Antyballada o Warszawie

"Inni ludzie" - reż. Grzegorz Jarzyna - TR Warszawa

Miasto zatrute smogiem i pogardą, drogie auta, tanie relacje, wysokie aspiracje i najniższe pobudki. Z dzikich potoków hiphopowej nawijki wyłania się wizja współczesnej Warszawy najwyższej literackiej próby, zarazem poetycka i wulgarna, zabawna i mroczna. Tak potrafi tylko Dorota Masłowska.

„Inni ludzie" to gatunkowa hybryda, polifoniczny utwór-potwór, którego komiksowo uproszczone postacie, jak to u Masłowskiej, zdają się bohaterami posiłkowymi. Bo prawdziwym, najważniejszym bohaterem jest tu język, którym mówią (albo który mówi nimi): buzujący energią i dowcipem, a jednocześnie brutalny, kaleki, pełen niechęci i uprzedzeń. To w nim rozgrywa się erozja więzi, resztek wyższych uczuć i ludzkiej solidarności. To on, śmieszny i potworny jednocześnie, zadaje bolesne pytania o moment, w którym znaleźliśmy się jako wspólnota. Czy inni ludzie to nie przypadkiem my?

Pierwszy etap pracy nad spektaklem rozpoczął się 23 maja 2018 roku premierą nowej książki Doroty Masłowskiej „Inni ludzie". Dorota Masłowska spotkała się z mieszkańcami i mieszkankami Warszawy w TR Warszawa; autorka w rozmowie z Michałem Nogasiem opowiedziała o pracy nad poematem. W drugiej części wieczoru organizowanego wspólnie przez teatr i Wydawnictwo Literackie, odbyło się czytanie fragmentów książki z udziałem aktorów TR Warszawa, m.in. Marcina Czarnika, Rafała Maćkowiaka, Agnieszki Podsiadlik i Justyny Wasilewskiej, reżyserowane przez Grzegorza Jarzynę. Drugie czytanie fragmentów książki z udziałem aktorów TR Warszawa: Marcina Czarnika, Dobromira Dymeckiego, Marii Maj, Sebastiana Pawlaka, Agnieszki Podsiadlik, Tomasza Tyndyka, Justyny Wasilewskiej, Agnieszki Żulewskiej oraz Yacine'a Zmita odbyło się 5 czerwca 2018 roku w Przestrzeni From Facebook.

Kolejnym ważnym etapem pracy nad teatralną adaptacją najnowszej powieści Doroty Masłowskiej było zorganizowane na Placu Defilad - w miejscu, w którym w przyszłości stanie nowy budynek TR Warszawa - czytanie „Innych ludzi" z udziałem mieszkanek i mieszkańców Warszawy. Wydarzenie odbyło się 15 września 2018 roku w ramach projektu „Plac Defilad", zorganizowane przez TR Warszawa we współpracy z Miastem Stołecznym Warszawa. Hip-hopowy poemat Doroty Masłowskiej zabrzmiał na tle miejskiej scenerii i w rytmie miasta, z którego autorka czerpie swoją energię. „Innych ludzi" Doroty Masłowskiej przeczytało ponad 120 osób: mieszkańcy i mieszkanki Warszawy, zespół TR Warszawa, a także ludzie kultury i sztuki, m.in. Magdalena Cielecka, Roma Gąsiorowska, Piotr Głowacki, Maciej Englert, Jadwiga Jankowska-Cieślak, Katarzyna Janowska, Paweł Pawlikowski, Maria Peszek i Andrzej Seweryn.

