Aktualny program

10. Ogólnopolski Przegląd Monodramu Współczesnego

Już 12 maja rozpoczyna się 10. Ogólnopolski Przegląd Monodramu Współczesnego.

12 maja (sobota), godz. 20.00  - „Pin-up Princess” Katarzyna Groniec - koncert

Wystąpi: Katarzyna Groniec z zespołem w składzie: Robert Szydło, Łukasz Damrych, Łukasz Sobolak, Bartek Miarka.

Podczas koncertu Katarzyna Groniec zaśpiewa głównie utwory ze swojej najnowszej płyty "Pin-up Princess".

Ten album to rodzaj zapisu przemyśleń, jakie nawiedzają kobietę po 35 roku życia. Zapis zarówno chwil pięknych jak i tych, kiedy uświadamiamy sobie, że uczestniczymy w długim procesie przemijania. „Po albumach Przypadki i Listach Julii bardziej ascetycznych aranżacyjnie, miałam ochotę na rytm, puls i prostotę melodii.” - mówi o swojej najnowszej płycie Katarzyna Groniec.

13 maja (niedziela), godz. 18:00 -  czytanie performatywne

Szymon Bogacz "Najpiękniejsza zdrada na świecie" w wykonaniu Barbary Prokopowicz, w reżyserii Piotra Ziniewicza, z muzyką Pawła Kolendy i Sebastiana Wojnowskiego.

Kobieta sącząc margeritę opowiada ukochanemu w szczegółach jak śledziła jego zdradę i uczestniczyła w niej jako niemy widz, potajemnie wchodząc do mieszkania, w którym obca kobieta zajęła jej miejsce. Jest zraniona, ale też cyniczna, okrutna wobec mężczyzny i wobec siebie. Po pewnym czasie okazuje się, że ukochanego wcale nie ma. Kobieta zabiła jego i kochankę nożem kuchennym. A może to tylko złudzenie? Pełnokrwista rola dla aktorki.

(Wstęp wolny)


godz. 19.00  - „Rzecze Budda Chinaski”

Teatr Capitol Wrocław

pozakonkursowy

Scenariusz i reżyseria – Cezary Studniak
Scenografia i kostiumy – Mateusz Stępniak
Muzyka – Krzysztof Nowikow, Zbigniew Łowżył
Teksty – Charles Bukowski (przekład: Jacek Lachowski, Piotr Madej, Michał Kłobukowski, Robert Sudół, Jan Krzysztof Kelus)

Udział biorą – Justyna Szafran (Frances) oraz męski chór instrumentalno-wokalny w składzie: Zbigniew Łowżył, Krzysztof Nowikow, Marcin Ożóg, Cezary Studniak

14 maja (poniedziałek), godz. 20.00  - „Nina” - Monodram muzyczny

PREMIERA

pozakonkursowy

Scenariusz: Monika Mariotti, Adam Sajnuk
Tekst i reżyseria: Adam Sajnuk
Tłumaczenie piosenek i opieka artystyczna: Katarzyna Groniec
Aranżacja i opieka muzyczna: Michał Lamża
Muzycy: Michał Lamża, Gwidon Cybulski, Bogusz Wekka,
Scenografia i kostiumy: Katarzyna Adamczyk
Wykonanie: Monica Mariotti

Spektakl pod tytułem „Nina” jest połączeniem  zaskakująco zaaranżowanego recitalu, złożonego z 10 utworów Niny Simon (przetłumaczonych specjalnie na tę okazję przez Katarzynę Groniec)  z różnych okresów jej twórczości z klasycznym monodramem opartym na adaptacji autobiograficznej . Zarówno piosenki jak i tekst mają tworzyć spójną opowieść o skomplikowanym i pełnym napięć życiu artystki, która od wczesnej młodości, aż do późnej starości zmagała się z piętnem jakim na zawsze w jej życiu pozostał kolor skóry.

