Zofia de Ines
Kostiumografka i scenografka teatralna, operowa, baletowa, filmowa i telewizyjna.
Zofia de Ines-Lewczuk (Zofia de Ines). Urodziła się 15 maja 1948 r. w Rybniku.
W 1972 roku ukończyła Wydział Architektury Politechniki Krakowskiej, a w 1975 także Podyplomowe Studium Scenografii Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie.
Debiutowała w 1975 roku przygotowując kostiumy do "Białego małżeństwa" Tadeusza Różewicza – w reżyserii Kazimierza Brauna we wrocławskim Teatrze Współczesnym. W 1976 roku na tej samej scenie opracowała scenografię do kolejnych realizacji Brauna – "Kleopatry i Cezara" Cypriana Kamila Norwida, "Anny Liwii" Macieja Słomczyńskiego na podstawie Jamesa Joyce'a, a w 1977 roku do "Operetki" Witolda Gombrowicza.
Ma w dorobku ponad sto różnych realizacji w kraju i za granicą. Pracowała m.in. z takimi reżyserami, jak: Henryk Baranowski, Jerzy Jarocki, Adam Hanuszkiewicz, Maciej Prus, Marek Weiss-Grzesiński, Krzysztof Zaleski, Wojciech Misiuro (w ramach zespołu Teatru Ekspresji w Gdyni), oraz Ewa Wycichowska (w ramach Polskiego Teatru Tańca w Poznaniu).
Przez wiele lat współpracowała również z twórcą polskiego teatru pantomimy Henrykiem Tomaszewskim, z którym zrobiła m.in. "Rycerzy króla Artura", "Syna marnotrawnego", "Sen nocy letniej" a także "Orfeusza i Eurydykę" Christopha Glücka.
Tworzyła dla większości scen operowych w Polsce. Dla Opery Narodowej zaprojektowała scenografię do "Fausta" Gounoda, "Rossinian", "Bolera" i "Carmina burana" w choreografii Antala Fodora oraz do "Rigoletta" Verdiego. W 2001 r. przygotowała w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej dekoracje (wraz ze Sławomirem Lewczukiem) i kostiumy do "Strasznego dworu" Moniuszki w reżyserii Mikołaja Grabowskiego, w 2007 r. scenografię spektaklu "W krainie czarodziejskiego fletu" Mozarta, a w 2008 r. kostiumy do spektaklu "Magiczny Doremik" Ptaszyńskiej.
rk
Źródło: Wikipedia
W 1972 roku ukończyła Wydział Architektury Politechniki Krakowskiej, a w 1975 także Podyplomowe Studium Scenografii Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie.
Debiutowała w 1975 roku przygotowując kostiumy do "Białego małżeństwa" Tadeusza Różewicza – w reżyserii Kazimierza Brauna we wrocławskim Teatrze Współczesnym. W 1976 roku na tej samej scenie opracowała scenografię do kolejnych realizacji Brauna – "Kleopatry i Cezara" Cypriana Kamila Norwida, "Anny Liwii" Macieja Słomczyńskiego na podstawie Jamesa Joyce'a, a w 1977 roku do "Operetki" Witolda Gombrowicza.
Ma w dorobku ponad sto różnych realizacji w kraju i za granicą. Pracowała m.in. z takimi reżyserami, jak: Henryk Baranowski, Jerzy Jarocki, Adam Hanuszkiewicz, Maciej Prus, Marek Weiss-Grzesiński, Krzysztof Zaleski, Wojciech Misiuro (w ramach zespołu Teatru Ekspresji w Gdyni), oraz Ewa Wycichowska (w ramach Polskiego Teatru Tańca w Poznaniu).
Przez wiele lat współpracowała również z twórcą polskiego teatru pantomimy Henrykiem Tomaszewskim, z którym zrobiła m.in. "Rycerzy króla Artura", "Syna marnotrawnego", "Sen nocy letniej" a także "Orfeusza i Eurydykę" Christopha Glücka.
Tworzyła dla większości scen operowych w Polsce. Dla Opery Narodowej zaprojektowała scenografię do "Fausta" Gounoda, "Rossinian", "Bolera" i "Carmina burana" w choreografii Antala Fodora oraz do "Rigoletta" Verdiego. W 2001 r. przygotowała w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej dekoracje (wraz ze Sławomirem Lewczukiem) i kostiumy do "Strasznego dworu" Moniuszki w reżyserii Mikołaja Grabowskiego, w 2007 r. scenografię spektaklu "W krainie czarodziejskiego fletu" Mozarta, a w 2008 r. kostiumy do spektaklu "Magiczny Doremik" Ptaszyńskiej.
rk
Źródło: Wikipedia