Znaj proporcją, mocium panie

"Dożywocie" - reż. Filip Bajon - Teatr Polski w Warszawie

Nową inscenizację "Dożywocia" Aleksandra Fredry w Teatrze Polskim przygotował Filip Bajon, reżyser filmowy, który w latach 70. zadebiutował "Arią dla atlety", a później rozgłos zdobył epickim "Magnatem" i współczesnym "Wahadełkiem".

W ostatnich latach twórca zajął się ekranizacją klasyki, zrealizował nieudane "Śluby panieńskie" i "Panie Dulskie". Nic więc dziwnego, że twórca, znany z wysmakowanej strony plastycznej swoich utworów i kultu artystycznego "retro", zdecydował się na eksperyment z "Dożywociem". W tej wspaniałej komedii, napisanej soczystym wierszem, nasz najwybitniejszy komediopisarz ukazał zderzenie biedniejącego na początku XIX w. stanu szlacheckiego z narastającym wówczas kultem dorabiania się, uosabianym tu przez lichwiarza Łatkę.

Bajon zdecydował się na sceniczne uwspółcześnienie sztuki, mieszając w scenografii i kostiumach wiek XIX ze współczesnym wystrojem giełdy i podrzędnych lokali z automatami hazardowych. Reżyser próbuje się więc zmierzyć z modnymi dziś filmami o aferach na Wall Street. Problem polega jednak na tym, że komiczna historia przymusowego stręczenia córki Rózi upadającego szlachcica Orgona lichwiarzowi Łatce w zamian za długi nijak nie pasuje do współczesnej ramy spektaklu i różnych pomysłów inscenizacyjnych. Znani aktorzy grają chaotycznie i bez przekonania. Nawet dopracowana w szczegółach kreacja Jarosława Gajewskiego w roli Łatki nie może uratować całości przedstawienia.

Mirosław Winiarczyk
Idziemy
12 lutego 2016

Książka tygodnia

Stanisława Walasiewicz. Medaliści
Wydawnictwo Bosz
Redakcja: Marzena Jaworska

Trailer tygodnia

Ballady i romanse
Gabriel Gietzky
Cóż może być bardziej romantycznego, ...