Złote Maski rozdane

Złote Maski w Katowicach - 2018

Wczoraj, 1 kwietnia w Teatrze im. J. Kochanowskiego w Opolu, wręczone zostały Nagrody Teatralne „Złote Maski" 2019 z województw śląskiego i opolskiego oraz nagród im. Leny Starke i Zbigniewa Grucy. To jedne z najstarszych nagród artystycznych. Laureatów wybierają specjalne kapituły. I choć sezon teatralny trwa zwykle od września do końca czerwca, to jednak ocenie jury podlegały premiery zrealizowane w ciągu roku kalendarzowego 2018.

Wśród nominowanych do nagrody wyróżniono pogrubioną czcionką laureatów w poszczególnych kategoriach.

- Nagrody im. Leny Starke:

Nagroda imienia Leny Starke przyznawana jest od 1991 roku przez Oddział ZASP
w Katowicach z okazji Międzynarodowego Dnia Teatru.

- Michał Rolnicki za rolę Księdza Flynna w spektaklu „Wątpliwość" J.P. Shanley'a w reżyserii i opracowaniu muzycznym Norberta Rakowskiego w koprodukcji Teatru Śląskiego im. Stanisława Wyspiańskiego w Katowicach i Teatru im. Jana Kochanowskiego w Opolu.

- Mateusz Znaniecki za rolę Josefa Magnora w spektaklu „Drach" na podstawie powieści Szczepana Twardocha w adaptacji i reżyserii Roberta Talarczyka w koprodukcji Koprodukcja Teatru Śląskiego im. St. Wyspiańskiego w Katowicach i Teatru Ziemi Rybnickiej pod mecenatem miasta Rybnika.

- Jan Bógdoł za rolę Józefa Pindura w spektaklu „Drach" na podstawie powieści Szczepana Twardocha w adaptacji i reżyserii Roberta Talarczyka w koprodukcji Koprodukcja Teatru Śląskiego im. St. Wyspiańskiego w Katowicach i Teatru Ziemi Rybnickiej pod mecenatem miasta Rybnika.

- Maria Bieńkowska za rolę Pani Heleny Alving w spektaklu „Upiory" Henrika Ibsena w reżyserii i adaptacji Macieja Podstawnego w Teatrze Zagłębia w Sosnowcu.

- Danuta Lewandowska, Joanna Romianiak, Anna Konieczna za kreacje w spektaklu dla dzieci słyszących i niesłyszących „Morze ciche" granym w języku migowym w Teatrze Nowym w Zabrzu

- Jan Bógdoł z Teatru Śląskiego im. Stanisława Wyspiańskiego w Katowicach za całokształt osiągnięć.

- Edyta Kędziora z Zespołu Pieśni i Tańca Śląsk im. Stanisława Hadyny w Koszęcinie za całokształt osiągnięć.

- Nagrody im. Zbigniewa Grucy.

Nagroda imienia Zbigniewa Grucy fundowana jest przez Stowarzyszenie Teatralne „Tespis" i Internetowy Dziennik Teatralny w Katowicach dla najlepszego młodego aktora teatralnego w województwie śląskim i opolskim.
Pani Anna Konieczna

- Nagrody Teatralne „Złote Maski" w województwie śląskim w kategorii SPEKTAKL DLA MŁODYCH WIDZÓW

- „Tuwim i ..." według utworów Juliana Tuwima w reżyserii Paweła Aignera w Teatrze Lalek Banialuka im. Jerzego Zitzmana w Bielsku-Białej.
- „Morze ciche" Jeroen'a Van Haele w reżyserii Łukasza Zaleskiego w Teatrze Nowym w Zabrzu im. Gustawa Morcinka.
- „Staś i zła noga" Tomasza „Spell'a" Grządzieli w reżyserii Bartłomieja Błaszczyńskiego w Teatrze Śląskim im. Stanisława Wyspiańskiego w Katowicach.