15 maja (wtorek) , godz. 19.00 - „Rewolucja balonowa”

Teatr Powszechny

Warszawa/konkurs

Teskt: Julia Holewińska
Reżyseria: Sławomir Batyra
Scenografia: Andrzej Witkowski
Muzyka: Michał Litwiniec
Ruch sceniczny: Leszek Bzdyl
Projekcje video: Katarzyna Kural
Wykonanie: Katarzyna Maria Zielińska

Monodram napisany specjalnie dla Katarzyny Marii Zielińskiej przez zdobywczynię Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej – Julię Holewińską.
Rewolucja balonowa to barwna, a jednocześnie sentymentalna opowieść o polskiej transformacji ustrojowej lat dziewięćdziesiątych, widzianej oczami małej dziewczynki. To również portret pierwszego wychowanego w demokracji pokolenia – dzisiejszych trzydziestolatków.

godz. 20.45  - „Teatralność”

Lublin/konkurs

Inspirowany fragmentami tekstów Bernarda Marie Koltesa, Łukasza Rippera i Michała Walczaka

Scenariusz i wykonanie: Mateusz Nowak
Reżyseria: Stanisław Miedziewski
Opracowanie dźwięku: Maciej Sierosławski

Mateusz Nowak i Stanisław Miedziewski w „Teatralności” odwołują się do szlachetnej schaefferowskiej postawy zdziwienia, zaglądania pod podszewkę zjawisk, na czele z samą istotą rzeczy – z performatywnym odgrywaniem. Podejmując „grę z grą” oferują teatr podejrzliwy, drwiący z własnych fundamentów, ale i zarazem teatr otwarty, ufnie i ironicznie oczekujący na możliwość własnej lektury. Grzegorz Kondrasiuk

16 maja (środa), godz.19:00 - „Orfeusz i Eurydyka” 

Stowarzyszenie Teatralne Antrakt, Poznań/konkurs

Wokół poematu Czesława Miłosza
Reżyseria i wykonanie: Janusz Stolarski
Muzyka Michał Szczepkowski

Monodram „Orfeusz i Eurydyka” oparty jest na noszącym ten sam tytuł poemacie Czesława Miłosza oraz innych tekstach poety (m.in. „Zniewolony umysł”, „Abecadło”). Będzie to spektakl multimedialny, w którym używając nowoczesnych środków artystycznego wyrazu, bliskich i zrozumiałych współczesnemu odbiorcy, autorzy spróbują zmierzyć się z tym co ukryte w micie, odwieczne i uniwersalne, z tajemnicą ludzkiej egzystencji, z którą od wieków mocują się poeci i filozofowie

godz.20.00 -  „Adama Mickiewicza liryczna próba odnalezienia się w branży rozrywkowej”

Gdynia/konkurs

Tekst, reżyseria i wykonanie: Wojciech Tremiszewski
Muzyka: Michał Szczepkowski

Roku Pańskiego 2011-go wielki nasz Adam Mickiewicz zstępuje na padół w ciele nowym. Czy powodem poetycka ambicja, czy nuda panująca w niebiesiech, a może ponowny zew mesjanistyczny i troska o Polaków u początków XXI wieku - sam On nie jest pewny. Pewnym natomiast, że znalazł menadżera i próbuje wgryźć się ze swoją wrażliwością i natchnieniem w nowoczesną rozrywkę.

godz. 21.30 „Novecento”

Łódź/konkurs

Tekst: Alessandro Baricco
Reżyseria: Marcin Brzozowski
Występuje: Mateusz Olszewski

Wspaniała opowieść włoskiego pisarza Alessandro Baricco, o genialnym pianiście-samouku, przywoływana przez najbliższego przyjaciela – muzyka z okrętowego bandu. W przestrzeni ograniczonej burtami statku znajdzie się miejsce dla pasji, muzyki, przyjaźni i marzeń. Odsłania się świat bohatera niezwykłego, którego talent muzyczny jest prawie magiczny.

17 maja (czwartek),  godz. 19.00  - „Medium rzeczy pospolitych”

Nieformalna Grupa Avis/ Piwnica przy Krypcie
Szczecin/konkurs

Tekst i reżyseria: Agata Biziuk
Scenografia: Katarzyna Proniewska- Mazurek
Muzyka: Mateusz Czarnowski
Występuje: Agnieszka Makowska

Monodram jest kompilacją wybranych dzieł twórców literatury polskiej XIX i XX wieku, skupiających się wokół martyrologii narodowej. Cytaty prowokują do wgłębiania się w ich sens, coraz odważniej postawione zostają pytania dotyczące tożsamości.

godz. 20.30 „Patryk K.”

