Jagoda Brajewska (Wyrwińska)

Asystent dyrygenta
Absolwentka Wydziału Dyrygentury, Kompozycji i Teorii Muzyki Akademii Muzycznej w Gdańsku, w klasie dyrygentury symfoniczno-operowej prof. dr hab. Elżbiety Wiesztordt-Sulecińskiej (2018). W czasie swojej edukacji każdego roku była nagradzana Stypendium Rektora macierzystej Uczelni dla najlepszych studentów.
Od sierpnia 2018 jest zatrudniona w Operze Nova w Bydgoszczy na stanowisku asystenta dyrygenta. Pracuje również w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej I i II st. im. F. Nowowiejskiego w Gdańsku, gdzie od września 2016 roku prowadzi Orkiestrę Symfoniczną, Orkiestrę Kameralną oraz lekcje teorii muzyki.
W sezonie artystycznym 2020/2021 była dyrygentem rezydentem Polskiej Filharmonii Kameralnej Sopot, w ramach programu „Dyrygent rezydent” organizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.
Swoją wiedzę i umiejętności poszerzała uczestnicząc w kursach prowadzonych przez dyrygentów takich jak: Marin Alsop, Szymon Bywalec, Rafał Jacek Delekta, José Maria Florêncio, Paweł Kotla, Colin Metters, Zsolt Nagy, Jerzy Salwarowski, Georg Tchitchinadze i Lena-Lisa Wüstendörfer.
Doświadczenie wzbogaciła współpracą między innymi z Operą Wrocławską, Filharmonią Warmińsko-Mazurską w Olsztynie, Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej, Polską Filharmonią Sinfonia Baltica w Słupsku, Polską Filharmonią Kameralną Sopot, Kameralnymi i Symfonicznymi Orkiestrami Akademii Muzycznych we Wrocławiu i w Gdańsku, Chórem Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego, Elbląską Orkiestrą Kameralną oraz Polską Filharmonią Bałtycką. Jako dyrygent brała również udział w koncertach kompozytorskich na rodzimej Uczelni oraz w innych projektach artystycznych, gdzie kilkukrotnie przygotowywała prawykonania utworów polskich kompozytorów.
W marcu 2017 roku otrzymała wyróżnienie na II Ogólnopolskim Konkursie Studentów Dyrygentury im. Adama Kopycińskiego we Wrocławiu. Założona przez nią orkiestra kameralna Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej w Gdańsku, została doceniona na I Ogólnopolskim Konkursie Orkiestr Smyczkowych w Bydgoszczy, gdzie otrzymała II nagrodę. Znalazła się również w gronie dwunastu dyrygentek zaproszonych do uczestnictwa w prestiżowym paryskim La Maestra International Competition for Woman Conductors, gdzie miała okazję pracować z Paris Mozart Orchestra.
W maju 2021 roku została wybrana jako jedna z ośmiu młodych polskich dyrygentów do uczestniczenia w Mistrzowskim Kursie Dyrygenckim prowadzonym przez Marin Alsop, jedną z najważniejszych dyrygentek na świecie. W czasie kursu uczestnicy mogli doskonalić swój warsztat dyrygencki pracując z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach.

"W Operze Nova w Bydgoszczy pełniła dotychczas funkcję asystenta kierowników muzycznych: Anny Duczmal-Mróz przy premierze opery Macieja Małeckiego „Awantura w Recco, czyli drzewko wolności" ( 2018 r.), Piotra Wajraka przy premierze opery Stanisława Moniuszki „Straszny dwór" ( 2019), Macieja Figasa przy „Coppélii” Léo Delibes’a, Magdaleny Małeckiej-Wippich przy „Operowym zawrocie głowy” Macieja Małeckiego (2020), Krzysztofa Herdzina przy realizacji musicalu "Bulwar Zachodzącego Słońca" (2021) i Dawida Runtza przy „Cosi fan tutte” Wolfganga Amadeusza Mozarta (2021).”

Książka tygodnia

Ale musicale! Złote stulecie 1918-2018
Wydawnictwo Marginesy
Daniel Wyszogrodzki

Trailer tygodnia