Kulturalny weekend w Krakowie
Skoro nie można iść do teatru, to teatr przychodzi do nas! Dzięki technologiom możemy uczestniczyć w życiu kulturalnym Krakowa, a uczestniczyć może cała Polska, a nawet cały świat.W nadchodzący weekend szczególnie polecamy:
Piątek, 26 marca–godz. 19:00 Teatr w Krakowie - im. Juliusza Słowackiego online
PREMIERA "Tysiąc nocy i jedna. Szeherezada 1979." / reż. Wojciech Faruga
Projekt Wojtka Farugi i Magdy Fertacz inspirowany Baśniami Tysiąca i Jednej Nocy oraz życiem i twórczością Oriany Fallaci. Przez pryzmat starych perskich opowieści przyglądać się będziemy islamskiej rewolucji irańskiej z 1979 roku. Pretekstem do tego będzie wizyta reporterki Oriany Fallaci w Teheranie, w celu przeprowadzenia wywiadu z Ajatollahem Chomeinim. Fallaci spędziła w Teheranie parę nocy, ale jedna była szczególna: ta w czasie której jej bezpieczeństwo było zagrożone, po tym jak ośmieliła się odsłonić włosy w obecności charyzmatycznego duchownego. Fallaci – niczym współczesna Szeherezada – siłą opowieści walczyć będzie o swoje prawo do życia.
Gościnnie występuje:
Krystian Łysoń - w roli: Taher - tancerza, chłopaka Hassana, przeciwnika każdej władzy
/materiały własne Teatru w Krakowie - im. Juliusza Słowackiego/
Sobota, 27 marca– godz. 18:00 Teatr KTO online
OD NEOMONACHOMACHII DO EXODUSU
W związku z ograniczeniami tegoroczny Międzynarodowy Dzień Teatru świętować będziemy wirtualnie. Zapraszamy do Teatru KTO online, gdzie w ramach akcji Dotknij Teatru pokażemy materiał Od Neomonachomachii do Exodusu.
Film podejmuje temat wolności sztuki na przykładzie losów spektaklu Neomonachomachia, zrealizowanego przez krakowski Teatr KTO w ramach Nocy Poezji 3 października 2015 roku.
Uaktualniona wizja poematu Ignacego Krasickiego zyskała wielu oponentów, którzy w spektaklu dopatrywali się prowokacji szargającej narodowo-chrześcijańskie wartości. Twórcy spektaklu, reżyser Jerzy Zoń i scenarzysta Bronisław Maj, którzy zostali oskarżeni o obrazę uczuć narodowych i religijnych, zastanawiają się nad miejscem satyry w dzisiejszej rzeczywistości politycznej oraz nad trudną relacją artystów i władzy.
Prapremiera filmu Exodus (reż. Paulina Bondaronek i Tristan Anderson) odbyła się na Krakowskim Festiwalu Filmowym w 2017 roku.
Film prezentowany był także na festiwalach na całym świecie:Seattle Polish Film Festival (USA, 2017),Impacts of Gender Discourse on Polish Politics, Society & Culture, School of Slavonic and East European Studies, University College London (Anglia, 2018),Wolves Independent International Film Festival (Litwa, 2018) orazDoc Heads, Londyn (Anglia, 2018).
Film będzie dostępny 27 marca od godz. 18.00 do północy.
Zapraszamy do spędzenia Dnia Teatru z nami!
/materiały własne Teatru KTO/
Niedziela, 28 marca–Teatr Łaźnia Nowa online
„Oddech" /reż. Franciszek Szumiński
Pokaz work in progress ONLINEw ramach Festiwalu Nowe Epifanie, dostęp od 27 marca, godz. 19:00do 28 marca, godz. 23:59
Thomas Bernhard miał osiemnaście lat, kiedy jego dziadek, jedyna osoba którą prawdziwie kochał, zapadł na chorobę płuc i trafił do szpitala. Wkrótce – „co było logiczną konsekwencją" – i młody Bernhard zachorował.
Warunki, w jakie trafił – szpitalne korytarze, łóżka, punkcje płuc, niekończące się tabuny chorych – wydawały się skrajnie beznadziejne. Salę, w której znajdowało się jego łóżko, sam nazwał „pokojem śmierci". Wokół siebie obserwował tylko bezsilność i panującą nad wszystkim i wszystkimi chorobę i śmierć. Bernharda jednak zdawało się przeszywać na wskroś, nie znajdujące uzasadnienia w otaczającym go, przygniatającym obrazie świata, przekonanie, czy może lepiej DECYZJA o wyzdrowieniu, silna, wręcz niezłomna nadzieja na zdrowie, na zostanie śpiewakiem (pomimo choroby płuc), na życie.
