Zabawa w spełnianie marzeń

"Ggrind/r" - reż. Piotr Trojan - TR Warszawa

"Grind/r" autorstwa Piotra Trojana, dokument/dramat powstały w ramach tegorocznego projektu TR Warszawa - Teren TR, to niesamowicie poruszająca, intymna i bezwzględnie szczera opowieść o poszukiwaniu miłości i ekstremalnych wrażeń w świecie, który w zamian oferuje przemoc, sex i poniżenie.

Opisując swoje przeżycia związane z korzystaniem z aplikacji Grindr - internetowej społeczności zrzeszającej homoseksualistów z całego świata, którzy szukają przyjaciół, miłości, najczęściej czystej przyjemności i kontaktów fizycznych, Piotr Trojan otwiera przed nami niepokojący obraz młodych, samotnych ludzi, z ogromną determinacją polujących na szczęście, którego nie potrafią zaznać.

"Grindr to raj, gra w spełnianie marzeń. Kraina napalonych chłopców". Grindr to możliwość przekraczania granic i własnych słabości, miejsce realizowania najbardziej nieprzyzwoitych fantazji i zboczeń, także szansa na kontakt z drugim mężczyzną dla tych, którzy nie przyznają się rodzinie i znajomym do bycia homoseksualistą. Grindr to także ryzyko wpisane w niebezpieczną grę. Przemoc, rozczarowanie, choroby takie jak HIV, zezwierzęcenie, dewiacje - nigdy nie wiadomo kto ukrywa się po drugiej stronie ekranu komputera. Element zaskoczenia buduje napięcie i podniecenie, nie gwarantuje jednak, że osoba ze zdjęcia w rzeczywistości wygląda tak samo.

Bohaterowie dramatu balansują na granicy tego co społecznie akceptowane i dozwolone, a tym co zakazane i nielegalne.

"Grind/r" zainspirowany życiem Trojana to udramatyzowana relacja spotkań z kilkoma z pośród sześćdziesięciu mężczyzn poznanych drogą aplikacji. Każdy ze spotkanych mężczyzn to inna przygoda, inne potrzeby i oczekiwania, inna osobowość i charakter, odmienne upodobania seksualne, wrażliwość i emocje. Po drugiej stronie ukazana zostaje także relacja z matką (Ewa Szykulska), która konfrontuje się z orientacją seksualną syna, próbując go zrozumieć i pocieszyć.

Pokaz warsztatowy wyreżyserowany przez samego autora w TR Warszawa, poprzedzony czytaniem scenicznym dramatu, wydobył jego potencjał sceniczny. Nie brakuje w nim momentów zabawnych i ironicznych, które budują dynamikę i wprowadzają inną perspektywę. Jan Dravnel i Dobromir Dymecki, kreujący rolę przypadkowych partnerów głównego bohatera, to skrajnie odmienne, absurdalnie niecodzienne osobowości, które zaskakują tym, co siedzi w ich zamkniętych umysłach. Ludzka wyobraźnia w ich przypadku nie ma żadnych granic, w ruch idą maski, kajdanki, sznury i inne akcesoria erotyczne. W ich wypowiedziach słychać czasem element naiwności i nadziei, że "to nie ja jestem zboczony, tylko świat, prawda?". Ich zagubienie emocjonalne oraz potrzeba podejmowania ryzyka, dramaty osobiste i lęki, rozgrywające się w zamkniętym kręgu wtajemniczonych, tworzą obraz alternatywnej rzeczywistości, która kusi brakiem jakichkolwiek zobowiązań i swobodą podejmowania wyborów. Podczas pokazu aktorzy połączyli się na żywo z użytkownikami aplikacji poprzez skype'a. Na ekranie wyświetliły się twarze samotnych, młodych mężczyzn, którzy w skupieniu i oczekiwaniu czekają na randomowe połączenie.

Dramat Piotra Trojana, jego inscenizacja i aranżacja sceniczna ukazują ogromną wrażliwość artysty, który własne doświadczenia umiejętnie transponuje na język dramatu. "Grind/r" to manifestacja własnej odmienności i tożsamości uwięzionej i uzależnionej od internetowej aplikacji. "Ta historia końca nie ma póki żyję". Czy Grindr to sposób na spędzanie całego życia? Czy nadchodzi moment, w którym aplikację zastępuje prawdziwa, międzyludzka relacja oparta na uczuciach a nie na seksie? Czy raz poddając się tej pozornej wolności i władzy wyboru, można od niej uciec? Czy Grindr to przerażająca metafora współczesnego świata, w którym rozmowę zastępuje skrót i językowy kod, wizerunek ogranicza się do ikonki ze zdjęciem przerobionym w Photoshopie, a pytanie o miłość rozmywa się pośród zagłuszającej klubowej muzyki, w rytm której poruszają się ciała szukające szybkiej przygody i ekstremalnego przeżycia? Odpowiedź autora jest jasna: jestem zawieszony między chęcią ucieczki a przyzwyczajeniem. Wszystko zależy tylko, i aż ode mnie.

Agnieszka Górnicka
Teatr dla Was
14 maja 2015
Teatry
TR Warszawa

Książka tygodnia

Ale musicale! Złote stulecie 1918-2018
Wydawnictwo Marginesy
Daniel Wyszogrodzki

Trailer tygodnia