OPIS SPEKTAKLU
Spektakl w reżyserii Grzegorza Jarzyny oparty jest na hiphopowym poemacie Doroty Masłowskiej, jednej z najważniejszych polskich pisarek młodego pokolenia, znanej z bestsellerów „Wojna polsko-ruska pod flagą biało-czerwoną" i „Paw królowej" oraz głośnych dramatów „Między nami dobrze jest" i „Dwoje biednych Rumunów mówiących po polsku". Miejscem akcji, a zarazem zbiorowym bohaterem tej miejskiej antyballady jest Warszawa; pogrążona w smogu i depresji metropolia, napędzana narkotykami i alkoholem. Miasto, które przyciąga karierowiczów i nieudaczników, artystów i pracowników korporacji, studentów i emigrantów, obiecując złudne szczęście i podrabiany sukces.

Przewodnikiem po miejskiej dżungli jest 32-letni Kamil, chłopak z warszawskiego Grochowa, który dorabia sprzedażą narkotyków i marzy o karierze hiphopowca. Razem z nim wyruszamy w podróż w głąb miasta, konfrontując się z różnymi środowiskami i społecznymi klasami, od celebrytów po parkingowych meneli i od lokatorów śródmiejskich apartamentów po mieszkańców peryferyjnych blokowisk. Luksusowe samochody i wagony tramwajowe, siłownie i sieciowe sklepy, centra handlowe i nocne kluby – wszędzie toczy się bezwzględna walka o uwagę, miłość i akceptację.

„Inni ludzie" to próba portretu Polski trzy dekady po transformacji, opowieść o wspólnocie, którą od środka rozsadzają uprzedzenia i nienawiść. Rzecz o polskim społeczeństwie, w którym pęka międzyludzka więź, a narodowa tożsamość budowana jest na wrogości do innych: Ukraińców, Wietnamczyków czy gejów. To historia ludzi, opętanych wizją wirtualnego szczęścia, opowiedziana trashowym językiem reklam, internetowych wpisów i medialnych doniesień, który zatruwa jak smog i blokuje autentyczną komunikację.

Czy umiemy przekroczyć klasowe bariery?
Czy jesteśmy w stanie przebić informacyjną bańkę i zrozumieć Innych – tych, którzy myślą inaczej, mają inny system wartości, inny język i gust?
Czy łączy nas coś więcej poza dostępem do Internetu?

Spektakl ma charakter partycypacyjny, zrealizował go kolektyw, w skład którego weszli m.in. aktorzy z zespołu TR Warszawa, kompozytorzy, artyści warszawskiej sceny hip-hopu, graficy, animatorzy, artyści wizualni i twórcy wideo. Kilkadziesiąt mieszkańców i mieszkanek Warszawy z różnych środowisk użyczyło swoich wizerunków i głosów do nagrań audio i wideo, wykorzystanych w przedstawieniu.

premiera: 15 marca 2019, TR Warszawa/ATM Studio

TWÓRCY I TWÓRCZYNIE

tekst: Dorota Masłowska
reżyseria, adaptacja, scenografia: Grzegorz Jarzyna
kostiumy i charakteryzacja: Anna Axer-Fijałkowska
zdjęcia: Radek Ładczuk
muzyka: Piotr Kurek, Krzysztof Kaliski
producent bitów, DJ/VJ live: Michał DJ B Olszański
producent bitów: Bartek Kruczyński
reżyseria dźwięku: Maciej Szymborski
przygotowanie wokalne: Arek RAS Sitarz
reżyseria świateł: Aleksandr Prowaliński
grafika: Adrien Cognac
animacje: Julia Nędzyńska
liternictwo: Luka Rayski
ilustracje: Maciej Chorąży
montażyści: Adrien Cognac, Piotr Czarnecki, Krzysztof Fischer, Wiktor Zmysłowski, Aleksandra Żwan
montaż dźwięku: Jerzy Szelewicz
układ choreograficzny: Paulina Przestrzelska
kierowniczka produkcji: Karolina Pająk
asystentka reżysera: Katarzyna Gawryś
asystentka kostiumografki: Olga Mazur
asystenci kostiumografki przy realizacji teledysku: Marta Piotrowska, Janek Zagdański
inspicjent: Wojciech Sobolewski
współpraca produkcyjna: Magda Igielska
realizator światła: Kacper Stykowski
realizatorzy wideo: Łukasz Jara, Adrian Hutyriak
realizator dźwięku: Łukasz Faliński
akustyk: Miłosz Pawłowski

