Barok, klasycyzm i romantyzm od 16 lutego
Opera Rara Kraków: 16.02.2023 do 26.02.2023Trzy wielkie dzieła, które nie mogą ulec zapomnieniu. Każde z nich pochodzi z innej epoki i opowiada niezwykłą historię. Wszystkie obejrzymy w ramach zbliżającego się festiwalu Opera Rara. Spotkanie ze sztuką teatralną z najwyższej półki między 16 a 23 lutego w trzech teatrach: Starym, Łaźnia Nowa i Słowackiego.
Misją festiwalu Opera Rara od lat jest przywracanie pamięci o dziełach, których pięć minut niesłusznie nigdy nie nadeszło albo zostały całkowicie pominięte w historii muzyki. Tegoroczna odsłona przypomni trzy takie utwory: „Tamerlano" Vivaldiego (barok), „Lucio Silla" Mozarta (klasycyzm) oraz „Das Paradies und die Peri" (romantyzm). - To dzieła wyjątkowe, a wykonywane niezwykle rzadko, które warto przypominać, by publiczność mogła wreszcie je poznać i cieszyć się ich pięknem – mówi Marzena Lubaszka z Capelli Cracoviensis organizującej festiwal Opera Rara.
Cezary Tomaszewski opowie o przeklętej Peri
Jednym z trzech wspomnianych spektakli będzie „Das Paradies und die Peri" Roberta Schumanna – reżyseruje go doskonale znany w Krakowie Cezary Tomaszewski. Ten sam, który umiejscawia swoich bohaterów w bardzo nietypowych miejscach. „Halkę", operę narodową, przeniósł do salonu z meblościanką, „Naturzystów" na podstawie pieśni Felixa Mendelssohna przeniósł do lasu. W ramach tegorocznej Opery Rary Cezary Tomaszewski przybliży historię Peri, dziecka upadłego anioła i śmiertelniczki, która próbuje dostać się do raju, ale nie może – właśnie ze względu na swoje „nieczyste" geny.
- Ta mistyczna opowieść zainspirowała Roberta Schumanna do stworzenia jego najbogatszego utworu wokalno-instrumentalnego – podkreśla Cezary Tomaszewski, reżyser spektaklu. Dzięki niemu na festiwalu odbędzie się polska premiera „Das Paradies und die Peri" w wersji teatralnej. W obsadzie słynny brytyjski tenor Ian Bostridge, Mirjam Mesak, Solomiia Pavlenko, Monika Korybalska, Zbigniew Malak i Sebastian Szumski oraz Capella Cracoviensis pod batutą Jana Tomasza Adamusa. Scenografię i kostiumy przygotowała Aleksandra Wasilkowska, a światło Jędrzej Jęcikowski. Premiera „Das Paradies und die Peri" 23 lutego o godz. 19 w Teatrze Łaźnia Nowa, kolejne spektakle 24 i 25 lutego.
Kompozycja nastoletniego Mozarta
W programie Opery Rary ponadto „Lucio Silla" napisana przez nastoletniego Mozarta dla Mediolanu. - Mimo młodego wieku kompozytor rysuje tu bardzo dojrzałe muzycznie i psychologicznie portrety bohaterów oraz sytuacje pełne dramatycznej prawdy. Tworząc „Lucio Sillę" miał do dyspozycji nadzwyczajną obsadę, w związku z tym i dzisiaj dla jego wykonania potrzeba grona wybitnych śpiewaków zdolnych podołać wyzwaniom tej wymagającej partytury – podkreśla Lubaszka. Kogo zatem posłuchamy w tytułowej partii? Znanego na europejskich deskach operowych Benjamina Hulleta, a u jego boku Florie Valiquette, Dorotę Szczepańską, Margaritę Slepakovą i Joannę Radziszewską. Capella Cracoviensis wystąpi pod dyrekcją Alessandro Moccia. Premiera spektaklu „Lucio Silla" 16 lutego o godz. 19 w Teatrze Słowackiego, drugi pokaz 18 lutego o godz. 18.
Trzech kompozytorów, jedna opera
Ostatni, trzeci utwór przygotowany przez artystów specjalnie na festiwal Opera Rara to „Tamerlano", opera ułożona z muzyki różnych kompozytorów. Za twórcę uważa się Antonia Vivaldiego, który do własnych utworów dołączył kompozycje Hassego, Giacomellego i Broschiego. - To prawdziwe święto ludzkiego głosu, istny róg obfitości porywających melodyjnym zmysłem i wirtuozerią arii, ale też historia o pysze władzy i jej fatalnych konsekwencjach – zapewnia Lubaszka. W obsadzie soliści z zagranicy: Gianluca Margheri, Filippo Mineccia, Delphine Galou, Shaked Bar, Federico Fiorio i Arianna Vendittelli. Zespołem towarzyszącym będzie Accademia Bizantina – poprowadzi ją włoski klawesynista i dyrygent Ottavio Dantone. Premiera „Tamerlano" 26 lutego o godz. 18 w Starym Teatrze.
Festiwal Opera Rara rozpocznie się 16 lutego i potrwa do 23 lutego. Szczegółowy program i bilety na stronie operararakrakow.pl. Opera Rara Kraków jest w całości tworzona przez Capellę Cracoviensis, a finansowana w największym stopniu przez Miasto Kraków.