Aria ze śmiechem

"Clinique Hapiness" - Focus on Mitos 21

Jednym z głównych założeń projektu Mitos21 jest współpraca między teatrami z Danii, Niemiec, Dusseldorfu, Szwajcarii, Szwecji, Holandii, Wielkiej Brytanii, Węgier i Polski (Teatr Stary w Krakowie). Jak pokazały spektakle będące zwieńczeniem warsztatów, grane pod koniec listopada w Krakowie, pomysł jest bardzo potrzebny: odświeża, wnosi nową energię na teatralne deski i cieszy się ogromnym zainteresowaniem widowni.

W ramach jednego ze spektakli - „ Clinique Hapiness”, reżyserowanego przez Węgra- Dániela Kovács, do współpracy zostali zaproszeni także widzowie. Interaktywne, w dużej mierze improwizowane, widowisko, zgodnie ze swoją nazwą wywołało salwy śmiechu. Przed przekroczeniem progu Nowej Sceny, każdy z uczestników otrzymuje zabawną tabliczkę z żółtą buźką. Ten gadżet będzie służył badaniu poziomu szczęścia, który przeprowadzą ubrani w białe kitle aktorzy Starego Teatru. Na ekranie, znajdującym się w centralnym punkcie sceny, zostaną przedstawione statystyki. Jest to punkt wyjścia do działania naukowców- aktorów, którzy zrobią wszystko, by końcowy rezultat eksperymentu (badany pod koniec przedstawienia) był zadowalający.

Udział widzów w przedsięwzięciu nie kończy się jednak na zaznaczeniu aktualnego stanu samopoczucia. Każdy ma obowiązek zdefiniowania szczęścia na specjalnie przygotowanej w tym celu różowej karteczce. Każdy może (a właściwie powinien) wyrazić też swoją opinię dotyczącą tego, co w danym momencie uszczęśliwi go najbardziej. Ten prosty zabieg niesamowicie aktywizuje widownię, a ze spektaklu czyni niepowtarzalne i wyjątkowe wydarzenie: kolejność przygotowanych numerów, a także ich skład danego wieczoru jest uzależniony od demokratycznego głosowania publiczności.

Zróżnicowanie temperamentów aktorskich (Małgorzata Gałkowska, Monika Jakowczuk, Urszula Kiebzak, Juliusz Chrząstowski, Błażej Peszek, Krzysztof Zarzecki) gwarantuje dynamikę. Aktorzy wychodzą z ról, opowiadając prywatne historie, przekrzykując się, licytując. Każdy z nich ma coś, czym chciałby podzielić się z widownią. Rozstrzał tematyczny jest ogromny: od prawie naukowych mini-wykładów dotyczących wpływu substancji chemicznych na poziom endorfin, przez telefon do Pana Boga czy pokaz łaskotania, kończąc na karaoke po polsku, czyli wspólnym śpiewaniu (i tańczeniu- widzowie mają wstęp na scenę) popularnej piosenki „Felicita”. Wszystko to okraszone komentarzami publiczności i bezpośrednimi zwrotami aktorów. Losowo wybrana osoba zostaje uszczęśliwiona w sposób ekspresowym: koszem z winem, czekoladą i bananami.

W tym szaleństwie jest metoda- przemyślane gagi, elementy improwizacji i wytworzenie wspólnotowej atmosfery, sprzyjają szczeremu śmiechowi, dalekiemu od tego, towarzyszącego tanim i przewidywalnym teatralnym farsom jakich wiele. Eksperyment można zaliczyć do udanych - 95% widzów potwierdziła moją tezę machając na koniec spektaklu uśmiechniętą stroną tabliczki.

Katona Jószef Szinház, Budapeszt
CLINIQUE HAPPINESS
reżyseria: Dániel Kovács; dramaturgia: Zsuzsi Várady; scenografia: Katarzyna Kowalczyk
występują: Małgorzata Gałkowska, Monika Jakowczuk, Urszula Kiebzak, Juliusz Chrząstowski, Błażej Peszek, Krzysztof Zarzecki

Katarzyna Pawlicka
Dziennik Teatralny Kraków
6 grudnia 2010

Książka tygodnia

Teatr, który nadchodzi
Wydawnictwo słowo/obraz terytoria Sp. z o.o.
Dariusz Kosiński

Trailer tygodnia

La Phazz
Julieta Gascón i Jose Antonio Puchades
W "La Phazz" udało się twórcom z "La ...