obsada:
Marcin Czarnik/Cezary Kosiński, Natalia Kalita, Magdalena Kuta, Rafał Maćkowiak, Maria Maj, Agnieszka Podsiadlik, Aleksandra Popławska, Tomasz Tyndyk, Adam Woronowicz, Yacine Zmit, Agnieszka Żulewska oraz Michał DJ B Olszański

TR Warszawa bardzo dziękuje za udział w nagraniach wideo:
Annie Axer-Fijałkowskiej, Klaudii Bakierze, Małgorzacie Beli, Kasi Budzyńskiej, Agacie Buzek, Magdalenie Cieleckiej, Heniowi Duszyńskiemu, Dobromirowi Dymeckiemu, Michałowi Fajbusiewiczowi, Monice Frajczyk, Paulinie Gajewskiej, Romie Gąsiorowskiej, Mateuszowi Górskiemu, Tomaszowi Karolakowi, Eli Kołtonowicz, Cezaremu Kosińskiemu, Filipowi Krupie, Grzegorzowi Laszukowi, Lechowi Łotockiemu, Oldze Mazur, Aleksandarovi Milićevićovi, Mateuszowi Nędzy, Monice Olejnik, Michałowi Olszańskiemu, Mai Ostaszewskiej, Marcie Pacholak, Sebastianowi Pawlakowi, Piotrowi Roguckiemu, Oli Rudnickiej, Teresie Rutkowskiej, Andrzejowi Sewerynowi, Pawłowi Smagale, Sokołowi, Michałowi Stanisławskiemu, Kacprowi Stykowskiemu, Krzysztofowi Wawrzonowi

TR Warszawa bardzo dziękuje za użyczenie głosu:
Krystynie Czubównie, Michałowi Nogasiowi, Jerzemu Sosnowskiemu

TR Warszawa bardzo dziękuje za rekomendacje współpracy z twórcami polskiej sceny hip-hopowej:
Sokołowi i Rafałowi Grobelowi

partner: PROSTO

Za pomoc przy realizacji spektaklu dziękujemy: Haka Films, BARdzo bardzo

patroni medialni: Legalna Kultura, Papaya.Rocks, newonce, Kurier Wawerski, WawerNews.pl

RECENZJE

Jarzynie udało się znaleźć klucz do inscenizowania Masłowskiej, a jest nim potęgowanie absurdu, który cały czas rezonuje, aż w końcu wybucha i roznosi scenę. Zamiast prób przekonania nas, że ludzie odzwierciedlający współczesne skrajności społecznej tkanki naprawdę istnieją, zwraca się w kierunku jeszcze większego, precyzyjnie skrojonego, szaleństwa.
Aleksandra Sidor, TEATR DLA WSZYSTKICH

Jarzyna ze swoim kolektywem stworzyli spektakl znakomity. Niektórym może przeszkadzać zbytnia wierność poematowi Masłowskiej i będący tego wynikiem niedosyt, wynikający z tego, iż „Inni ludzie" są rodzajem pejzażu, będącego diagnozą współczesności, niczym więcej. Mnie to zupełnie nie przeszkadza, diagnoza jest bowiem prawdziwa, bolesna i wyrażona przez najwyższej jakości sztukę, taką, która ma szansę naprawdę wstrząsnąć pogrążonym w upiornym letargu polskiego chocholego tańca widzem. Jeśli zaś myśleć o rzeczywistości jako płycie hiphopowej, która się zacina, to uważam, że metafora ta dobrze pokazuje moment, w jakim się obecnie w Polsce znajdujemy. Wszyscy się zacięliśmy – i ci z Wilanowa, i ci z Grochowa, i cała reszta: każdy powtarza wciąż te same frazy i te same słowa. Uważajmy, bo może się zdarzyć tak, że dopiero odgłos wystrzałów wyrwie nas ze stuporu; dźwięk noża w Gdańsku najwyraźniej był za cichy.
Tomasz Domagała, DOMAGAŁASIĘKULTURY

