A gdyby tak...

"Księżycowo. Kolektyw Holobiont" - reż. A. Bożek-Muszyńska, H. Bylka-Kanecka - Teatr Ochoty w Warszawie

A gdyby tak... oderwać się na chwilę od ziemi i przenieść do niezwykłej krainy? Krainy, w której można przytulić się do miękkiego kaktusa i zobaczyć oddychającą skałę. Szybko się wówczas okaże, że do poznawania świata wcale nie potrzebujemy słów.

„Księżycowo" to interaktywny spektakl dla rodzin z dziećmi do 2 roku życia. Świat, odkrywany przez twórczynie za pomocą ruchu, powstał z inspiracji dziełami Cèsara Manrique i krajobrazem wyspy Lanzarote. Jej wulkaniczny i surowy charakter, połączony z tamtejszymi projektami artysty, tworzą pejzaż rodem z księżyca. Zastygła lawa, ogród kaktusów czy podziemne jezioro ukryte w jaskini to elementy scenerii równie fascynujące, co trudno dostępne dla najmłodszych dzieci. W tym spektaklu jednak wszystkie z nich mogą stać się przedmiotem twórczej zabawy, uruchomiającym dziecięcą wyobraźnię.

Harmonijne funkcjonowanie człowieka i natury było jednym z założeń działalności Cèsara Manrique. Podobnie dzieje się w „Księżycowie" - dzięki swojej instalacyjnej formie zarówno artystki, jak i widzowie, stają się częścią wykreowanego świata. Dlatego nie jest to spektakl jedynie do oglądania. Równie ważne jest działanie oparte na wrażliwości i twórczej sprawczości uczestników. Zapraszając do niespiesznego odkrywania przestrzeni spektaklu kolektyw stara się odpowiedzieć na współczesny problem przebodźcowania. Jednocześnie, pobudzenie wyobraźni i ekspresji uczestników w tak niecodziennych warunkach może stać się okazją do rodzinnego spotkania i zacieśnienia więzi między dzieckiem i dorosłym.

Spektakl został stworzony z myślą o rodzinach – opiekun i dziecko są dla siebie nawzajem przewodnikami po księżycowej krainie. Dorosłych ostrzegamy – w trakcie spektaklu może obudzić się w Was dziecko, a nowe spojrzenie na rzeczywistość sprawi, że wcale nie będziecie chcieli wracać do dorosłego życia!

Kolektyw Holobiont
Twórczynie spektaklu to laureatki ostatniego „Polowania na motyle" w Teatrze Ochoty. Kolektyw artystyczny Holobiont powstał w 2017 roku i tworzą go dwie artystki: performerka i choreografka Aleksandra Bożek-Muszyńska oraz teatrolożka i choreografka Hanna Bylka-Kanecka.

Obszarem twórczych zainteresowań kolektywu są interdyscyplinarne projekty wielopokoleniowe. Łącząc w swoich pracach taniec eksperymentalny, sztuki wizualne i muzykę, artystki tworzą spektakle interaktywne i prowadzą warsztaty adresowane do rodzin z dziećmi. Prace kolektywu oparte są na założeniu, że każdy uczestnik spektaklu – niezależnie od wieku i doświadczenia - jest w pełni kompetentnym odbiorcą sztuk performatywnych. Skupiając się na różnorodności twórczego zaangażowania odbiorców ich prac, artystki obserwują i badają możliwości pogłębiania długotrwałych relacji poprzez sztukę.

Impulsem do nawiązania współpracy był ich udział w warsztacie dotyczącym praktyki choreograficznej w sztukach performatywnych dla widzów w wieku od 0-6 lat, prowadzonym przez Daliję Aćin Thelander w ramach Alternatywnej Akademii Tańca 2015 w Poznaniu.
Na dziecięcej scenie tańca zadebiutowały spektaklem interaktywnym „DOoKOŁA", przeznaczonym dla rodzin z dziećmi od 1,5-3 lat (2017, Art Stations Foundation by Grażyna Kulczyk, Poznań). Praca była prezentowała do tej pory wielokrotnie na najważniejszych wydarzeniach i festiwalach sztuki dziecięcej w Polsce (m.in. Sztuka Szuka Malucha, Teatralna Karuzela, Festiwal Malta, czy Scena Tańca Studio).

