Zabawa w spełnianie marzeń

"Ggrind/r" - reż. Piotr Trojan - TR Warszawa

"Grind/r" autorstwa Piotra Trojana, dokument/dramat powstały w ramach tegorocznego projektu TR Warszawa - Teren TR, to niesamowicie poruszająca, intymna i bezwzględnie szczera opowieść o poszukiwaniu miłości i ekstremalnych wrażeń w świecie, który w zamian oferuje przemoc, sex i poniżenie.

Opisując swoje przeżycia związane z korzystaniem z aplikacji Grindr - internetowej społeczności zrzeszającej homoseksualistów z całego świata, którzy szukają przyjaciół, miłości, najczęściej czystej przyjemności i kontaktów fizycznych, Piotr Trojan otwiera przed nami niepokojący obraz młodych, samotnych ludzi, z ogromną determinacją polujących na szczęście, którego nie potrafią zaznać.

"Grindr to raj, gra w spełnianie marzeń. Kraina napalonych chłopców". Grindr to możliwość przekraczania granic i własnych słabości, miejsce realizowania najbardziej nieprzyzwoitych fantazji i zboczeń, także szansa na kontakt z drugim mężczyzną dla tych, którzy nie przyznają się rodzinie i znajomym do bycia homoseksualistą. Grindr to także ryzyko wpisane w niebezpieczną grę. Przemoc, rozczarowanie, choroby takie jak HIV, zezwierzęcenie, dewiacje - nigdy nie wiadomo kto ukrywa się po drugiej stronie ekranu komputera. Element zaskoczenia buduje napięcie i podniecenie, nie gwarantuje jednak, że osoba ze zdjęcia w rzeczywistości wygląda tak samo.

Bohaterowie dramatu balansują na granicy tego co społecznie akceptowane i dozwolone, a tym co zakazane i nielegalne.

"Grind/r" zainspirowany życiem Trojana to udramatyzowana relacja spotkań z kilkoma z pośród sześćdziesięciu mężczyzn poznanych drogą aplikacji. Każdy ze spotkanych mężczyzn to inna przygoda, inne potrzeby i oczekiwania, inna osobowość i charakter, odmienne upodobania seksualne, wrażliwość i emocje. Po drugiej stronie ukazana zostaje także relacja z matką (Ewa Szykulska), która konfrontuje się z orientacją seksualną syna, próbując go zrozumieć i pocieszyć.

Pokaz warsztatowy wyreżyserowany przez samego autora w TR Warszawa, poprzedzony czytaniem scenicznym dramatu, wydobył jego potencjał sceniczny. Nie brakuje w nim momentów zabawnych i ironicznych, które budują dynamikę i wprowadzają inną perspektywę. Jan Dravnel i Dobromir Dymecki, kreujący rolę przypadkowych partnerów głównego bohatera, to skrajnie odmienne, absurdalnie niecodzienne osobowości, które zaskakują tym, co siedzi w ich zamkniętych umysłach. Ludzka wyobraźnia w ich przypadku nie ma żadnych granic, w ruch idą maski, kajdanki, sznury i inne akcesoria erotyczne. W ich wypowiedziach słychać czasem element naiwności i nadziei, że "to nie ja jestem zboczony, tylko świat, prawda?". Ich zagubienie emocjonalne oraz potrzeba podejmowania ryzyka, dramaty osobiste i lęki, rozgrywające się w zamkniętym kręgu wtajemniczonych, tworzą obraz alternatywnej rzeczywistości, która kusi brakiem jakichkolwiek zobowiązań i swobodą podejmowania wyborów. Podczas pokazu aktorzy połączyli się na żywo z użytkownikami aplikacji poprzez skype'a. Na ekranie wyświetliły się twarze samotnych, młodych mężczyzn, którzy w skupieniu i oczekiwaniu czekają na randomowe połączenie.

Dramat Piotra Trojana, jego inscenizacja i aranżacja sceniczna ukazują ogromną wrażliwość artysty, który własne doświadczenia umiejętnie transponuje na język dramatu. "Grind/r" to manifestacja własnej odmienności i tożsamości uwięzionej i uzależnionej od internetowej aplikacji. "Ta historia końca nie ma póki żyję". Czy Grindr to sposób na spędzanie całego życia? Czy nadchodzi moment, w którym aplikację zastępuje prawdziwa, międzyludzka relacja oparta na uczuciach a nie na seksie? Czy raz poddając się tej pozornej wolności i władzy wyboru, można od niej uciec? Czy Grindr to przerażająca metafora współczesnego świata, w którym rozmowę zastępuje skrót i językowy kod, wizerunek ogranicza się do ikonki ze zdjęciem przerobionym w Photoshopie, a pytanie o miłość rozmywa się pośród zagłuszającej klubowej muzyki, w rytm której poruszają się ciała szukające szybkiej przygody i ekstremalnego przeżycia? Odpowiedź autora jest jasna: jestem zawieszony między chęcią ucieczki a przyzwyczajeniem. Wszystko zależy tylko, i aż ode mnie.

Agnieszka Górnicka
Teatr dla Was
14 maja 2015
Teatry
TR Warszawa

Książka tygodnia

Wpadnij, to pogadamy...
Wydawnictwo Universitas
Krzysztof Orzechowski, Łukasz Maciejewski

Trailer tygodnia

Roxana Songs
Krystian Lada
Lada wybrał na miejsce nagrania „Roxa...