- Nagrody Teatralne „Złote Maski" w województwie śląskim w kategorii NAGRODA SPECJALNA

- Krzysztof Maciejowski za muzykę do spektaklu „Ciało Bambina" Zuzanny Bojdy w reżyserii Agaty Puszcz w Teatrze Polskim w Bielsku-Białej oraz za muzykę do spektaklu „Oresteja?" na motywach Ajschylosa w reżyserii François Lazaro w Teatrze Lalek Banialuka im. Jerzego Zitzmana w Bielsku-Białej w koprodukcji z Clastic Théâtre (Francja).
- Iwona Woźniak wraz z Zespołem Teatru Naumionego za propagowanie kultury regionalnej w spektaklach i warsztatach teatralnych.
- Robert Bondara za choreografię do spektaklu „Szeherezada/Medea" (jednoaktówek baletowych: „Szecherezada" Nikolaja Rimski-Korsakowa, „Medea" Samuela Barbera) we własnej reżyserii w Operze Śląskiej w Bytomiu.
- Krystyna Krzyżanowska-Łoboda za przygotowanie chóru do spektakli: „Don Desiderio" Józefa Michała Ksawerego Poniatowskiego w reżyserii Eweliny Pietrowiak oraz „Traviata" Giuseppe Verdiego w inscenizacji i reżyserii Michała Znanieckiego w Operze Śląskiej w Bytomiu.
- Jacek Łumiński za choreografię do spektaklu „CPH4" - spektaklu dyplomowego studentów IV roku Wydziału Teatru Tańca w Bytomiu, Akademii Sztuk Teatralnych im. St. Wyspiańskiego w Krakowie
- Antoni Gryzik za rolę drugoplanową Ojca Mabel w spektaklu „Pod presją" w reżyserii Mai Kleczewskiej w Teatrze Śląskim im. Stanisława Wyspiańskiego w Katowicach.

- Nagroda Artystyczna Marszałka Województwa Opolskiego „Złota Maska" w kategorii WYDARZENIE NA SCENIE OFFOWEJ

- „Baczyński" w reżyserii Andrzeja Czernika za prosty i jasny przekaz; za przypomnienie wierszy K.K. Baczyńskiego – Teatr Ekostudio

- „Chodzi o to" w reżyserii Alicji Morawskiej-Rubczak – przedstawienie, performance, zajęcia dla maluchów, które są jednocześnie odbiorcami i uczestnikami teatralnej formy – Teatr im. Jana Kochanowskiego w Opolu

- 11. Zimowy Las Sztuki czyli Dziwne – nietypowe zjawisko na mapie kulturalnej naszego regionu i kraju, które łączy wiele gatunków sztuki tworząc gęsty las. Malarstwo, rzeźba, zdjęcia, grafika, instalacje połączone światłem i dźwiękiem tworzą teatr sztuki. Widz jest wprowadzany w teatralny świat magii, który działa na jego wyobraźnię. Pokazuje także dorobek twórców regionu opolskiego – Teatr Ekostudio

- Nagroda Artystyczna Marszałka Województwa Opolskiego „Złota Maska" w kategorii MUZYKA

- Csaba Boros za muzykę do spektaklu „Romeo i Julia " w reżyserii Atilli Keresztesa – za konsekwentne dopełnienie świata stworzonego przez Atillę Keresztesa poprzez hipnotyzującą warstwę muzyczną spektaklu - Teatr im. Jana Kochanowskiego

- Paweł Passini i Daniel Moński za muzykę w spektaklu „Zagubiony chłopiec" za porywające dźwięki, które stanowią doskonałą ilustrację świata przedstawionego na scenie. Muzyka bardzo trafnie charakteryzuje postaci pochodzące z różnych stron świata, krain i komputerowych gier - Opolski Teatr Lalki i Aktora im. Alojzego Smołki w Opolu

- Marcin Mirowski za muzykę do spektaklu „Zraniony jeleń". Muzyka jest bardzo silnym integralnym elementem spektaklu - wykonywana przez kompozytora na żywo i zarówno na syntezatorze, jak i pianinie - tworzy warstwę muzyczną przedstawienia. Muzyka dopełnia spektakl i określa nastrój danej sceny i miejsca. Z całością współgrają umiejętnie wplecione wiersze śpiewane przez aktorki, którym komponuje kompozytor - Opolski Teatr Lalki i Aktora im. Alojzego Smołki w Opolu

- Nagrody Teatralne „Złote Maski" w województwie śląskim w kategorii AKTORSTWO ROLA WOKALNO-AKTORSKA.