We wrześniu Holobiont rozpocznie pracę nad kolejnym spektaklem interaktywnym "_on_line_", tym razem kierowanym do starszej grupy wiekowej – dzieci w wieku od 5-8 lat i ich opiekunów. Podejmie w nim temat swobodnego rysunku w kontekście śladu ruchu. Wydarzenie będzie możliwe dzięki zaangażowaniu produkcyjnemu Art Stations Foundation oraz jej długoletniemu (i innowacyjnemu na skalę Polski) programowi edukacyjnemu "Roztańczone Rodziny".
Strona internetowa kolektywu: https://www.facebook.com/holobiontcollective

Hanna Bylka-Kanecka - pomysł i choreografia
Ur. w 1986 roku w Poznaniu. Teatrolożka, doktorantka kierunku wiedza o teatrze Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, laureatka stypendium Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego za osiągnięcia w nauce, stypendium Alternatywnej Akademii Tańca 2016 i 2017 oraz stypendium Erasmus, dzięki któremu przez rok studiowała na paryskiej Sorbonie. W pracy magisterskiej analizowała status obecności małych dzieci w przedstawieniach kierowanych do dorosłych widzów. Jej aktualne badania dotyczą obecności zwierząt w kontekście sceny tańca. Związana twórczo z Art Stations Foundation by Grażyna Kulczyk. W 2016 roku ukończyła roczny kurs choreografii eksperymentalnej Choreografia w Centrum, organizowanym przez warszawskie Centrum w Ruchu. Uczestniczyła również w trzymiesięcznym intensywnym kursie performansu fizycznego SMASH#9 (2017) w Berlinie, gdzie miała okazję uczyć się miedzy innymi od Marii F. Scaroni, Anny Nowickiej, Alessia Castellacci, Jareda Gradingera, Diego Agullo. Choreografka (wraz z Aleksandrą Bożek-Muszyńską) i pomysłodawczyni spektaklu interaktywnego dla rodzin z dziećmi w wieku 1,5 – 3 lata „DOoKOŁA" (2017), powstałego pod opieką artystyczną Daliji Acin Thelander. Spektakl prezentowany był na międzynarodowych festiwalach takich jak Malta Festival czy Sztuka Szuka Malucha.

Aleksandra Bożek-Muszyńska - choreografia, wykonanie
Ur. w 1982 w Jastrzębiu-Zdroju. Tancerka, choreografka, performerka, instruktor tańca współczesnego, trener biznesu, filolożka, uczestniczka wielu warsztatów i coachingów ruchowych. Od kilku lat prowadzi regularne zajęcia z tańca współczesnego i improwizacji, gimnastykę dla seniorów oraz tworzy autorskie choreografie i jest aktywna na polskiej scenie tańca i performansu. Stypendystka Alternatywnej Akademii Tańca 2015, 2016 i 2017 realizowanej przez Art Stations Foundation by Grażyna Kulczyk oraz Intensive Course w School For New Dance Development w Amsterdamie w 2015 roku. Od 2007 związana z warszawskim Teatrem „Mufmi" Anny Piotrowskiej, gdzie aktualnie jest koordynatorem do spraw artystycznych i instruktorem. Zdobywczyni wielu nagród w konkursach choreograficznych (m. in. The Best Solo 2014 za solo "I know №Thing" na międzynarodowym festiwalu Solo & Duo w Budapeszcie) i tanecznych. Jej prace były prezentowane m. in. w Berlinie, Budapeszcie, Krakowie, Warszawie i Wiedniu. Jako freelancer współpracowała m.in. z: Rebeccą Lazier ("There Might Be Others"), Anną Godowską i Sławkiem Krawczyńskim ("Bataille i świt nowych dni"), czy Yoshiko Chumą ("Dead end - Ponderosa").

