Bartosz Frąckowiak

sylwetka

Reżyser, dramaturg, performatyk. Absolwent Międzywydziałowych Indywidualnych Studiów Humanistycznych Uniwersytetu Warszawskiego i międzyuczelnianych studiów w Akademii "Artes Liberales". Doktorant w Zakładzie Dramatu i Teatru Instytutu Filologii Polskiej Uniwersytetu im. A. Mickiewicza w Poznaniu

Członek zespołu „Krytyki Politycznej”. Współpracował z redakcjami „Didaskaliów” i „Teatru”. Jako jeden z czterech młodych dramaturgów uczestniczył w sezonie 2003/2004 w Teatrze Dramatycznym w Warszawie w projekcie Małgorzaty Dziewulskiej Ibsen. Fragmenty.

Reżyser spektakli Ksiądz H., czyli Anioły w Amsterdamie wg Księdza Heleny i Ostatniego zlotu aniołów Mariana Pankowskiego (Teatr Wybrzeże w Gdańsku, 2009) oraz Gniew na podstawie powieści Olgi Tokarczuk Prowadź swój pług przez kości umarłych (Teatr Dramatyczny im. J. Szaniawskiego w Wałbrzychu, 2009). Dramaturg przedstawień wyreżyserowanych przez Wiktora Rubina: Tramwaj zwany pożądaniem Tennesee Williamsa w Teatrze Polskim w Bydgoszczy (2006), Terrordrom Breslau wg powieści Tima Staffela w Teatrze Polskim we Wrocławiu (2006), Lilla Weneda Juliusza Słowackiego w Teatrze Wybrzeże w Gdańsku (2007), Przebudzenie wiosny Franka Wedekinda w Teatrze Polskim w Bydgoszczy (2007) oraz Drugie zabicie psa wg Marka Hłaski w Teatrze Polskim w Bydgoszczy (2007).

Później był dramaturgiem spektakli Agnieszki Olsten – razem zrealizowali Otella Williama Shakespeare’a w Teatrze Narodowym w Warszawie (2008) i Samsarę Disco na podstawie Iwanowa Antona Czechowa i Życia owadów Wiktora Pielewina w Teatrze Polskim we Wrocławiu (2009). Jest też dramaturgiem Snu nocy letniej W. Shakespeare’a w Teatrze Polskim we Wrocławiu (reż. Monika Pęcikiewicz, 2010). Interesuje się performatyką, nowymi i tradycyjnymi mediami, antropologią miasta, myślą postsekularną i psychoanalizą. Swoimi działaniami stara się przełamać szkodliwy rozdział teorii i praktyki, nauki i sztuki, idei i środków wyrazu. Autor projektu „Performatyka warszawska”, realizowanego w Instytucie Teatralnym w Warszawie i REDakcji „KP” (styczeń–czerwiec 2008).

Jest jednym z założycieli Forum Obywatelskiego Teatru Współczesnego (listopad 2009). Półfinalista ogłoszonego przez radiową „Trójkę” konkursu dla młodych twórców Talenty Trójki w kategorii Teatr (2010).

(-)
Materiały Teatru
17 marca 2010

Książka tygodnia

Twórcza zdrada w teatrze. Z problemów inscenizacji prozy literackiej
Wydawnictwo Naukowe UKSW
Katarzyna Gołos-Dąbrowska

Trailer tygodnia

Łabędzie
chor. Tobiasz Sebastian Berg
„Łabędzie", spektakl teatru tańca w c...