Elbląg/konkurs

Tekst: Jerzy Pilch
Reżyseria i wykonanie: Krzysztof Grabowski

Monodram na podstawie tekstów Jerzego Pilcha to opowieść przeciętnego Polaka, który bez skrępowania mówi o sobie, o swojej rodzinie, swoim życiu seksualnym bądź jego braku. Autobiograficzna spowiedź z pozoru normalnego człowieka, w której odsłania się dewiant.

18 maja (piątek), godz. 18.00 - „Zapis automatyczny"

Porywacze ciał, Poznań/konkurs

Tekst  i wykonanie: Maciej Adamczyk
Reżyseria: Kasia Pawłowska, Maciej Adamczyk

Wszystko jest kwestią pragnień. Trzeba tylko wiedzieć czego się chce i na co ma się Wpływ. Człowiek jest tym czego może dokonać lub tym czego nie może dokonać. Żebyśmy nie wiem ile mieli czasu do dyspozycji, to i tak nic nie możemy już zmienić. Można co najwyżej powalczyć o sensy i wybrać sposób tej walki.
godz. 21.00 „ADHD i inne cudowne zjawiska.

"Wykład nieprzewidywalny.”
pozakonkursowy

Ja: Joanna Szczepkowska
Panna Młoda: Hanna Konarowska

Aktorka postanowiła wziąć na warsztat zespół nadpobudliwości psychoruchowej. Sztuka "ADHD i inne cudowne zjawiska. Wykład nieprzewidywalny" jest jej autorskim projektem, który ma na celu zbadanie problemu deficytu uwagi u dorosłych.

Wraz z córką Hanną Konarowską występuje w sztuce zatytułowanej "ADHD i inne cudowne zjawiska. Wykład nieprzewidywalny". Aktorki ukazują różne oblicza zespołu nadpobudliwości psychoruchowej: podkreślają jego zalety, jak też i uwypuklają wady.

19 maja, sobota,  godz. 18.00 – czytanie performatywne


Wolfgang Sréter „Dyrygent jazzowy”

przekład: Maciej Ganczar
w wykonaniu Jadwigi Wianeckiej
w reżyserii Karoliny Kirsz

W owym czasie, wówczas... – tak zaczyna się jedno z pierwszych zdań wypowiedzianych przez młodą kobietę, która przy akompaniamencie muzyków jazzowych opowiada historię swego wujka, marzącego o wyjeździe do Stanów Zjednoczonych, gdzie z pewnością zaprzyjaźniłby się z jazzmanem Paulem Whitem. Wujek przypadkowo dostaje się w młyny nazistowskiej biurokracji. Sztuka jest nową próbą rozrachunku z czasami faszyzmu. Współczesna przypowieść o odwadze i tchórzostwie, o zdradzie i oporze, a przede wszystkim o sile, jaka tkwi w marzeniach.

Organizatorzy: Agencja Dramatu i Teatru ADiT, Teatr Konsekwentny

(Wstęp wolny)


godz. 19.00 „Innocents” Niewinni Thierry Verger (Francja)

pozakonkursowy

Choreografia: Thierry Verger

Wiatry zrywają się na ziemi. Świat się budzi. Mężczyźni galopują w chmurach, uśmiechają się do znaków z góry, ich twarze zwrócone w stronę słońca. Ujeżdżany przez anioła, szalony koń powraca z otchłani, idąc za głosem serca ujawnia tajemnicę.

Czy istnieje raj, który raszpla ten ogień, zapach życia ... ?

Thierry Verger założyciel i dyrektor Ballet DANCE & Co. Autor spektakli łączących w sobie elementy kultury bliskiego wschodu z tańcem modern m.in.: Mouvement de sable, Sphinx, La caravane.

godz.20.00 film o artyście i wystawa zdjęć

Modal Vision – wystawa fotografii której bohaterem jest Thierry Verger, twórca Modal Underground. Modal to nie tylko taniec - to wizja, która rozlewa się na wszystkie aspekty artystycznego przekazu. Wystawa, którą dla Państwa przygotowaliśmy ma za zadanie pokazać rzeczywistość Modal: świat tańca, ludzi
i przedmiotów ukazywanych w nieszablonowy sposób, pozornie niezgodnie z ich naturą. Thierry odkrywa we wszystkim drugie ja drugą naturę, znacznie bardziej intrygującą i ciekawą.

godz. 21.00 koncert „Gadająca Tykwa”


(wstęp wolny)


Zagrają:
Gwidon Cybulski - Balafony, vokal, ngoni, gitara, Sebastian Wieladek - flety, vokal, kazoo,
Michał Lamza - kontrabas, Tomek Kubica - waltornia, didjeridoo,
Kuba Pogorzelski - djembe, percussion,
Nikodem Bakowski - konga.

