Barba na Oknie
14. Międzynarodowe Spotkania Teatralne OknoW najbliższy piątek rozpoczynają się 14. Spotkania Teatralne "Okno", organizowane przez szczeciński Teatr Kana. Tym razem odbędą się pod hasłem "Północ--Północny Zachód"
"OKNO" podzielone zostało w tym roku na dwie części. Pierwsza (14-22 października) poświęcona będzie duńskiej grupie Odin Teatret, jednemu z najważniejszych europejskich teatrów laboratoryjnych, działającemu nieprzerwanie od 1964 roku, oraz jego założycielowi, Eugenio Barbie [na zdjęciu], włoskiemu reżyserowi i badaczowi kultury, twórcy Międzynarodowej Szkoły Antropologii Teatru ISTA. Druga (4-6 listopada) to spotkanie z młodą, eksperymentalną sztuką performatywną, bazującą na minimalizmie i redukcji środków teatralnych. Program pomyślany został jako dwugłos na temat kierunków, metod i sposobów opisywania rzeczywistości oraz jako swoiste zarzewie do dyskusji o przemianach we współczesnym teatrze.
Pierwsze trzy dni imprezy (piątek-niedziela, godz. 18, wstęp wolny) to możliwość obejrzenia filmów dokumentujących pracę Odin Teatret. We wtorek (godz. 18, wstęp wolny) zaplanowane jest spotkanie z Eugenio Barbą i prezentacja jego książki "Spalić dom. Rodowód reżysera". 19 i 20 października publiczność będzie mogła obejrzeć przedstawienie "The Chronić Life" (Teatr Pleciuga), dedykowane rosyjskim działaczkom praw człowieka, zamordowanym przez nieznanych sprawców - Annie Politkowskiej i Natalii Estemirowej. Następnie odbędą się pokazy pracy z aktorkami Odin Teatret - Robertą Carreri i Julią Yarley (Teatr Kana, wstęp wolny). W programie są też kolejne pokazy filmów.
Eugenio Barba, urodzony w 1936 roku we Włoszech, jako osiemnastolatek wyemigrował do Norwegii, gdzie pracował jako spawacz i marynarz, a także studiował na uniwersytecie w Oslo. W 1961 roku trafił do Polski, początkowo jako student warszawskiej PWST, a następnie asystent Jerzego Grotowskiego. Po trzech latach wrócił do Norwegii, gdzie wraz z grupą młodych ludzi założył własną grupę, nazwaną Odin Teatret. W 1966 roku Odin Teatret przyjął zaproszenie władz duńskiego miasteczka Holstebro i na starej farmie stworzył jedyne w swoim rodzaju laboratorium teatralne. Od 1979 roku miejsce to stało się również siedzibą Międzynarodowej Szkoły Antropologii Teatru (ISTA), miejscem spotkań interkulturowych. ISTA to również sieć współpracy uczonych zainteresowanych antropologią teatru.