Zakończenie sezonu transmisji baletów

„Bohater naszych czasów" z Teatru Bolszoj w Moskwie

Stworzenie nowego baletu na zamówienie Teatru Bolszoj zainicjował poprzedni dyrektor artystyczny tego zespołu, Siergiej Filin, który postanowił połączyć osobowości choreografa Jurija Posochowa i reżysera Kiriłła Serebriennikowa. To właśnie do tego ostatniego zwrócił się z pytaniem, jaki temat wybrał by dla nowego dzieła. Serebriennikow bez wahania wskazał na „Bohatera naszych czasów" – powieść Michaiła Lermontowa.

Reżyser zaprojektował także scenografię i współuczestniczył w stworzeniu kostiumów do spektaklu. Skomponowanie muzyki do tego trzyaktowego baletu powierzono młodemu, zaledwie 32-letniemu wówczas kompozytorowi Ilii Demuckiemu, znanemu z raczej tradycyjnego języka muzycznego. Choreograf Jurij Posochow to były pierwszy solista baletu Teatru Bolszoj, Duńskiego Baletu Królewskiego i San Francisco Ballet, gdzie jest obecnie choreografem rezydentem. Własne balety tworzy od 2000 roku. Już trzy razy współpracował z Teatrem Bolszoj: w 2004 roku wystawił na moskiewskiej scenie balet „Magrittomania", stworzony pierwotnie dla San Francisco Ballet. W 2006 roku zrealizował w Bolszoj „Kopciuszka" do muzyki Prokofiewa, który wykraczał poza tradycyjną bajkę, a 2012 zaproponował żartobliwą „Classical Symphony", w której pozwolił tancerzom z humorem potraktować własną wirtuozerię.

Twórcy baletu „Bohater naszych czasów" uznali, że wielowątkowa i wielopłaszczyznowa powieść Lermontowa nie nadaje się do linearnego opowiedzenia językiem klasycznego baletu z akcją. Zmieniającą się wraz z upływem czasu, ale i psychologicznie, główną postać Pieczorina postanowili powierzyć trzem różnym tancerzom, a całość pokazać w formie obrazów wyrażających ducha powieści i emocje bohaterów. Baletowa adaptacja powieści Lermontowa, składa się – jak i literacki pierwowzór – z kilku części: „Bela", „Tamań", „Księżniczka Mary" (wybranych z pięciu powieściowych epizodów), przedstawiających różne oblicza głównej postaci. Część pierwsza to retrospekcja na tle kaukaskich szczytów i zderzenie tańca klasycznego (cywilizacja europejska) z ludowym (czerkieskie stroje i tańce symbolizują wolność i siłę natury). Część druga to coś w rodzaju mistycznego thrillera, w którym znalazł się młody Pieczorin, wysłany do małego miasteczka na brzegu morza. Część trzecia, najmocniej osadzona w XIX-wiecznych realiach carskiej Rosji, rozgrywa się w uzdrowiskach, gdzie kuracjuszami byli zarówno arystokraci, jak i żołnierze okaleczeni w licznych wojnach prowadzonych przez imperium. Scenografia odtwarza niemal dosłownie uzdrowiskowy pawilon w Piatigorsku.

Carska Rosja. Młody oficer Pieczorin zostaje wysłany na Kaukaz. Bardziej niż służba pochłaniają go jednak przygody z kobietami, zarówno miejscowymi, jak i rosyjskimi damami. Znudzony, niezdolny do głębszych uczuć, rani nie tylko kolejne kochanki, ale także przyjaciół i siebie samego. To opowieść obnażająca tajniki rosyjskiej melancholijnej duszy. Sam Pieczorin stał się zresztą pierwowzorem całej galerii rosyjskich bohaterów literackich: tzw. ludzi zbędnych, znudzonych egzystencją, zimnych dandysów, niemających celu w życiu. W 2016 roku spektakl został nagrodzony aż trzema Złotymi Maskami, prestiżowymi rosyjskimi nagrodami teatralnymi. W głównych partiach zobaczymy: Igora Cwirko, Artioma Owczarenkę i Rusłana Skworcowa jako Pieczorina, Olgę Smirnową, Jekaterinę Szypulinę i Swietłanę Zacharową w rolach kobiet życia głównego bohatera.