- Joanna Woś za rolę Violetty Valery w spektaklu „Traviata" Giuseppe Verdiego w inscenizacji i reżyserii Michała Znanieckiego i za rolę Angioliny w spektaklu „Don Desiderio" Józefa Michała Ksawerego Poniatowskiego w reżyserii Eweliny Pietrowiak w Operze Śląskiej w Bytomiu.
- Alona Szostak za rolę Bony Sforzy w spektaklu „Stańczyk. Musical" Jana Czaplińskiego w reżyserii Eweliny Marciniak w Teatrze Rozrywki w Chorzowie.
- Mariusz Kiljan za rolę Sergieja Sznurowa w spektaklu „Miłość w Leningradzie" w reżyserii i według scenariusza Łukasza Czuja w Teatrze Miejskim w Gliwicach.

- Nagrody Teatralne „Złote Maski" w województwie śląskim w kategorii AKTORSTWO ROLA KOBIECA.

- Sandra Korzeniak za rolę Mabel w spektaklu „Pod presją" w reżyserii Mai Kleczewskiej w Teatrze Śląskim im. Stanisława Wyspiańskiego w Katowicach
- Wiktoria Węgrzyn-Lichosyt za rolę Zuzanny w spektaklu „Ciało Bambina" Zuzanna Bojda w reżyserii Agaty Puszcz w Teatrze Polskim w Bielsku-Białej
- Maria Bieńkowska za rolę Pani Heleny Alving w spektaklu „Upiory" Henrika Ibsena w reżyserii i adaptacji Macieja Podstawnego w Teatrze Zagłębia w Sosnowcu

- Nagroda Artystyczna Marszałka Województwa Opolskiego „Złota Maska" w kategorii AKTORSTWO ROLA KOBIECA.

- Magdalena Maścianica za rolę Julii w „Romeo i Julii" w reżyserii Atilli Keresztesa; za stworzenie na wskroś współczesnej interpretacji postaci wprost z kanonu światowej dramaturgii; za emocje, siłę przekonywania, zdolność metamorfozy i imponujący u tak młodej aktorki warsztat, sprawiają, że każda jej rola - zarówno dramatyczna, jak komediowa - robią wrażenie - Teatr im. Jana Kochanowskiego w Opolu
- Judyta Paradzińska za rolę Siostry Alojzy w spektaklu „Wątpliwość" w reżyserii Norberta Rakowskiego. Za stworzenie roli pełnej wewnętrznego napięcia oraz za niebywałą wyrazistość przy użyciu oszczędnych środków wyrazu aktorskiego. Za wydobycie z dramatu Shanley'a wszystkich jego barw i szerokiego spektrum poruszanej problematyki - Teatr im. Jana Kochanowskiego w Opolu
- Anna Wieczorek za tytułową rolę w spektaklu „Zagubiony chłopiec". Swoją rolą powołuje autentyzm emocji głównego bohatera; umiejętnie ożywia lalki przedstawiające chłopca w kilku rozmiarach, posługując się różnymi mechanizmami, zależnie od dramaturgii danej sceny. Natomiast w „Zranionym jeleniu" swoją grą, aktorka doskonale tworzy atmosferę napięcia i niepewności, co potęguje tajemniczy klimat i podnosi dramaturgię spektaklu – Opolski Teatr Lalki i Aktora im. Alojzego Smolki w Opolu

- Nagrody Teatralne „Złote Maski" w województwie śląskim w kategorii AKTORSTWO ROLA MĘSKA.

- Mariusz Ostrowski za rolę Zdzisława Najmrodzkiego w spektaklu „Najmrodzki czyli dawno temu w Gliwicach" w reżyserii i według scenariusza Michała Siegoczyńskiego w Teatrze Miejskim w Gliwicach
- Grzegorz Dowgiałło za rolę Stańczyka w spektaklu „Stańczyk. Musical" Jana Czaplińskiego w reżyserii Eweliny Marciniak w Teatrze Rozrywki w Chorzowie
- Michał Rolnicki za rolę Księdza Flynna w spektaklu „Wątpliwość" J.P. Shanley'a w reżyserii i opracowaniu muzycznym Norberta Rakowskiego w koprodukcji Teatru Śląskiego im. Stanisława Wyspiańskiego w Katowicach i Teatru im. Jana Kochanowskiego w Opolu oraz za rolę Złej Nogi w spektaklu „Staś i Zła Noga" Tomasza „Spell'a" Grządzieli w reżyserii Bartłomieja Błaszczyńskiego w Teatrze Śląskim im. Stanisława Wyspiańskiego w Katowicach

- Nagroda Artystyczna Marszałka Województwa Opolskiego „Złota Maska" w kategorii AKTORSTWO ROLA MĘSKA.

