Złoty Yorick bez Złotego Yoricka

Konkurs o Złotego Yoricka bez nagród

Gdański Teatr Szekspirowski ogłosił werdykt Konkursu na najlepszą polską inscenizację dzieł dramatycznych Williama Szekspira oraz utworów inspirowanych dziełami Williama Szekspira w sezonie 2016/2017. W tym roku Konkurs zakończony został już po pierwszym etapie.

Dyrektor Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego prof. Jerzy Limon oraz selekcjoner Konkursu Łukasz Drewniak postanowili nie nagradzać żadnego ze spektakli zakwalifikowanych do 24. edycji Konkursu o Złotego Yoricka. Tym samym żaden z konkursowych spektakli nie zostanie zaprezentowany w ramach 21. Festiwalu Szekspirowskiego, który odbędzie się w dniach 28 lipca - 6 sierpnia 2017 roku w Gdańskim Teatrze Szekspirowskim.

W tegorocznej edycji Konkursu o Złotego Yoricka wzięło udział 7 spektakli z teatrów z całej Polski:

- Teatr im. W. Horzycy w Toruniu ze spektaklem - "Poskromienie Złośnicy" w reż. Justyny Celedy
- Teatr im. H. Modrzejewskiej w Legnicy ze spektaklem - "Makbet" w reż. Lecha Raczaka
- Teatr Lalki i Aktora w Wałbrzychu ze spektaklem - "OFELIA I HA" w reż. Grzegorza Grecasa
- Teatr Dormana w Będzinie ze spektaklem - "Dwóch Szlechetnych Krewnych" w reż. Gabriela Gietzky'ego
- Teatr im. Wojciecha Bogusławskiego w Kaliszu ze spektaklem - "Tragedia Coriolanusa" w reż. Marty Streker
- Bałtycki Teatr Dramatyczny w Koszalinie ze spektaklem - "Ryszard III" w reż. Piotr Ratajczak
- Teatr im. L. Solskiego w Tarnowie ze spektaklem - "Hamlet" w reż. Piotr Waligórski

"Spektakle, które oceniałem w tegorocznym Konkursie o Złotego Yoricka, miały swojej atuty; niejednokrotnie zaskakiwały szczegółem i ujęciem tematu, frapująco uruchamiały zespół aktorski. Mogły być ważnym debiutem reżysera albo pierwszym podejściem do Szekspira w bogatej biografii artystycznej innego twórcy, manifestem ambicji lokalnej sceny, gestem odwagi repertuarowej" - pisze w podsumowaniu do werdyktu Łukasz Drewniak, selekcjoner Konkursu o Złotego Yoricka.

"Tradycja Festiwalu Szekspirowskiego i Konkursu o Złotego Yoricka podpowiada jednak kontekst ważniejszy, niż te wymienione wyżej. Yoricka zdobywają spektakle noszące w sobie tak zwany gen festiwalowy. Realizacje przełomowe - w bardzo szerokim sensie tego słowa. Te, które w jakiś sposób rozmawiają z dziełami teatralnymi z przeszłości. Poprzedni laureaci gdańskiej nagrody ustawili bowiem poprzeczkę jakości i innowacyjności na określonym poziomie. I dlatego ewentualnie najlepszy szekspirowski spektakl sezonu nie zawsze jest automatycznym kandydatem do elitarnego grona przedstawień uwieńczonych Złotym Yorickiem. Ale może być kandydatem do wyróżnienia. (...)

Laureat Złotego Yoricka ma być spektaklem eksportowym i przełomowym zarazem, głębokim interpretacyjnie, innowacyjnym formalnie i gorącym politycznie w jednej chwili. Takie spektakle nie rodzą się na pstryk, nie chodzą tyralierą i bywa, że zdarzy się sezon, w którym nie uda się znaleźć nawet trzech kandydatów do takiego miana, nawet jednego.

A taki był ten sezon" - wyjaśnia Łukasz Drewniak.

___

O Konkursie:

"Konkurs na najlepszą polską inscenizację dzieł dramatycznych Williama Szekspira oraz utworów inspirowanych dziełami Williama Szekspira" (w skrócie: Konkurs o Złotego Yoricka), odbywa się nieprzerwanie od 1994 roku i stanowi swoiste podsumowanie polskich szekspirowskich realizacji danego sezonu artystycznego.

W ramach Konkursu swoje realizacje pokazywali najwięksi polscy reżyserzy, jak: Krzysztof Warlikowski, Maciej Prus, Maja Kleczewska, Grzegorz Wiśniewski, Monika Pęcikiewicz, Jan Klata, Krzysztof Garbaczewski, Agata Duda-Gracz. Spektakle nagrodzone w Konkursie (główną nagrodą jest Złoty Yorick) prezentowane są podczas Festiwalu Szekspirowskiego w Gdańsku.

(-)
Materiał organizatora
7 czerwca 2017

Książka tygodnia

Iłła. Opowieść o Kazimierze Iłłakowiczównie
Wydawnictwo Marginesy
Joanna Kuciel-Frydryszak

Trailer tygodnia