Zakończył się VizuArt

2. Festiwal Scenografów i Kostiumografów VizuArt

Scenografowie Jerzy Rudzki i Robert Kuśmirowski oraz kostiumolog Marta Góźdź za swój wkład w realizację spektaklu „Bracia Karamazow” Fiodora Dostojewskiego (na zdjęciu) w Teatrze Provisorium w Lublinie otrzymali nagrodę główną drugiej edycji Festiwalu Scenografów i Kostiumografów VizuArt, zakończonego 24 bm. w Teatrze im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie.

– Nagrodziliśmy ich za wyjątkową formę w interpretacji i wzbogaceniu „Braci Karamazow" w inscenizacji Janusza Opryńskiego; za spójność, funkcjonalność i ekspresję pokazanych obrazów, które wydobywają głębię i uniwersalizm przekazu – uzasadniał werdykt jury jego przewodniczący i zarazem dyrektor artystyczny festiwalu, Leszek Mądzik – twórca Sceny Plastycznej KUL. Poza nim jurorami tegorocznego VizuArt-u byli Justyna Łagowska (scenografka, laureatka drugiej nagrody pierwszej edycji Festiwalu Scenografów i Kostiumografów VizuArt, za kostiumy do spektaklu Starego Teatru w Krakowie – „Wesele hrabiego Orgaza" Romana Jaworskiego, w reżyserii Jana Klaty), Ewa Braun (scenografka i dekoratorka wnętrz, laureatka Oscara za dekoracje do „Listy Schindlera" Spielberga), Wojciech Prażmowski (fotograf, wykładowca PWSFTviT w Łodzi i ASP w Poznaniu) i Jarosław Fedoryszyn (dyrektor Lwowskiego Akademickiego Teatru Woskresienie, aktor i reżyser).

Twórcy scenografii i kostiumów do pozostałych festiwalowych spektakli wyjechali z Rzeszowa bez nagród. A w tym roku ponadto zaprezentowano przedstawienia do których scenografię i kostiumy zaprojektowali Andrzej Witkowski („Historia o miłosiernej, czyli Testament psa" Ariano Suassuna, w reżyserii Piotra Cieplaka, z Teatru im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy), Mirek Kaczmarek („Caryca Katarzyna" Jolanty Janiczak, w reżyserii Wiktora Rubina, z Teatru im. Stefana Żeromskiego w Kielcach), Michał Korchowiec („O dobru" Pawła Demirskiego, w reżyserii Moniki Strzępki, z Teatru Dramatycznego im. Jerzego Szaniawskiego w Wałbrzychu), Martin Shwitzsh i Patrycja Płanik („I Ifigenia" na motywach Eurypidesa, w reżyserii Tomasza Bazana, z Teatru Nowego im. Kazimierza Dejmka w Łodzi) i Matylda Kotlińska („Boguduchawinni" Adama Słowika, w reżyserii Krzysztofa Galosa, z Teatru im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie).

Poza konkursem pokazano „Antygonę" Sofoklesa, w reżyserii i w scenografii Leszka Mądzika, z kostiumami Zofii de Ines, z Teatru Miejskiego im. Witolda Gombrowicza w Gdyni. Były także wernisaże wystaw – 14 Międzynarodowego Biennale Plakatu Teatralnego oraz „Teatr w przestrzeniach miasta", z Centrum Scenografii Polskiej Muzeum Śląskiego w Katowicach.

– Nasz teatr zamierza kontynuować i dalej rozwijać dyskusję o pomijanych dotąd aspektach twórczości scenicznej, jakimi są scenografia i kostiumy. Za rok ponownie zechcemy zaprezentować ważne przedstawienia, w których ukazane zostaną różne światy i sfery wyobraźni, najnowsze zjawiska w dziedzinie scenografii i kostiumografii. Spektakle, które zawierzyły scenografii i kostiumowi, czyniąc z nich dzieła prawdziwej sztuki – żegnał festiwalową publiczność Remigiusz Caban, pomysłodawca VizuArt-u, dyrektor naczelny i artystyczny Teatru im. Wandy Siemaszkowej.

Andrzej Piątek
Dziennik Teatralny Rzeszów
25 listopada 2013

Książka tygodnia

W trzech zdaniach. Notatki z lat 2018-2019
Wydawnictwo Universitas
Krzysztof Orzechowski

Trailer tygodnia

„Viva La Mamma" - reż....
Roberto Skolmowski