- Krzysztof Jarota za nieprzeciętna rolę Motyla Ulissesa w spektaklu „Marvin" za wielobarwną postać zagraną z niebywała lekkością, delikatnością, subtelnością, wrażliwością i humorem - Opolski Teatr Lalki i Aktora im. Alojzego Smolki w Opolu

- Michał Rolnicki za rolę Księdza Flynna w spektaklu „Wątpliwość" za proste i wyraziste budowanie postaci, która nie pozwala widzowi na jasne odpowiedzi - Teatr im. Jana Kochanowskiego w Opolu

- Andrzej Mikosza: kreowana przez niego postać melancholijnego Dinozaura Marvina, to piękna, kreślona z wielką finezją i ogromną wrażliwością rola. Przekonywująca zbudowana postać dinozaura, który oswaja młodego widza z tematem samotności, przemijania i pokazuje, że różnice między ludźmi nie muszą tworzyć napięć, ale mogą być zaproszeniem do wspaniałej przygody - Opolski Teatr Lalki i Aktora im. Alojzego Smolki

- Nagroda Artystyczna Marszałka Województwa Opolskiego „Złota Maska" w kategorii AKTORSTWO ZESPÓŁ AKTORSKI.

- Za znakomite pełne świeżości i witalności aktorstwo zarówno zbiorowe jak i indywidualne w spektaklu „Český diplom" - Wiktoria Czubaszek, Anna Gabrysz, Helena Hajkowicz, Agata Jakoniuk, Joanna Kowalska, Monika Stanek, Mikołaj Bańdo, Tomasz Tywoniuk, Kornel Sadowski, Jędrzej Wielecki – Teatr im. Jana Kochanowskiego w Opolu

- Nagrody Teatralne „Złote Maski" w województwie śląskim w kategorii SCENOGRAFIA

- Mirek Kaczmarek za scenografię do spektaklu „Upiory" Henrika Ibsena w reżyserii i adaptacji Macieja Podstawnego w Teatrze Zagłębia w Sosnowcu oraz za scenografię do spektaklu „Kordian" Juliusza Słowackiego w reżyserii i opracowaniu Jakuba Roszkowskiego w Śląskim Teatrze Lalki i Aktora Ateneum w Katowicach
- Katarzyna Borkowska scenografię do spektaklu „Himalaje" Dariusza Kortko, Marcina Pietraszewskiego i Artura Pałygi w reżyserii Roberta Talarczyka w Teatrze Śląskim im. Stanisława Wyspiańskiego w Katowicach oraz za scenografię do spektaklu „Upiory" Henrika Ibsena w reżyserii i adaptacji Macieja Podstawnego w Teatrze Zagłębia w Sosnowcu
- Sevil Gregory za scenografię do spektaklu „Oresteja?" na motywach Ajschylosa w reżyserii François Lazaro w Teatrze Lalek Banialuka im. Jerzego Zitzmana w Bielsku-Białej w koprodukcji z Clastic Théâtre (Francja)

- Nagroda Artystyczna Marszałka Województwa Opolskiego „Złota Maska" w kategorii SCENOGRAFIA

- Pavel Hubička za scenografię do spektaklu „Marvin" za wyczarowanie na opolskiej scenie starego cyrku w jego wielobarwnej formy; za plastyczną wyobraźnie, dzięki której trudny temat samotności i przemijania mały i duży widz przyjmuje z przekonaniem - Opolski Teatr Lalki i Aktora im. Alojzego Smolki w Opolu

- Agnieszka Aleksiejczuk i Maria Porzyc za scenografię i projekcje do spektaklu „Zagubiony chłopiec" w reżyserii Pawła Passiniego za wciągnięcie widza w samotność i niebezpieczeństwa wirtualnego świata. Scenografia, kostiumy i projekcje są ze sobą bardzo spójne. Wszystkie elementy tworzą wrażenie, ze widz jest w środku samej gry i podobnie jak bohater spektaklu, zostaje wciągnięty w wir wirtualnego świata - Opolski Teatr Lalki i Aktora im. Alojzego Smolki w Opolu

