami i ten dialog jest czymś bardzo ważnym".

Misją Centralijest tworzenie wartości w kulturze, w państwie, w społeczeństwie" - dodaje Zadara. Wokół spektakli zawsze tworzą się małe społeczności. W produkcję włączają się stażyści, którzy uczą się nie tylko teatru i produkcji, ale także pracy w grupie, odpowiedzialności, zaufania i otwartości. Współpracownicy Centralito wyjątkowo różnorodna grupa pod względem płci, pochodzenia, orientacji seksualnej, stanu cywilnego czy stopnia pełnosprawności. Ta różnorodność jest dla Centraliwartością zasadniczą, wyrażającą wiarę, że społeczeństwo składa się z bardzo różnych osób mających te same prawa.

Centrala nie tylko wymyśla nowe obrazy, dźwięki i myśli, ale tworzy także nowe konteksty instytucjonalne, ekonomiczne i społeczne. Tworząc nową sztukę, stwarza nowy typ instytucji - elastyczny, zorientowany na projekty i na widzów, tolerancyjny i dynamiczny.

Centrala pragnie naruszać hierarchie, tworzyć nowe pojęcia, wzbudzać niepokój i dawać przyjemność.

Partnerami Centrali są: Muzeum Sztuki Nowoczesnej, Swarthmore College w Philadelphii, Nowy Teatr w Warszawie, Muzeum Historii Żydów Polskich, Teatr Polski we Wrocławiu, Sinfonietta Cracovia, Emerson College w Bostonie, Muzeum Powstania Warszawskiego, Teatr Nowy w Łodzi, Teatr Powszechny w Warszawie, Zachęta - Narodowa Galeria Sztuki, wydział Artes Liberales Uniwersytetu Warszawskiego.

(-)
Materiał Teatru
23 sierpnia 2016
Portrety
Michał Zadara

Książka tygodnia

Wpadnij, to pogadamy...
Wydawnictwo Universitas
Krzysztof Orzechowski, Łukasz Maciejewski

Trailer tygodnia

Roxana Songs
Krystian Lada
Lada wybrał na miejsce nagrania „Roxa...