Rozpowszechnianiem spektakli z cyklu „Bolshoi Ballet Live" na terenie Polski zajmuje się dystrybutor najwyższej jakości kontentu alternatywnego dla kin, w tym transmisji HD LIVE i retransmisji HD z najlepszych teatrów i sal koncertowych świata, będący jednym ze światowych pionierów w tym zakresie. Marka www.nazywowkinach.pl została ustanowiona przez firmę CIKANEK FILM, działającą obecnie w 14 krajach Europy Centralnej i Wschodniej, a powstałą w roku 2007, by kreować i rozwijać rodzący się właśnie fenomen transmisji do kin spektakli i koncertów. Rocznie firma w samej tylko Polsce sprzedaje ponad 100.000 biletów.

WIĘCEJ NA:
www.nazywowkinach.pl
https://www.facebook.com/nazywowkinach
https://www.youtube.com/channel/UCP8vyfL7gLZUJPISULcLmlQ

GDZIE OGLĄDAĆ „BOHATERA NASZYCH CZASÓW":
Na żywo:
Bydgoszcz Multikino
Dąbrowa Tarnowska Kino Sokół
Gdańsk Multikino
Gdynia Multikino
Gliwice kino Amok
Katowice Kino Rialto
Kraków Multikino
Limanowa Limanowski Dom Kultury kino Klaps
Lublin Multikino
Olsztyn Multikino
Poznań Multikino Malta
Rzeszów kino Zorza
Szczecin Multikino
Warszawa (1) Kino Praha
Warszawa (2) Multikino Złote Tarasy
Wrocław Kino Nowe Horyzonty
Zabrze Multikino
7 maja Oświęcim Oświęcimskie Centrum Kultury – Nasze Kino
11 maja Dębica kino Kosmos
14 maja Łódź Łódzki Dom Kultury kino Szpulka
14 maja Konin Kino Oskard
21 maja Łuków kino Łuków
28 maja Ostrów Wielkopolski kino Komeda
28 maja Poznań kino Rilato
28 czerwca Kęty Dom Kultury w Kętach

Ilja Demucki (*1983)
Герой нашего времени
Bohater naszych czasów
Balet w trzech aktach (2015)
Libretto: Kiriłł Serebriennikow na podstawie powieści Michaiła Lermontowa

Premiera niniejszej inscenizacji na scenie Teatru Bolszoj (Państwowego Akademickiego Wielkiego Teatru Rosji): 22 lipca 2015
Transmisja
9 kwietnia 2017 | niedziela | 17:00 | LIVE

Realizatorzy:
Jurij Posochow choreografia
Kiriłł Serebriennikow reżyseria i scenografia
Elena Zajcewa, Kiriłł Serebriannikow kostiumy
Simon Donger światło i projekcje

Obsada:

Część I / BELA
Igor Cwirko jako Pieczorin
Olga Smirnowa jako Bela
Aleksander Wodopietow jako Kazbicz
Ilja Artamonow i Georgij Gusiew jako Dwaj górale
Swietłana Sziłowa solo mezzosopranowe
Stanisław Mostowow solo tenorowe
Nikołaj Sokołow solo na klarnecie basowym

Część II / TAMAŃ
Artiom Owczarenko jako Pieczorin
Jekaterina Szypulina jako Undyna
Wiaczesław Łopatin jako Starucha/Janko
Boris Lifanowski solo wiolonczelowe

Część III / KSIĘŻNICZKA MARY
Rusłan Skworcow jako Pieczorin
Swietłana Zacharowa jako Mary
Kristina Kretowa jako Wiera
Denis Sawin jako Grusznicki
Nina Minasjan solo sopranowe
Władisław Komissarczuk solo na rożku angielskim

Soliści, koryfeje i zespół baletowy oraz orkiestra Teatru Bolszoj
Anton Giszanin dyrygent

Przedstawienie trwa około 2 godzin i 45 minut (w tym jedna przerwa).

