"Artur" eksperymentalny, "Cyganeria" tradycyjna"
13. Konkurs Sztuki Wokalnej im. Ady SariZa nami kolejne spektakle w ramach 15. Festiwalu Sztuki Wokalnej im. Ady Sari - Sztuka Wokalna Europy Środkowej w Nowym Sączu.
W środowy wieczór w Małopolskim Centrum Kultury "Sokół" wszechwładnie zapanował "Król Artur" Henry Purcella, opera skomponowana w 1684 r. do tekstu Johna Drydena. Sztukę opartą na średniowiecznej legendzie reżyser Colin Blumenau uwspółcześnił tak dalece, że akcja rozgrywa się w surowym pomieszczeniu przypominającym drewniane pudełko dla lalek, z wieloma oknami, drzwiami, drabinami, zapadniami, z których wyłaniają się aktorzy ubrani w kolorowe koszulki z nadrukami lwów, liści czy owiec. Znakomicie śpiewają członkowie niemieckiego zespołu wokalnego "Capella Angelica", któremu towarzyszy instrumentalnie zespół "Lauteen Compagney" z Berlina. W głównych rolach wystąpili: Nicki Kennedy (Philidel), Kenneth Spiteri (Grimbald), Clayton Nemrow (Artur), Laura Cameron (Emmeline).
Zupełnie inne podejście do "Cyganerii" Giacomo Pucciniego przedstawili w czwartek Słowacy z Państwowej Opery w Bańskiej Bystrzycy. Reżyser Michal Babiak nie eksperymentował. Pokazał arcydzieło włoskiego mistrza gatunku w sposób tradycyjny, z zachowaniem scenografii, kostiumów, z konwencjonalną grą i śpiewem aktorów. Zawodowym artystom towarzyszył szkolny chór.