Masłowska i Jarzyna pokazują współczesność w krzywym zwierciadle, mówią o podziałach między nami. Bohaterowie w biało-czerwonych pelerynach z orłem na piersi w stylu Kaczyńskiego i narodowcy krzyczący „Polska dla Polaków" wywołują śmiech. Nie da się jednak ukryć, że jest to trochę śmiech przez łzy. (...) Masłowska jak nikt inny potrafi obnażyć absurdy i wady współczesnych Polaków. Jej literacki sonar wychwytuje wszystkie mielizny i nierówności naszego życia. I nawet jeśli bohaterami jej ostatniej książki są nieudacznicy z warszawskiego Grochowa, którzy spędzają wigilię przy wódce (świetna scena w spektaklu) czy bogaci dorobkiewicze z Woli (wolą święta w Kambodży), szybko okazuje się, że sporo tu prawdy o Polsce w ogóle. Bo „inni ludzie" to w gruncie rzeczy „my". Polecam. „Propsy" dla Masłowskiej i Jarzyny.
Mariola Szczyrba, NASZEMIASTO.PL

Znalezienie teatralnego języka do „Innych ludzi", dla ich pokracznych polifonii i kakofonii nie mogło być łatwe, ale udało się- spektakl Grzegorza Jarzyny formalnie plasują gdzieś między teatrem, filmem i elektrowstrząsami. (...) Wielkie brawa dla Yacine Zmit i Marii Maj, i wszystkich!!! Ryje beret.
Dorota Masłowska
Oglądałem wciągnięty po uszy od pierwszej do ostatniej sceny, zaśmiewając się w zabawnych momentach, i wiedząc jednocześnie, że nie ma się z czego śmiać. (...) Wydaje mi się, że jest to przedstawienie wybitne. Rekomenduję. (sic!)
Rafał Turowski

Zespół TR dobrze odnajduje się w rozbudowanej konwencji widowiska. Aktorzy grają po kilka postaci, zabawnie rysują ich charakterystyczności, np. Maria Maj jako matka Kamila.
Wojciech Majcherek, KULTURA.ONET.PL

„Inni ludzie" w reżyserii Grzegorza Jarzyna w TR [Warszawa] porywają formą, postaciami, muzyką, by na koniec przerzucić na nas widzów odpowiedzialność, a może tylko odpowiedź na pytanie czemu tak mocno daliśmy się zwieść światu, w którym postęp to już tylko konsumpcja. Warto dać się zwieść "Innym ludziom" .
Katarzyna Janowska, ONET.PL

„Inni ludzie" to kompletnie inny wymiar teatru (...) to, co Jarzyna robi z dziełem Masłowskiej jest niesamowite. Ogromna praca i tyleż samo ogromny kunszt reżyserski.
Agnieszka Kobroń, AFISZ TEATRALNY