TREŚĆ BALETU

„Czemu zło wydaje się tak atrakcyjne?".
Z pamiętnika Pieczorina

I. BELA

1. Prolog
Pieczorin w samotności wspomina, kiedy pierwszy raz zobaczył Belę.
Pogrzeb Beli. Rozbrzmiewa żałobny śpiew muezina i śpiew rosyjskiej płaczki.

2. Święto w górskiej wiosce
Górale, Pieczorin, Kazbicz – podejrzana figura.
Pojawienie się Beli.
Pieczorin porywa Belę.

3. Bela u Pieczorina
Pieczorin stara się ją obłaskawić. Bela czuje się szczęśliwa.
Powrót Pieczorina. Jego obojętność wobec swej branki. Bela w rozpaczy.

4. Górale, Kazbicz, śmierć Beli
Pieczorin i ciało Beli. Mężczyzna nie wie, w jakim obrządku ją pochować. Kaukaz pozostaje obojętny na cierpienia i rozpacz ludzi.

II.ТAMAŃ

1. Pieczorin przyjeżdża do miejscowości Tamań

2. Tajemniczy dom nad brzegiem morza
Wiatr. Pieczorin, Starucha i Ślepiec.
Undyna pojawia się i znika. Pieczorin zasypia.

3. Sen Pieczorina.
Pojawia się Undyna. Miłosny duet Undyny i Pieczorina. Undyna zwabia Pieczorina w wodne odmęty. Kobieta-widziadło próbuje utopić Pieczorina. Walka. Pieczorinowi udaje się uratować.

4. Pieczorin bez powodzenia stara się odnaleźć Undynę
Pieczorin, Starucha i Ślepiec.

5. Noc. Brzeg morza. Przemytnicy
Pojawia się Janko, szef przemytników i narzeczony Undyny. Janko, Undyna, Ślepiec.
Ucieczka Undyny i Janka. Ślepiec i Pieczorin pozostają sami. Pieczorin wyjeżdża.

III. KSIĘŻNICZKA MARY

1. Prolog
Pieczorin (solo). Przyjazd do Piatigorska.

2. Społeczność uzdrowiska. Pawilon ćwiczeń
Nadchodzi junkier Grusznicki z grupą inwalidów. Pojawienie się księżniczki Mary. Grusznicki jest w niej zakochany. Przyjeżdża Wiera, dawna miłość Pieczorina, teraz zamężna. Wiera i Pieczorin.
Mary pomaga Grusznickiemu, który – aby zwrócić jej uwagę – udaje rannego. Pieczorin wyśmiewa Grusznickiego, doprowadzając go do wciekłości.
Pieczorin i Mary. Mary poddaje się czarowi Pieczorina. Grusznicki cierpi z zazdrości.

3. Klub
Grusznicki żali się na postępowanie Pieczorina, obawia się, że oficer odbije mu ukochaną.
Bal. Polonez. Walc. Polka. Pieczorin tańczy z Mary.
Kłótnia Grusznickiego z Pieczorinem. Grusznicki wyzywa Pieczorina na pojedynek.

4. List Wiery
Wiera i Pieczorin.

5. Pojedynek Pieczorina i Grusznickiego
Pojedynkowicze zamieniają się pistoletami. Grusznicki zostaje zabity. Pojawia się Wiera (solo).

6. Pieczorin przeżywa wyrzuty sumienia z powodu śmierci Grusznickiego
Pojawia się Mary. Pieczorin zdaje sobie sprawę, że jej nie kocha i wyznaje jej prawdę.
Pieczorin, Mary i Wiera.

7. Epilog
Pieczorin w trzech postaciach.

___
Kontakt:
Bartłomiej Majchrzak | +48.660.030.192 | poland@cikanekmanagement.eu
Katarzyna Gardzina-Kubała | +48.602.469.495 | pr@cikanekmanagement.eu

Katarzyna Gardzina
Materiał organizatora
29 marca 2017
Wątki
Teatr w kinie

Książka tygodnia

Alef
Państwowy Instytut Wydawniczy
Jorge Luis Borges

Trailer tygodnia