Bożena Wydrowska / Bożna Milan – kreacja i wykonanie
Tancerka z ponad 8-letnim doświadczeniem. Swoją przygodę z tańcem rozpoczęła od stylów streetdance'owych, takich jak Breakdance, Popping i Rocking. W 2012 roku odkryła Voguing, a już w 2014 została przyjęta do Royal House of Milan - prestiżowego nowojorskiego domu, który od 30 lat bierze czynny udział w środowisku Ballroom'owym oraz szerzy zjawisko Voguingu na całym świecie. Swoją wiedzę rozwijała m.in dzięki takim osobom jak Stanley Milan, Aviance Milan, Prince Mugler czy Dashaun Wesley. Bożna specjalizuje się w kategoriach Runway oraz Old Way. Jej styl odznacza się gracją oraz charakternością. Bożna czerpie inspiracje nie tylko ze świata tanecznego, ale też ze świata sztuki i kultury klubowej.
Osiągnięcia:
Vogue Birds Ball (Wygrana w kat. Femme oraz Old Way Vogue) Wrocław 2017
Bal u Bożeny (Wygrana w kat. Runway) Warszawa 2017
Come Extra Fly Voguing Session (Wygrana w kat. Old Way Vogue oraz Runway) Berlin 2016
The Velvet Ball ( (Wygrana w kat. Vogue Perfomance) Bratysława 2016
Tit Bit Ball vol VI (Wygrana w kat. Old Way Vogue) Berlin 2015
Dope Camp Vogue Contest (Wygrana w kat. Vogue Perfomance) 2015

Alicja Bielawska - scenografia
Ur. 1980 w Warszawie. Absolwentka historii sztuki na Uniwersytecie Warszawskim (2005) i sztuk pięknych na Gerrit Rietveld Academie w Amsterdamie (2009). Tworzy rysunki i rzeźby, wykorzystując w nich takie materiały, jak tkaniny, metal, drewno, ceramika. Jej prace koncentrują się wokół materialnej sfery codzienności i relacji pomiędzy przedmiotami, wnętrzami, a wspomnieniami, badając pogranicze między sztuką a projektowaniem oraz dotykając kwestii względności percepcji i roli pamięci. Do swoich prac wprowadza również elementy choreografii i performansu. Ostatnio wystawiała m.in. w Domu Sztuki w Brnie, Fondazione Pastificio Cerere w Rzymie, Galerii Arsenał w Białystoku oraz Galerii Labirynt w Lublinie. W 2016 roku była nominowana do nagrody Paszport Polityki w kategorii sztuki wizualne, zaś w roku 2015 do nagrody SPOJRZENIA 2015 – Nagroda Deutsche Bank, współorganizowanej przez Zachętę – Narodową Galerię Sztuki w Warszawie. Odbyła rezydencje artystyczne w Nida Art Colony (2016) i Academie Schloss Solitude w Stuttgarcie (2014-2015). Od 2014 współtworzy kolektyw artystyczny z dwójką duńskich artystów, Ullą Eriksen i Mortenem Ernlundem.
Strona internetowa artystki: http://alicjabielawska.com

Michał Jacaszek - muzyka
Ur. w 1972 w Mrągowie. Kompozytor i producent muzyki elektroakustycznej, łączącej dźwięki preparowane elektronicznie z żywym instrumentarium. Współpracuje z artystami wizualnymi i video, choreografami, fotografami oraz reżyserami filmowymi i teatralnymi. Autor muzyki do filmu, teatru, słuchowisk. Członek Polskiego Stowarzyszenia Muzyki Elektroakustycznej. Ma na swoim koncie cztery autorskie albumy, ilustracje muzyczne do poezji i prozy, muzykę teatralną i filmową (m.in. "Nigdy nie wrócisz do domu", czy "Sala samobójców") oraz słuchowiska. Współpracuje z muzykami, choreografami, artystami tworzącymi nowe media i performerami, a także z malarzami, poetami, pisarzami. Jest jednym z kuratorów Festiwalu C3 – Club Contemporary Classical oraz członkiem Polskiego Stowarzyszenia Muzyki Elektroakustycznej.

premiera: 11 maja 2018, godz. 17:00 , Teatr Ochoty

kolejne pokazy: 12, 13 maja 2018, godz. 10:00 i 12:30, Teatr Ochoty
23, 24 czerwca 2018, godz. 10:00 i 12:30, Teatr Ochoty
3 lipca 2018, Festiwal Sztuka Szuka Malucha (Poznań)

(-)
Materiał Teatru
9 maja 2018

Książka tygodnia

Teatr, który nadchodzi
Wydawnictwo słowo/obraz terytoria Sp. z o.o.
Dariusz Kosiński

Trailer tygodnia

La Phazz
Julieta Gascón i Jose Antonio Puchades
W "La Phazz" udało się twórcom z "La ...