BIOGRAMY TWÓRCÓW

GRZEGORZ JARZYNA – reżyser teatralny, operowy i filmowy, dyrektor artystyczny TR Warszawa. Absolwent Wydziału Filozofii Uniwersytetu Jagiellońskiego i Wydziału Reżyserii Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. Ludwika Solskiego w Krakowie. Zadebiutował głośnym "Bzikiem tropikalnym" według Stanisława Ignacego Witkiewicza (Teatr Rozmaitości, 1997). Twórca wielu spektakli teatralnych, takich jak: "Niezidentyfikowane szczątki ludzkie" Brada Frasera (Teatr Dramatyczny w Warszawie, 1998), "Magnetyzm serca" na podstawie "Ślubów panieńskich" Aleksandra Fredry (Teatr Rozmaitości, 1999), "Doktor Faustus" Tomasza Manna (koprod. Teatr Polski we Wrocławiu, Hebbel-Theatre w Berlinie, projekt THEOREM, 1999), "Książę Myszkin" według "Idioty" Fiodora Dostojewskiego (Teatr Rozmaitości, 2000), "4.48 Psychosis" Sarah Kane (koprod. Teatr Rozmaitości, Teatr Polski w Poznaniu, 2005), "Między nami dobrze jest" Doroty Masłowskiej (koprod. TR Warszawa i Schaubühne am Lehniner Platz w Berlinie, 2009), "2007: Macbeth" według Williama Shakespeare'a (TR Warszawa, 2005), "T.E.O.R.E.M.A.T" oparty na filmie Pier Paolo Pasoliniego "Teoremat" (TR Warszawa, 2009), "Druga kobieta" na podstawie scenariusza filmu Johna Cassavetesa "Opening night" (TR Warszawa, 2014), "Męczennicy" na podstawie dramatu Mariusa von Mayenburga (TR Warszawa, 2015), "Iwona, księżniczka Burgunda" Witolda Gombrowicza (koprod. Theatre of Nations, Moskwa, TR Warszawa, 2016), "G.E.N" (TR Warszawa, 2017), "Dwa miecze" (koprod. Beijing Propel Performing Arts&Media Co., Ltd. Shanghai Theatre Academy, TR Warszawa, 2018) oraz "G.E.N VR", czyli pierwsze na świecie Cinematic VR z udziałem publiczności (koprod. TR Warszawa, Instytut Adama Mickiewicza, Mimo.ooo VR, 2018). Ta unikatowa na skalę światową produkcja została pokazana na Międzynarodowych Spotkaniach Sztuk Performatywnych TPAM 2018 w Yokohamie, na 2018 Segal Center Film Festival on Theatre and Performance w Nowym Jorku, podczas festiwalu "A NAME: Grzegorz Jarzyna" w Târgu Mureș oraz na konferencji Digital Cultures 2019 w Warszawie. Jesienią 2019 roku na Scenie Eksperymentalnej Akademii Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie miała miejsce premiera pierwszego spektaklu dyplomowego w reżyserii Grzegorza Jarzyny – "Burzy" Williama Shakespeare'a z udziałem studentek i studentów IV roku Wydziału Aktorskiego AST.
Wśród zrealizowanych przez Grzegorza Jarzynę oper znalazły się m.in. "Gracz" Siergieja Prokofiewa (Opera de Lyon, 2009), "Dziecko i czary" Maurice'a Ravela (Bawarska Opera Narodowa, 2011), "Karzeł" Alexandra Zemlinsky'ego (Bawarska Opera Narodowa, 2011) czy "Giovanni" na podstawie "Don Giovanniego" Wolfganga Amadeusza Mozarta i "Don Juana" Moliera (spektakl TR Warszawa w Teatrze Wielkim. Operze Narodowej, 2006). Grzegorz Jarzyna wyreżyserował także widowisko na podstawie utworu Krzysztofa Pendereckiego "Pasję wg św. Łukasza" (prod. Instytucja Kultury Katowice Miasto Ogrodów, Krakowskie Biuro Festiwalowe, Narodowy Instytut Audiowizualny, 2012). W 2015 roku miała miejsce premiera filmu Grzegorza Jarzyny "Między nami dobrze jest", zrealizowanego w koprodukcji TR Warszawa i Narodowego Instytutu Audiowizualnego. Film był prezentowany na wielu festiwalach filmowych oraz w ramach pokazów specjalnych, m. in. Gdyni, Koszalinie, Wrocławiu oraz Berlinie, Chicago, Karlovych Warach, Lwowie, Sztokholmie, Sofii i w Wilnie.