- Kaja Migdałek za scenografię do spektaklu „Kolaboranci" – Teatr im. Jana Kochanowskiego w Opolu

- Nagrody Teatralne „Złote Maski" w województwie śląskim w kategorii REŻYSERIA

- Maja Kleczewska za reżyserię spektaklu „Pod presją" w Teatrze Śląskim im. Stanisława Wyspiańskiego w Katowicach
- Agata Puszcz za reżyserię spektaklu „Ciało Bambina" w Teatrze Polskim w Bielsku-Białej
- Adam Ziajski za reżyserię spektaklu „Spójrz na mnie" w Teatrze Śląskim im. Stanisława Wyspiańskiego w Katowicach

- Nagroda Artystyczna Marszałka Województwa Opolskiego „Złota Maska" w kategorii REŻYSERIA

- Norbert Rakowski za reżyserię spektaklu „Wątpliwość". Za spójność inscenizacji oraz precyzyjne, wnikliwe i nienachalne ukazanie palących społecznie problemów; za rzucanie światła z wielu perspektyw na wybory i dylematy moralne. Za świetne i konsekwentne prowadzenie aktorów; za stawianie pytań, za spektakl, który zmusza widza do poszukiwania odpowiedzi – Teatr im. Jana Kochanowskiego w Opolu

- Piotr Ratajczak za reżyserię spektakli „Cesky diplom" oraz „Kolaboranci" - za umiejętne wykorzystanie różnorodnych stylistyk teatralnych w celu odkrycia ciemnych i zapomnianych kart polskiej historii teatru. Za ukrycie, pod pozorna powierzchnią rozrywki, historii do głębi poruszających i moralnie wciąż istotnych - Teatr im. Jana Kochanowskiego w Opolu

- Paweł Passini za reżyserię spektaklu „Zagubiony chłopiec"- za niezwykłą plastyczną i poetycką realizację tematu samotności dziecka w sieci i samotności dziecka w ogóle - Opolski Teatr Lalki i Aktora im. Alojzego Smolki

- Nagrody Teatralne „Złote Maski" w województwie śląskim w kategorii PRZEDSTAWIENIE ROKU

- „Pod presją" w reżyserii Mai Kleczewskiej w Teatrze Śląskim im. Stanisława Wyspiańskiego w Katowicach.
- „Królowie strzelców. Sport w cieniu imperium" w reżyserii i opracowaniu muzycznym Piotra Ratajczaka w Teatrze Nowym w Zabrzu im. Gustawa Morcinka.
- „Ciało Bambina" Zuzanny Bojdy w reżyserii Agaty Puszcz w Teatrze Polskim w Bielsku-Białej.

- Nagroda Artystyczna Marszałka Województwa Opolskiego „Złota Maska" w kategorii SPEKTAKL ROKU

- „Zagubiony chłopiec" w reżyserii Pawła Passiniego - Opolski Teatr Lalki i Aktora im. Alojzego Smolki w Opolu

- „Česky Diplom" w reżyserii Piotra Ratajczaka - Teatr im. Jana Kochanowskiego w Opolu

- „Wątpliwość" w reżyserii Norberta Rakowskiego - koprodukcja: Teatr im. Jana Kochanowskiego w Opolu i Teatr Śląski im. Stanisława Wyspiańskiego w Katowicach

- „Zraniony jeleń" reżyseria Joan Baixas – Opolski Teatr Lalki i Aktora im. Alojzego Smolki

Teatr Śląski właściwie dostał jeszcze dwie kolejne Złote Maski - wspólnie z Teatrem im. Kochanowskiego i z ramienia komisji nie ze Śląska, ale z województwa opolskiego. Otóż oba teatry wyprodukowały w ubiegłym roku wspólnie spektakl "Wątpliwość". Okazało się, że dostał on nagrody w Opolskiem za reżyserię (Norbert Rakowski - dyrektor tego teatru) i za rolę kobiecą (Judyta Paradzińska, aktorka opolskiej sceny).

(-)
Materiał organizatora
2 kwietnia 2019

Książka tygodnia

Wpadnij, to pogadamy...
Wydawnictwo Universitas
Krzysztof Orzechowski, Łukasz Maciejewski

Trailer tygodnia

Roxana Songs
Krystian Lada
Lada wybrał na miejsce nagrania „Roxa...