Zwycięzcy

22. Ogólnopolski Konkurs na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej

"Holzwege" z TR Warszawa i "Nieskończona historia" z Teatru im. Wilama Horzycy zwycięzcami 22. Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej.

„Holzwege" Marty Sokołowskiej w reżyserii Katarzyny Kalwat (TR Warszawa) oraz „Nieskończona historia" Artura Pałygi w reżyserii Małgorzaty Warsickiej (Teatr im. Wilama Horzycy w Toruniu) najlepszymi spektaklami 22. Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej. Indywidualnie jury doceniło między innymi reżyserki Małgorzatę Warsicką i Annę Smolar, zespół aktorski Teatru im. Wilama Horzycy w Toruniu, aktora Tomasza Tyndyka oraz choreografkę Ewelinę Ciszewską.

Po obejrzeniu 12 spektakli, które zakwalifikowały się do finału Konkursu, jury w składzie: Kalina Zalewska (przewodnicząca), Małgorzata Bogajewska, Konrad Dworakowski, Jarosław Gajewski oraz Rafał Węgrzyniak, zdecydowało o przyznaniu I Nagrody w wysokości 40 tys. zł TR Warszawa za spektakl „Holzwege" Marty Sokołowskiej w reżyserii Katarzyny Kalwat. Do Teatru im. Wilama Horzycy trafiła II Nagroda w wysokości 30 tys. zł – za „Nieskończoną historię" Artura Pałygi w reżyserii Małgorzaty Warsickiej. Obie nagrody przeznaczone zostaną na realizację kolejnego spektaklu polskiej sztuki współczesnej w sezonie teatralnym 2016/2017.

Aktorzy występujący w drugim z wymienionych spektakli otrzymali ponadto nagrodę zespołową w wysokości 12 tys. zł, a Małgorzata Warsicka nagrodę indywidualną w wysokości 4 tys. zł. Za reżyserię spektaklu „Dybuk" Ignacego Karpowicza i zespołu aktorskiego z Teatru Polskiego w Bydgoszczy nagrodzona została także Anna Smolar. Indywidualna nagroda aktorska trafiła zaś do Tomasza Tyndyka za rolę w spektaklu „Holzwege".

Jury uznało, że autorem najlepszej scenografii do spektaklu był Pavel Hubička („Lustrzana chmura" Roberta Jarosza w reżyserii autora z Teatru Animacji w Poznaniu), a autorką najlepszej choreografii Ewelina Ciszewska (spektakle „Smoki" Maliny Prześlugi w reżyserii Jerzego Połońskiego z Teatru Maska w Rzeszowie oraz „Księga dżungli" Roksany Jędrzejewskiej-Wróbel w reżyserii Ewy Piotrowskiej z Teatru Lalek Banialuka w Bielsku-Białej).

Przyznawaną przez Zarząd Sekcji Teatrów Dramatycznych Związku Artystów Scen Polskich Nagrodę im. Jana Świderskiego otrzymała w tym roku Hanna Maciąg za rolę w spektaklu „Dybuk".

Jury Konkursu przyznało też cztery wyróżnienia – dla Magdy Szpecht za reżyserię, dla Wojciecha Blecharza za muzykę, a dla Pawła Sakowicza za choreografię do spektaklu „SCHUBERT. ROMANTYCZNA KOMPOZYCJA NA DWUNASTU WYKONAWCÓW I KWARTET SMYCZKOWY" Szymona Adamczaka z Teatru Dramatycznego im. J. Szaniawskiego w Wałbrzychu oraz dla Ewy Kaczmarek za tekst i rolę w spektaklu „Wera V" w reżyserii Wojciecha Wińskiego, Stowarzyszenie Artystyczne Usta Usta w Poznaniu.

W tym roku po raz drugi swoje nagrody – dla autorów najlepszych tekstów w Konkursie – wręczyła też Komisja Artystyczna (w składzie: Jacek Sieradzki – przewodniczący, Ewa Hevelke, Andrzej Lis, Zofia Smolarska, Szymon Spichalski, Izabela Szymańska, Katarzyna Waligóra), która wcześniej wskazała finałowe spektakle. Trafiły one do Małgorzaty Sikorskiej-Miszczuk za tekst „Burmistrz" i Maliny Prześlugi za tekst „Smoki" (obie nagrody po 10 tys. zł), a Weronikę Murek uznano za autorkę najciekawszego dramatopisarskiego debiutu („Sztuka mięsa", nagroda w wysokości 5 tys. zł).

