3 dni w Kanie

Projekt "Małe narracje"

Ośrodek Teatralny Kana zaprasza na cykl wydarzeń w ramach projektu "Małe narracje" 13-15 lutego 2014 roku (czwartek, piątek, sobota).

Na wszystkie wydarzenia wstęp wolny.

Ze względu na specyfikę akcji na pokazy "Margarete" obowiązują bezpłatne wejściówki, które od 7 lutego (piątek) można odbierać w Piwnicy Kany - ilość miejsc ograniczona, w każdym pokazie bierze udział maksymalnie 16 osób.

Rozkład jazdy:

13 lutego, czwartek:

godzina 18.00 - "Margarete" - wideogawęda. Janek Turkowski

godzina 19:30 - "Casus aktora/ aktora społecznego jako świadka zastępczego" - wykład Izabeli Skórzyńskiej

14-15 lutego, piątek i sobota:

godzina 18:00 - "Margarete" - wideogawęda. Janek Turkowski

godzina 20:00 - spektakl "Wyjścia" - Teatr Studio Czyczkowy, po spektaklach spotkanie z Zespołem

(Za nami: "Pobyt tolerowany", który odbył się również w ramach "Małych narracji".)

"Margarete" - videogawęda, Janek Turkowski

"Margarete" opowiada o wynikającym z prostej ciekawości zakupie sześćdziesięciu czterech taśm należących do przypadkowej osoby, mieszkanki przygranicznego rejonu wschodnich Niemiec. Fascynacja etsetycznym walorem obrazu starej kliszy i sentymentalna podróż w czas socjalistycznych scenografii inkrustowana jest poznawaniem procesu przetwarzania i ponownego wykorzystania pierwotnego materiału. To refleksja na temat rejestracji wspomnień i prywatne śledztwo dotyczące tożsamości osoby, która pozostawiła po sobie wątły ślad na niemej kliszy.

wideo: Margarete Ruhbe, Martyna Głowacka, Adam Ptaszyński, Marcin Piątkowski, Janek Turkowski

scenografia: Wieslawa Turkowska, Martyna Głowacka, Janek Turkowski

muzyka: Roger Anklam, Przemek Radar Olszewski

tłumaczenie: Jeannette Boettcher, Marcin Piątkowski, Andrzej Wojtasik

koncepcja i wykonanie: Janek Turkowski

Janek Turkowski - ukończył filologię polską, pracuje w zespole programowym Ośrodka Teatralnego Kana i Festiwalu Kontrapunkt w Szczecinie.

"Casus aktora/ aktora społecznego jako świadka zastępczego" - wykład Izabeli Skórzyńskiej

Żyjemy w "erze pamięci", konstatował Pierre Nora zwrot intelektualny i społeczny, jaki dokonał się w Europie w latach 80. XX wieku, a dziś także na świecie w związku ze zmianą treści i form społecznych odniesień do przeszłości. Niemały udział w tym zwrocie mają także artyści spod znaku sztuki krytycznej i społecznej. Aktorzy, aktorzy społeczni, performerzy poszukujący w sztuce formy zdolnej "poruszyć" przeszłość, by "była tu z nami", "poruszyć" wspólnotę, by angażowała się w aktualne problemy społeczne. W obu przypadkach pojawił się, znany w historii sztuki, w tym teatru, a dziś coraz lepiej reflektowany casus aktora/aktora społecznego jako świadka zastępczego.

W wykładzie postaram się, poprzez odwołania do konkretnych praktyk artystyczno-społecznych, przedstawić złożoność takiego świadczenia w kontekstach poznawczym, tożsamościowym, estetycznym i etycznym.

dr hab. Izabela Skórzyńska - historyczka, dydaktyk historii, pracownik naukowy Instytutu Historii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. W pracy badawczej podejmuje m.in. tematykę widowiskowych praktyk aktualizacji przeszłości w teraźniejszości (pamięć społeczna, pamięć performatywna). Autorka i współautorka/redaktor książek: "Do zobaczenia za rok w Jerozolimie. Deportacje polskich Żydów w 1938 roku" (2012), "Widowiska przeszłości. Alternatywne polityki pamięci (1989-2009)" (2010), "Inscenizacje pamięci" (2007) oraz "Teatry poznańskich studentów (1953-1989). Historie. Konteksty. Interpretacje" (2002).

"Wyjścia" - Teatr Studio Czyczkowy

Wyjścia to projekt teatralny inspirowany w znacznej mierze prozą Herty Müller, której opowieści o życiu i śmierci w Rumunii czasów reżimu Ceauşescu nieustannie przeplatają się ze wspomnieniami z dzieciństwa spędzonego w niemieckiej wsi w Banacie. Stały się zarówno pretekstem, jak i materiałem do stworzenia spektaklu. Pracy nad nim towarzyszyły wyprawy do Rumunii będące okazją do spotkań z wieloma świadkami ówczesnych wydarzeń, a także z lăutari, tradycyjnymi muzykami z rejonu Gorj w Oltenii.

Projekt Wyjścia realizowany był w Instytucie Grotowskiego i jest pierwszym krokiem do dalszych poszukiwań antropologicznych i muzycznych związanych z tradycyjną kulturą Rumunii. Pokazy premierowe spektaklu odbyły się 22 i 23 lutego w Sali Laboratorium Instytutu Grotowskiego.

Spektakl został nagrodzony I nagrodą na festiwalu Źródła Pamięci. Grotowski - Kantor - Szajna w Rzeszowie, październik 2013.

Po spektaklach spotkanie z zespołem.

wykonanie: Aleksandra Kugacz

reżyseria: Jerzy Welter

(-)
Materiał Teatru
11 lutego 2014

Książka tygodnia

Teatr, który nadchodzi
Wydawnictwo słowo/obraz terytoria Sp. z o.o.
Dariusz Kosiński

Trailer tygodnia

La Phazz
Julieta Gascón i Jose Antonio Puchades
W "La Phazz" udało się twórcom z "La ...