Katarzyna Oleś-Blacha

Śpiewaczka operowa, sopran kolorturowy, pedagog.
Sopran koloraturowy. Absolwentka Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej w Krakowie, pedagog tej uczelni. Kunszt wokalny doskonaliła podczas kursów mistrzowskich i interpretacyjnych u tak znamienitych śpiewaków jak Lioba Braun, Christian Elssner, Paul Esswood, Ryszard Karczykowski, Anne Raynolds.
Jest solistką Opery Krakowskiej, gdzie debiutowała w 2001 r. partią Królowej Nocy w „Czarodziejskim flecie” Mozarta. Jej najistotniejsze w dorobku artystycznym role to m.in. Despina w „Cosi Fan Tutte” Mozarta, Olimpia w „Opowieściach Hoffmanna” Offenbacha, Norina w „Don Pasquale” Donizettiego, Adina w „Napoju miłosnym” Donizettiego, Hanna w „Starsznym dworze” Moniuszki, Sophie w „Kawalerze srebrnej róży” Straussa, Małgosia w „Jasiu i Małgosi” Humperdincka, Adela w „Zemście nietoperza” Straussa, Krysia w „Ptaszniku z Tyrolu” Zellera, Rozyna w „Cyruliku sewilskim”, Arsena w „Baronie cygańskim” Straussa, Gilda w „Rigoletcie” Verdiego, Violetta w „Traviacie” Verdiego, Philippe w „Diabłach z Loudun” Pendereckiego oraz tytułowa Łucja w operze Donizettiego. Rolą tą rozpoczęła współpracę w 2008 roku z Operą Narodową w Warszawie.
Współpracuje także z Operą Nova w Bydgoszczy, Operą na Zamku w Szczecinie, Operą Bałtycką w Gdańsku, Teatrem Muzycznym w Lublinie, Operą Śląską w Bytomiu, Teatrem Wielkim w Poznaniu, Teatrem Wielkim w Łodzi.
W kręgu zainteresowań śpiewaczki znajduje się również muzyka oratoryjno-kantatowa oraz kameralna. Gościła w wielu filharmoniach oraz salach koncertowych kraju i zagranicy, wykonując dzieła Bacha, Purcella, Haendla, Mozarta, Orffa. Na szczególne wyróżnienie zasługują jej interpretacje pieśni Schuberta, Liszta, R. Straussa, Rachmaninowa, Szymanowskiego, Strawińskiego. O wszechstronności wokalistki świadczy również fakt, iż chętnie wykonuje utwory współczesnych kompozytorów, a także muzykę gospel i negro spirituals.

Książka tygodnia

Małe cnoty
Wydawnictwo Filtry w Warszawie
Natalia Ginzburg

Trailer tygodnia