Uroczyste ogłoszenie werdyktu Jury oraz Komisji Artystycznej odbyło się w poniedziałek o godzinie 19:00 w Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego, który jest koordynatorem Konkursu. Nagrody laureatom wręczyli przewodniczący Jury oraz Komisji Artystycznej – Kalina Zalewska i Jacek Sieradzki, Teresa Stępień-Nowicka – przewodnicząca Sekcji Teatrów Dramatycznych ZASP, Ewa Wytrążek – zastępca dyrektora Departamentu Narodowych Instytucji Kultury MKiDN oraz Dorota Buchwald – dyrektor Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego.

W tym roku do I etapu 22. Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej dopuszczonych zostało aż 101 inscenizacji polskiego dramatu współczesnego. Finałowa dwunastkę Komisja Artystyczna wyłoniła na początku maja.

– Ze 101 spektakli, które obejrzeli członkowie Komisji, 92 to premiery. Oszałamiająca i niezwykle ciesząca nas liczba. Widać, że ten konkurs przez 22 lata, przez jego trwałość i skuteczność, powoduje nadal, że polska dramaturgia „się kręci". Nikt nie zadaje dziś pytań o to, dlaczego na polskich scenach nie widać rodzimych, współczesnych dramatów – podkreślał podczas uroczystego ogłaszania werdyktu przewodniczący Komisji Artystycznej Jacek Sieradzki.

– Niedawno w Sztokholmie reprezentanci ponad 100 teatrów z całej Europy – uczestnicy konferencji poświęconej teatrom historycznym – mieli okazję obejrzeć w królewskim teatrze Drottningholm pewną operę. Jej libretto zawierało zdania, które także dla nas i także dzisiaj mogą być przesłaniem. „Teatr jest nieśmiertelny. Odwaga to jedyne, co teatrowi jest potrzebne". I tej odwagi wszystkim Państwu życzę – podsumowała Dorota Buchwald, dyrektor Instytutu Teatralnego.

W gronie finalistów Konkursu znalazły się:

„Dybuk" Ignacego Karpowicza oraz zespołu aktorskiego, reż. Anna Smolar, Teatr Polski im. Hieronima Konieczki w Bydgoszczy;
„Holzwege" Marty Sokołowskiej, reż. Katarzyna Kalwat, TR Warszawa;
„Kamienie" wg prozy Grażyny Jagielskiej, spektakl stworzony kolektywnie przez spółdzielnię artystyczną, Teatr Śląski im. Stanisława Wyspiańskiego w Katowicach;
„Klęski w dziejach miasta", Agnieszki Jakimiak, reż. Weronika Szczawińska, Teatr im. Wojciecha Bogusławskiego w Kaliszu;
„Księga dżungli", Roksany Jędrzejewskiej-Wróbel, reż. Ewa Piotrowska, Teatr Lalek Banialuka w Bielsku-Białej;
„Lustrzana chmura", Roberta Jarosza, reż. Robert Jarosz, Teatr Animacji w Poznaniu;
„Nieskończona historia", Artura Pałygi, reż. Małgorzata Warsicka, Teatr im. Wilama Horzycy w Toruniu;
„SCHUBERT. ROMANTYCZNA KOMPOZYCJA NA DWUNASTU WYKONAWCÓW I KWARTET SMYCZKOWY" Szymona Adamczaka, reż. Magda Szpecht, Teatr Dramatyczny im. Jerzego Szaniawskiego w Wałbrzychu;
„Smacznego, proszę Wilka" Marty Guśniowskiej, reż. Marián Pecko, Opolski Teatr Lalki i Aktora im. Alojzego Smolki;
„Smoki" Maliny Prześlugi, reż. Jerzy Jan Połoński, Teatr Maska w Rzeszowie;
„Wera V" Ewy Kaczmarek, reż. Wojciech Wiński, Stowarzyszenie Artystyczne Usta Usta w Poznaniu;
„Zapolska Superstar (czyli jak przegrywać, żeby wygrać)" Jana Czaplińskiego, reż. Aneta Groszyńska, Teatr Dramatyczny im. Jerzego Szaniawskiego w Wałbrzychu.

Ogólnopolski Konkurs na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej prowadzony jest od 1994 z inicjatywy ówczesnego Ministra Kultury i Sztuki Kazimierza Dejmka. Konkurs ma na celu nagradzanie najciekawszych poszukiwań repertuarowych w polskim teatrze, wspomaganie rodzimej dramaturgii w jej scenicznych realizacjach oraz popularyzację polskiego dramatu współczesnego.

Konkurs finansowany jest ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Łukasz Orłowski
Instytut Teatralny
28 czerwca 2016

Książka tygodnia

Ziemia Ulro. Przemowa Olga Tokarczuk
Społeczny Instytut Wydawniczy Znak
Czesław Miłosz

Trailer tygodnia

(Prawie) ostatnie święta
Grzegorz Eckert
Sztuka jest adaptacją powieści norwes...