Zakończył się VizuArt

2. Festiwal Scenografów i Kostiumografów VizuArt

Scenografowie Jerzy Rudzki i Robert Kuśmirowski oraz kostiumolog Marta Góźdź za swój wkład w realizację spektaklu „Bracia Karamazow” Fiodora Dostojewskiego (na zdjęciu) w Teatrze Provisorium w Lublinie otrzymali nagrodę główną drugiej edycji Festiwalu Scenografów i Kostiumografów VizuArt, zakończonego 24 bm. w Teatrze im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie.

– Nagrodziliśmy ich za wyjątkową formę w interpretacji i wzbogaceniu „Braci Karamazow" w inscenizacji Janusza Opryńskiego; za spójność, funkcjonalność i ekspresję pokazanych obrazów, które wydobywają głębię i uniwersalizm przekazu – uzasadniał werdykt jury jego przewodniczący i zarazem dyrektor artystyczny festiwalu, Leszek Mądzik – twórca Sceny Plastycznej KUL. Poza nim jurorami tegorocznego VizuArt-u byli Justyna Łagowska (scenografka, laureatka drugiej nagrody pierwszej edycji Festiwalu Scenografów i Kostiumografów VizuArt, za kostiumy do spektaklu Starego Teatru w Krakowie – „Wesele hrabiego Orgaza" Romana Jaworskiego, w reżyserii Jana Klaty), Ewa Braun (scenografka i dekoratorka wnętrz, laureatka Oscara za dekoracje do „Listy Schindlera" Spielberga), Wojciech Prażmowski (fotograf, wykładowca PWSFTviT w Łodzi i ASP w Poznaniu) i Jarosław Fedoryszyn (dyrektor Lwowskiego Akademickiego Teatru Woskresienie, aktor i reżyser).

Twórcy scenografii i kostiumów do pozostałych festiwalowych spektakli wyjechali z Rzeszowa bez nagród. A w tym roku ponadto zaprezentowano przedstawienia do których scenografię i kostiumy zaprojektowali Andrzej Witkowski („Historia o miłosiernej, czyli Testament psa" Ariano Suassuna, w reżyserii Piotra Cieplaka, z Teatru im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy), Mirek Kaczmarek („Caryca Katarzyna" Jolanty Janiczak, w reżyserii Wiktora Rubina, z Teatru im. Stefana Żeromskiego w Kielcach), Michał Korchowiec („O dobru" Pawła Demirskiego, w reżyserii Moniki Strzępki, z Teatru Dramatycznego im. Jerzego Szaniawskiego w Wałbrzychu), Martin Shwitzsh i Patrycja Płanik („I Ifigenia" na motywach Eurypidesa, w reżyserii Tomasza Bazana, z Teatru Nowego im. Kazimierza Dejmka w Łodzi) i Matylda Kotlińska („Boguduchawinni" Adama Słowika, w reżyserii Krzysztofa Galosa, z Teatru im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie).

Poza konkursem pokazano „Antygonę" Sofoklesa, w reżyserii i w scenografii Leszka Mądzika, z kostiumami Zofii de Ines, z Teatru Miejskiego im. Witolda Gombrowicza w Gdyni. Były także wernisaże wystaw – 14 Międzynarodowego Biennale Plakatu Teatralnego oraz „Teatr w przestrzeniach miasta", z Centrum Scenografii Polskiej Muzeum Śląskiego w Katowicach.

– Nasz teatr zamierza kontynuować i dalej rozwijać dyskusję o pomijanych dotąd aspektach twórczości scenicznej, jakimi są scenografia i kostiumy. Za rok ponownie zechcemy zaprezentować ważne przedstawienia, w których ukazane zostaną różne światy i sfery wyobraźni, najnowsze zjawiska w dziedzinie scenografii i kostiumografii. Spektakle, które zawierzyły scenografii i kostiumowi, czyniąc z nich dzieła prawdziwej sztuki – żegnał festiwalową publiczność Remigiusz Caban, pomysłodawca VizuArt-u, dyrektor naczelny i artystyczny Teatru im. Wandy Siemaszkowej.

Andrzej Piątek
Dziennik Teatralny Rzeszów
25 listopada 2013

Książka tygodnia

Tajemnicze dziecko
Wydawnictwo Media Rodzina
E.T.A. Hoffmann (Ernst Theodor Amadeus Hoffmann)

Trailer tygodnia

Miłość do trzech pomar...
Zbigniew Głowacki