Spektakle w reżyserii Grzegorza Jarzyny były wielokrotnie wystawiane na festiwalach i teatrach na całym świecie, m. in. w Astanie, Awinionie, Berlinie, Bukareszcie, Dublinie, Edynburgu, Hongkongu, Jerozolimie, Londynie, Los Angeles, Monachium, Moskwie, Nowym Jorku, Pekinie, St. Petersburgu, Sztokholmie, Toronto, Wiedniu i Wellington.
15 marca 2019 roku na scenie TR Warszawa/ATM Studio miała miejsce premiera "Innych ludzi", spektaklu na podstawie powieści Doroty Masłowskiej. Spektakl miał charakter partycypacyjny, zrealizował go kolektyw, w skład którego weszli m.in. aktorki i aktorzy z zespołu TR Warszawa, kompozytorzy, artyści warszawskiej sceny hip-hopu, graficzki i graficy, animatorzy, artyści wizualni oraz twórcy i twórczynie wideo. Spektakl otrzymał dwie nagrody 12. Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego "Boska Komedia" w Krakowie. Nagrodę w kategorii najlepsza muzyka i najlepsze multimedia. Grzegorz Jarzyna otrzymał nagrodę im. Cypriana Kamila Norwida 2020 w kategorii teatr za reżyserię, adaptację i scenografię "Innych ludzi".
W ostatnich miesiącach Grzegorz Jarzyna wraz z zespołem twórców i twórczyń pracował nad najnowszym spektaklem "2020: Burza".
Grzegorz Jarzyna jest laureatem wielu nagród i wyróżnień, m.in. nagrody Ministra Spraw Zagranicznych za wybitne zasługi dla Polski na świecie (2002), Złotego Orderu z okazji 300-lecia St. Petersburga (2004), Paszportu Polityki w kategorii teatr za 1998 rok, Lauru Konrada (1999), Nagrody im. Konrada Swinarskiego dla najlepszego reżysera (1999, 2009), nagrody Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2010), nagrody specjalnej za całokształt dorobku artystycznego 15. Festiwalu Komedii – festCO w Bukareszcie (2018). W 2007 roku za spektakl "Medea" zrealizowany w 2006 roku w wiedeńskim Burgtheatre otrzymał NESTROY-Preis – jedną z najbardziej prestiżowych nagród teatralnych obszaru niemieckojęzycznego. Kolektywnie stworzony i zrealizowany spektakl "Inni ludzie" w jego reżyserii otrzymał nagrody za multimedia i muzykę na tegorocznym 12. Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym "Boska Komedia". Grzegorz Jarzyna jest także laureatem nagrody im. Cypriana Kamila Norwida 2020 w kategorii teatr za reżyserię, adaptację i scenografię "Innych ludzi".
Od 1998 roku Grzegorz Jarzyna jest zastępcą dyr. do spraw artystycznych TR Warszawa (dawnego Teatru Rozmaitości), w latach 2006-2012 pełnił funkcję dyrektora naczelnego teatru przy Marszałkowskiej 8. Jest twórcą profilu artystycznego i liderem zespołu TR Warszawa. W ciągu ponad 20. lat kierowania teatrem zbudował jego markę i wysoką pozycję w krajowym i światowym obiegu artystycznym. Pod jego kierunkiem TR Warszawa stał się miejscem artystycznych eksperymentów i twórczego rozwoju wielu artystów i artystek, obecnych dziś na polskich i międzynarodowych scenach teatralnych i planach filmowych, a także całej grupy producentów, producentek, menadżerów, menadżerek, zasilających kadry kultury w kraju i za granicą. Grzegorz Jarzyna stworzył ideę teatralnych projektów, których celem jest poszukiwanie nowych form teatralnych oraz wspieranie rozwoju młodych artystów teatru, takich jak m. in.: Teren Warszawa (2003/2004), TR/PL (2005/2006), Teren TR (2014/2015) czy powołana w sezonie 2015/2016 nagroda Debiut TR, przyznawana rokrocznie studentkom i studentom wydziałów reżyserii, w ramach której laureaci realizują swoje pierwsze spektakle w TR Warszawa. Jest inicjatorem i współautorem "Strategii Zespołu TR Warszawa na lata 2019-2023", która ma przygotować zespół TR Warszawa do przejścia do nowego budynku teatru, który powstaje na Placu Defilad.