Ta postawa fascynuje, przyciąga w tak beznadziejnych okolicznościach. Dzięki językowi Bernharda, a także wiwisekcji, jaką na sobie przeprowadza z bezwzględną szczerością, choroba i szpital tworzą symbol, który wykracza daleko poza swój realistyczny kontur, dotykając problemu postaw ludzkich, sensu cierpienia i jego obecności w świecie, roli wspólnoty, rodziny, a także roli cierpienia i traumy jako czynnika rozwojowego i spajającego.
/materiały własne Teatru Łaźnia Nowa/
Poza teatrami zachęcamy do odwiedzenia krakowskich muzeów. Tym razem porponujemy
MOCAK Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie / Museum of Contemporary Art,
które przygotowało bardzo interesujące oprowadzania po swoich wystawach w formie online.
W każdą środę o godzinie 12 zapraszamy na minioprowadzania w języku polskim. Do tych krótkich spotkań wokół wybranych dzieł sztuki można dołączyć na ekspozycji lub obejrzeć transmisję na żywo na Facebook-u MOCAK-u.
W czwartki o godzinie 12 minioprowadzania odbywają się w językach obcych: angielskim, ukraińskim i rosyjskim.
Tematy minioprowadzań w języku polskim:
31 marca*, „Marzenie o wolności. Factory 2" |
7 kwietnia*, „Praca z pamięcią" |
14 kwietnia, „>>Przekrój<<. W kręgu Mariana Eilego" |
21 kwietnia, „Radość rysowania" |
28 kwietnia, „Nieoczywiste pejzaże" |
5 maja, „Przedmiot we współczesnym malarstwie"
12 maja, „Człowiek w uniwersum przedmiotów"
19 maja, „Postać a abstrakcja"
26 maja, „Dotyk i dźwięk – alternatywne sposoby odbioru dzieł sztuki"
* Ze względu na zamknięcie Muzeum w związku z epidemią koronawirusa do spotkania można dołączyć tylko poprzez transmisję na żywo na Facebooku MOCAK-u.
Dodatkowe informacje można uzyskać w Dziale Wiedzy o Sztuce pod adresem e-mail edukacja@mocak.pl lub pod numerem telefonu + 48 12 263 40 35 (poniedziałek – piątek, godz. 9–16).
/materiały własne MOCAK Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie / Museum of Contemporary Art/
A dla tych, którzy spędzają przed ekranem komputerów i telefonów tak dużo czasu, że kulturę wolą chłonąć na żywo, mamy propozycję lektury:
„Seks w wielkich miastach" Aleksandra Gumowska, Wydawnictwo Literackie
Jedenaście metropolii pulsujących pożądaniem. Sensualny, intymny
i poruszający reportaż o naszej seksualności.
Aleksandra Gumowska rusza w fascynującą podróż tropem Julesa Verne'a i jego bohatera Phileasa Fogga z książki W 80 dni dookoła świata. Przemierza cały glob i odwiedza 11 wielkich miast – m.in. Paryż, Kair, Kalkutę, Tokio, San Francisco – aby sprawdzić, jak na sprawy seksu, orgazmu, partnerstwa i aranżowanych małżeństw patrzy się w różnych kulturach.
Czy internet zastąpił romantyzm?
Czy poligamia jest lepsza niż monogamia?
Dlaczego niektórzy potrzebują orgii, aby doznać erotycznego spełnienia?
Czy rodzić dzieci, biorąc udział w wyścigu szczurów?
Autorka spotyka ludzi w różnym wieku i z odmiennymi doświadczeniami, których łączy jedno: życie w wielkim mieście dającym anonimowość i pozorną swobodę. Z jej opowieści wyłania się intrygujący, a niekiedy zasmucający obraz intymnego życia ludzi z różnych zakątków świata, pełen ścierających się kultur, zróżnicowanych preferencji, skrajnych doświadczeń i przebiegających w różnych miejscach granic obyczajowych i mentalnych.
/materiały własne Wydawnictwa Literackiego/
Anna Kłapcińska
Dziennik Teatralny Kraków
26 marca 2021