Złote Maski za 2017 rok rozdane

Złote Maski w Katowicach - 2018

Corocznie, począwszy od 1967 roku, z okazji Międzynarodowego Dnia Teatru, obchodzonego 27. marca, przyznawana jest najważniejsza nagroda teatralna w województwie śląskim i opolskim „Złota Maska", ufundowana z budżetu województwa. Wręczana jest za szczególne osiągnięcia artystyczne w zakresie sztuki teatralnej. To tradycja, która na dobre wpisała się do kalendarza teatralnych uroczystości w województwie śląskim i opolskim.

Uroczystość wręczenia Złotych Masek co roku odbywa się w innej instytucji kultury. Gospodarzem tegorocznej gali, którą zorganizowano w poniedziałek, 26 marca była Opera Śląska w Bytomiu. Program artystyczny przygotowano z rozmachem. Publiczność miała okazję zobaczyć wybrane partie opery „Romeo i Julia" w wykonaniu Ewy Majcherczyk i Andrzeja Lamperta oraz posłuchać arii Joanny Woś, wielkiej operowej gwiazdy specjalizującej się w partiach operowych okresu włoskiego belcanta, która debiutowała na deskach Opery Śląskiej, zapowiadając zbliżającą się premierę nowej opery.

Galę prowadzoną przez Violettę Roter-Kozerę i Ryszarda Rembiszewskiego zainaugurował taniec solistki Wiolety Haszczyc, która zaprezentowała baletowe solo z „Mocy Przeznaczenia". Tuż po jej występie gości przywitał Stanisław Rakoczy, wicemarszałek województwa opolskiego. – Chciałbym podziękował wszystkim ludziom teatru – powiedział Stanisław Rakoczy. – My widzowie w teatrze jak w lustrze przyglądamy się sobie – dodał, podkreślając wagę teatru, po czym zaznaczył, że Złote Maski przyznawane od pół wieku są doskonałym spoiwem dwóch regionów: województwa śląskiego i opolskiego.

- Od 1999 roku Złote Maski to nagroda samorządowa. Jestem głęboko przekonany, że samorządy są dobrym, jeśli nie najlepszym, mecenasem kultury – zaznaczył Henryk Mercik, członek zarządu województwa śląskiego. Dodał także, że nagroda ta zostanie wręczona po raz ostatni na znanej nam scenie Opery Śląskiej, gdyż jej gmach zostanie wkrótce zmodernizowany.

Łucja Ginko, przewodnicząca Komisji Nagrody Teatralnej „Złote Maski" w województwie śląskim określiła rok 2017 rokiem małych scen. – Skonstatowaliśmy, że teatry offowe w województwie mają się dobrze – przyznała. Dodała także, że dzisiejsze spektakle są coraz bardziej wymagające technicznie i oprócz nagradzanych artystów warto także pomyśleć o tych, których nie widać, a od których pracy zależy efekt końcowy, czyli spektakl.

Podczas poniedziałkowej gali wyróżniono i symbolicznie pożegnano Dariusza Miłkowskiego - dyrektora Teatru Rozrywki w Chorzowie oraz Zbigniewa Leraczyka – dyrektora Teatru Zagłębia w Sosnowcu, którzy całe swoje zawodowe życie związali z zarządzanymi przez siebie teatrami, a w tym roku przechodzą na zasłużoną emeryturę.

Następnie przystąpiono do wręczania Złotych Masek. Jury miało w tym roku karkołomne zadanie, gdyż o „Złotą Maskę" konkurowało aż 81 spektakli, 83 reżyserów, 686 ról aktorskich i 81 scenografów. Jednym słowem było z czego wybierać! Podczas preselekcji poszczególne podkomisje zarekomendowały obejrzenie przez całą komisję 38 spektakli, a ocenie podlegały przedstawienia 16 producentów zrealizowane na terenie województwa śląskiego w okresie od 1 stycznia do 31 grudnia 2017 roku.