Muzyka Gadającej Tykwy trudna jest do jednoznacznego sklasyfikowania. Najogólniej można ją określić jako etniczną, folkową, albo też world music. Specyficznego charakteru nadaje jej połączenie instrumentów ludowych, tradycyjnych z instrumentami używanymi w muzyce klasycznej czy rozrywkowej. Na koncertach Tykwy usłyszeć można zarówno pochodzące z Afryki Zachodniej balafony, ngoni, djembe, gitę jak i kubańskie conga, tradycyjne tureckie flety ney, bułgarski kawal, lirę korbową, drumlę czy didjeridoo, oraz waltornię, kontrabas i gitarę akustyczną. Muzyka Gadającej Tykwy  służy przede wszystkim okazaniu radości, uciesze, zabawie.

20 maja, niedziela, godz. 18.00 „Król dopalaczy”

Warszawa/konkurs

Tekst: Łukasz Bluszcz
Reżyseria i wykonanie: Marcin Sitek

Król Dopalaczy to klasyczna stand up comedy, a więc humor ostry i prowokujący. Nie zabraknie nawiązań do postaci znanych szerokiej publiczności: Leszka Kołakowskiego, Kate Middleton czy Piotra Adamczyka. Generalnie Król zna wszystkich, choć nie o wszystkich ma dobre zdanie. A czego, jak czego, ale swoich sądów ukrywać nie zamierza. Król wytłumaczy jak uwieść kobietę, zarobić naprawdę duże pieniądze, nakręcić filmowy hit a nawet odnaleźć radość życia na emeryturze. Krótko mówiąc: jak żyć.

godz.19.00 „Cosi, gdziesi, kajsi, ktosi”

Teatr im. Horzycy, Toruń/konkurs

Scenariusz, reżyseria, wykonanie: Sławomir Maciejewski
Muzyka: Bartosz Chajdecki
Zespół muzyczny: Brian Massaka - gitara
Robert Rychlicki-Gąsowski -gitara basowa
Wojciech Zadrużyński - perkusja

„Sezon arcypolski. Uśmiechnęła mi się gęba. Wyspiański! Nigdy nie byłem tak mądry jak osoby z WESELA i jakże często bywam tak głupi jak osoby z WESELA. Więc może by tak WESELE? Od dawna miałem wrażenie, że słowa wieszcza mimo, że w sztuce wypowiadane przez różne osoby, mogłyby ułożyć się w dziwnie spójny monolog. Pełen dowcipu , ale i gorzkiej prawdy. Ułożyłem ten monolog. O nas, Polakach. Mimo tego, że nie jestem pewien, czy według kryteriów „prawdziwych" Polaków jestem Polakiem.” Sławomir Maciejewski

godz. 21.00 „I będą święta”

Tekst: Piotr Rowicki
Reżyseria: Piotr Ratajczak
Wykonanie: Agnieszka Przepiórska

I BĘDĄ ŚWIĘTA – to inspirowany reportażami i prasowymi wywiadami monolog zrozpaczonej kobiety, która traci męża w katastrofie lotniczej. Niespodziewana śmierć męża -osoby publicznej i powszechnie szanowanej staje się inspiracją do rozliczenia z samą sobą – próbą nazwania swojego miejsca w dotychczasowym życiu, i rozliczenia się z tym życiem, które definitywnie się skończyło.

godz. 22.30 ogłoszenie wyników i rozdanie nagród


CENY:

Spektakle pozakonkursowe: 40 zł
Spektakle konkursowe: 15 zł
Rezerwacje: rezerwacja@teatrkonsekwentny.pl
Wszystkie spektakle odbędą się w Teatrze Konsekwentnym_Koneser przy ul. Ząbkowskiej 27/31

(-)
Materiały nadesłane
10 maja 2012

Książka tygodnia

Teatr, który nadchodzi
Wydawnictwo słowo/obraz terytoria Sp. z o.o.
Dariusz Kosiński

Trailer tygodnia

La Phazz
Julieta Gascón i Jose Antonio Puchades
W "La Phazz" udało się twórcom z "La ...