Dorota Masłowska – pisarka, autorka sztuk teatralnych, felietonistka. Zadebiutowała w 2002 roku powieścią „Wojna polsko-ruska pod flagą biało-czerwoną"(wyd. Lampa i Iskra Boża, 2002), za którą otrzymała Paszport Polityki w kategorii literatura oraz była nominowana do Nagrody Literackiej NIKE 2003. Wydana trzy lata później jej druga powieść „Paw królowej" (wyd. Lampa i Iskra Boża, 2005) przyniosła autorce w 2006 roku Nagrodę Literacką NIKE. W 2012 roku ukazała się trzecia powieść Doroty Masłowskiej „Kochanie, zabiłam nasze koty" (wyd. Noir sur Blanc, 2012). Jej najnowsza powieść to „Inni ludzie" (Wyd. Literackie, 2018). W 2013 roku, nakładem Wydawnictwa Literackiego wydany został wywiad rzeka z autorką pt. „Dusza światowa", rok później adresowana do dzieci i dorosłych książka „Jak zostałam wiedźmą", zaś w 2015 i 2017 roku ukazały się dwa zbiory jej felietonów, kolejno „Więcej niż możesz zjeść" oraz „Jak przejąć kontrolę nad światem, nie wychodząc z domu". Jej teksty były wielokrotnie wystawiane na scenach teatralnych m.in. w Australii, USA i na Sachalinie. W TR Warszawa zrealizowano dotychczas 2 spektakle na podstawie jej dramatów: „Dwoje biednych Rumunów mówiących po polsku" w reż. Przemysława Wojcieszka (prem. 18 listopada 2006) oraz „Między nami dobrze jest" w reż. Grzegorza Jarzyny (prem. 26 marca 2009, koprod. TR Warszawa i Schaubühne am Lehniner Platz w Berlinie). Za dramat „Między nami dobrze jest" napisany na zamówienie TR Warszawa otrzymała w 2008 roku nagrodę Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W 2014 roku Grzegorz Jarzyna przeniósł „Między nami dobrze jest" na ekran kinowy. Film zrealizowany został w koprodukcji TR Warszawa i Narodowego Instytutu Audiowizualnego i prezentowany był na wielu festiwalach filmowych i w formule pokazów specjalnych, m. in. we Wrocławiu, Gdyni, Koszalinie, Karlovych Warach, Berlinie, Sztokholmie, Sofii, Chicago, Wilnie i we Lwowie. W 2014 roku pod pseudonimem Mister D ukazała się jej płyta „Społeczeństwo jest niemiłe". 15 marca 2019 roku na scenie TR Warszawa/ATM Studio odbyła się premiera adaptacji jej najnowszej powieści „Inni ludzie" w reżyserii Grzegorza Jarzyny. Jej ostatnia książka ukazała się nakładem Wydawnictwa Literackiego "Jak przejąć kontrolę nad światem, nie wychodząc z domu". Prowadzi autorską audycję "Godzina czasu" wspólnie z Agnieszką Szydłowską w internetowym newonce.radio.

 

Kaja Stępkowska
Materiał Teatru
27 listopada 2020

Książka tygodnia

Teatr, który nadchodzi
Wydawnictwo słowo/obraz terytoria Sp. z o.o.
Dariusz Kosiński

Trailer tygodnia

La Phazz
Julieta Gascón i Jose Antonio Puchades
W "La Phazz" udało się twórcom z "La ...