W tym roku czarnym koniem i absolutnym triumfatorem w województwie śląskim okazała się Opera Śląska w Bytomiu, która w sumie otrzymała aż 3 Złote Maski! Złota passa bytomskiej opery trwa. W ubiegłym roku najlepszym przedstawieniem jury okrzyknęło „Ubu króla", a w tegorocznym rozdaniu padło na „Romea i Julię" Charles'a Gounoda, w inscenizacji Michała Znanieckiego. Spektaklem roku stworzonym dla młodych widzów okazał się „Król Maciuś Pierwszy" na motywach powieści Janusza Korczaka w reżyserii Konrada Dworakowskiego w Teatrze Lalek Banialuka im. J. Zitzmana w Bielsku-Białej.

Statuetkę za najlepszą rolę kobiecą w spektaklu „Conrad" Ingmara Villqista w reż. autora, w Teatrze Śląskim wręczono Ewie Kutyni. Natomiast Złotą Maskę za najlepszą rolę męską odebrał Bartłomiej Błaszczyński za role: w „Słowie o Jakóbie Szeli" Brunona Jasieńskiego w reż. Michała Kmiecika, Ostapa Bendera w „Dwunastu krzesłach" Ilii Ilfa i Jewgienija Pietrowa w reżyserii Nikołaja Kolady oraz Hansa Bieglera w „Terrorze" Ferdinanda von Schiracha w reżyserii Roberta Talarczyka w Teatrze Śląskim.

Laur zwycięzcy w kategorii rola w teatrach lalkowych przypadł Mateuszowi Barcie za rolę w spektaklu „Król Maciuś Pierwszy" na motywach Janusza Korczaka w reż. Konrada Dworakowskiego i za rolę w spektaklu „Buratino" na motywach „Złotego kluczyka" Aleksego Tołstoja w reż. Mariana Pecko w Teatrze Lalek Banialuka w Bielsku-Białej. Natomiast statuetkę za najlepszą rolę wokalno-aktorską wręczono Andrzejowi Lampertowi za rolę Romea w spektaklu „Romeo i Julia" w Operze Śląskiej.

Najlepszym reżyserem ubiegłego roku został Artur Barciś za reżyserię „Jabłka" Verna Thiessena w Teatrze Żelaznym w Katowicach, a Złotą Maskę za scenografię odebrał Luigi Scoglio za scenografię do „Romea i Julii" w Operze Śląskiej i scenografię do „Bulwaru Zachodzącego Słońca" Andrew Lloyda Webbera, Dona Blacka i Christophera Hamptona w Teatrze Rozrywki w Chorzowie. Natomiast nagrodę specjalną otrzymał Marcin Herich za reżyserię spektaklu „Próby do Leara" oraz za osiągnięcia artystyczne Teatru A Part i Międzynarodowego Festiwalu Sztuk Performatywnych A Part. Tym samym doceniono teatr alternatywny, niezależny, który do tej pory pomijano.

W przededniu Międzynarodowego Dnia Teatru wręczono także nagrody specjalne. Laureatami Nagrody im. Leny Starke, która przyznawana jest od 1991 roku przez ZASP Oddział Śląski w Katowicach z okazji Międzynarodowego Dnia Teatru zostali: Dariusz Chojnacki z Teatru Śląskiego im. St. Wyspiańskiego w Katowicach, Andrzej Kroczyński z Teatru Nowego w Zabrzu oraz Dariusz Waraksa ze Sceny Polskiej Teatru w Czeskim Cieszynie.

Natomiast Nagroda Dziennika Teatralnego im. Zbigniewa Grucy dla najlepszego młodego aktora w województwie śląskim, przyznawana od czterech lat przez redakcję Dziennika Teatralnego powędrowała do pochodzącego z Chorzowa - Andrzeja Lamperta, za – jak czytamy w uzasadnieniu - perfekcyjne, wzruszające, dojmujące, bohaterskie i liryczne kreacje partii Romea w spektaklu „Romeo i Julia" Charles'a Gounoda w reżyserii Michała Znanieckiego w Operze Śląskiej w Bytomiu. Fundatorem nagrody jest w tym roku Regionalny Instytut Kultury w Katowicach i Janina Gruca.

Wszystkim laureatom serdecznie gratulujemy!

Magdalena Mikrut-Majeranek
Dziennik Teatralny Katowice
27 marca 2018

Książka tygodnia

Szekspir bez cenzury. Erotyczny żart na scenie elżbietańskiej
Wydawnictwo słowo/obraz terytoria Sp. z o.o.
Jerzy Limon

Trailer tygodnia