57. Złote Maski za rok 2024 rozdane

„Diabły" Mai Kleczewskiej Teatru Polskiego w Bielsku-Białej zostały spektaklem roku 2024

Złote Maski rozdane po raz 57. W poniedziałek 31 marca, wręczone zostały Złote Maski – nagrody przyznane twórcom najciekawszych wydarzeń teatralnych województwa śląskiego w roku 2024. Zgłoszone zostały 72 spektakle zrealizowane przez 23 producentów – po preselekcji do następnego etapu oceny zakwalifikowano 55 tytułów. Gala odbyła się w Teatrze Śląskim w Katowicach. Zgodnie ze zwyczajem, wręczenie nagrody odbywa się w tej instytucji, której spektakl został nagrodzony w poprzedniej edycji.

Nagroda Teatralna „Złota Maska" przyznawana jest za szczególne osiągnięcia artystyczne w zakresie sztuki teatralnej. Wręczana jest podczas gali w okolicach Międzynarodowego Dnia Teatru (przypada 27 marca).W tym roku nagrody odbierano w Teatrze Śląskim im. Stanisława Wyspiańskiego w Katowicach, który w poprzedniej edycji został laureatem w kategorii spektakl roku. Otrzymał nagrodę za spektakl „Empuzjon" na podstawie powieści Olgi Tokarczuk w adaptacji i reżyserii Roberta Talarczyka.

Triumfatorem wieczoru był bez wątpienia Teatr Polski w Bielsku-Białej. W różnych kategoriach zdobył aż cztery Złote Maski, w tym za spektakl roku 2024.

Komisja konkursowa nagrodziła „Diabły" w reżyserii Mai Kleczewskiej. Scenariusz sztuki napisał Grzegorz Niziołek, bazując na prawdziwej historii. W latach 30. XVII wieku we francuskim miasteczku Loudun miał miejsce najgłośniejszy w Europie proces o czary, będący efektem zagadkowych, rzekomych opętań zakonnic w klasztorze urszulanek i uwikłania w tę sprawę, spalonego na stosie proboszcza miejscowej parafii. Dla reżyserki Mai Kleczewskiej historia ta stała się pretekstem do współczesnej opowieści o fanatyzmie religijnym, masowej histerii, nienawiści, walce politycznej i tragedii ludzkiej.

- Okazuje się, że publiczność bielska jest publicznością dojrzała, wyrobioną, która każdego wieczoru na "Diabłach" długo na stojąco fetuje ten spektakl, ale robi to z ogromną rozwagą, szacunkiem dla aktorów i tematu, który poruszyła Maja Kleczewska, której również za tę Maskę dziękuję. I tym wszystkim, którzy wróżyli temu spektaklowi klęskę, chciałem powiedzieć, że prowincja jest w głowach, a nie na mapie - mówił Witold Mazurkiewicz, dyrektor naczelny i artystyczny Teatru Polskiego w Bielsku-Białej, odbierając nagrodę dla spektaklu roku.

- To nie jest jednak jedyna nagroda związana z tym spektaklem. Złotą Maskę otrzymała też Oriana Soika za rolę Matki Joanny.

- Z kolei w kategorii rola męska w spektaklach dramatycznych, nagrodzony został Michał Czaderna za rolę Stanisława Marii Rochowicza / Marysi w spektaklu „Poszukiwany, poszukiwana" w reż. Pawła Szkotaka, realizowanego także na deskach bielskiej sceny. Natomiast nagroda za scenografię do tego spektaklu oraz spektaklu „Viva Maria" w reżyserii Witolda Mazurkiewicza, powędrowała do Damiana Styrny.

- W kategorii rola wokalno-aktorska najwyżej oceniono solistę Opery Śląskiej w Bytomiu Kamila Zdebla, kreującego postać Zurgii w operze „Poławiacze Pereł" Georges'a Bizet'a w reżyserii Waldemara Zawodzińskiego na bytomskiej scenie. Druga Złota Maska, z której cieszono się w Operze Śląskiej, to nagroda dla Moniki Myśliwiec za choreografię do „Makbeta" William'a Shakespeare'a we własnej reżyserii, którego premiera miała miejsce w Operze Śląskiej w Bytomiu.

- Adrianna Bieżan za rolę w spektaklu „Ucho" w Teatrze Dzieci Zagłębia im. Jana Dormana w Będzinie otrzymała Złotą Maskę w kategorii aktorstwo w teatrach lalkowych. Natomiast Karolina Sosna za rolę Adeli w spektaklu „Bajtle" w reżyserii Iwony Woźniak w Teatrze Naumionym Ornontowice, została doceniona w kategorii roli drugoplanowej. Złota Maska za reżyserię spektaklu „Ferdydurke" w Teatrze Miejskim w Gliwicach trafiła w ręce Adama Sajnuka.

- Wśród spektakli dla młodych widzów, komisja najwyżej oceniła przedstawienie „Inny" Śląskiego Teatru Lalki i Aktora „Ateneum" w Katowicach w reż. Tomasza Maśląkowskiego. Motywem przewodnim przedstawienia jest poszukiwania tożsamości, dylemat wyboru między byciem jak inni, czy bycia innym, przed którym staje młody człowiek.

- Komisja przyznała także nagrodę specjalną. Fundacja Teatr Nowy w Częstochowie otrzymała Złotą Maskę za przekraczanie granic mentalnych i inkluzywność, a koprodukcja „Romea i Julii" Teatru im. A. Mickiewicza w Cieszynie z teatrem Těšínské Divadlo w Czeskim Cieszynie za przekraczanie granic narodowych i inkluzywność.

Od 1967 roku Złotymi Maskami nagradzały artystów teatru regionalne media i wojewodowie czterech województw - katowickiego, bielskiego, częstochowskiego i opolskiego. Od 1999 roku opiekę nad nagrodą przejęło Województwo Śląskie.

Złote Maski przyznaje Zarząd Województwa Śląskiego na podstawie propozycji komisji. Ocenie podlegają spektakle premierowe zrealizowane na terenie województwa śląskiego w roku kalendarzowym poprzedzającym przyznanie nagrody – tegoroczna edycja dotyczyła zatem tych, których premiery miały miejsce w teatrach województwa śląskiego w okresie od 1 stycznia do 31 grudnia 2024 roku. Nagroda przyznawana jest w kategoriach: przedstawienie roku, spektakl dla młodych widzów, aktorstwo za rolę kobiecą w spektaklach dramatycznych, aktorstwo za rolę męską w spektaklach dramatycznych, aktorstwo za rolę w teatrach lalkowych, aktorstwo za rolę wokalno-aktorską, aktorstwo za rolę drugoplanową, reżyseria, scenografia, choreografia/ruch sceniczny oraz nagroda specjalna.

Magdalena Nowacka-Goik
Dziennik Zachodni
1 kwietnia 2025

Książka tygodnia

Małe cnoty
Wydawnictwo Filtry w Warszawie
Natalia Ginzburg

Trailer tygodnia