Biały - znaczy śmierć
"Moby Dick" - aut. Herman Melville - reż. Jakub Zalasa - Wrocławski Teatr PantomimyMiejsce akcji - statek "Pequod", miejsce schronienia dla pięciu zbłąkanych dusz, tajemniczego wróżbity i całego imaginarium zwierzęcego.
Cel - upolować wiecznie nieuchwytnego, białego wieloryba.
Problem jednak polega na tym, że zniekształcony przez mitotwórcze zapędy człowieka Moby Dick, urósł do rangi konceptu. Jego ciało to ogromny ekran projekcyjny, na którym wyświetlają się nasze ambicje, lęki, i marzenia. Jego ubarwienie znaczy śmierć. Białą flagę.
Co skrywa pamięć wody?
Jakie opowieści przywieje wiatr?
O czym śpiewają syreny?
Moby Dick to zwariowana adaptacja klasycznej powieści Hermana Melville'a, umocowana w temacie relacji międzygatunkowych. Równocześnie stanowi przestrzeń namysłu nad szeroko rozumianą "kondycją ludzką" i hymn na cześć życia.
Z perspektywy formalnej - spektakl bazuje na wieloletniej tradycji pantomimy i unikatowym języku wrocławskiego zespołu, w zderzeniu ze współczesnym językiem teatru dramatycznego, w towarzystwie muzyki wykonywanej na żywo.
Zapraszamy na nasz statek, gdzie niesieni przez fale i w rytm dźwięków waleni będziemy wspólnie jeść, śpiewać i tańczyć.
__
Hermann Melville - amerykański powieściopisarz, poeta i eseista.
Urodził się 1 sierpnia 1819 w Nowym Jorku. Zmarł 28 września 1891 w Nowym Jorku.
Był synem kupca pochodzenia szkockiego. Jego ojciec zbankrutował, kiedy Herman miał 15 lat. Wcześnie musiał rzucić szkołę i imał się różnych zajęć. Był między innymi robotnikiem rolnym, ekspedientem, urzędnikiem bankowym i nauczycielem. Wiele lat spędził na morzu, na statku wielorybniczym, a swoje doświadczenia zawarł w późniejszej twórczości.
Jego najsłynniejszym dziełem, zaliczanym do kanonu literatury światowej, jest „Moby Dick", fikcyjna opowieść o białym kaszalocie. Pomysł do jej napisania zaczerpnął Melville z prawdziwej historii statku wielorybniczego „Essex", jednak znacznie ubarwił historię, wplatając nawet do niej drobne elementy fantasy (m.in. ludzką inteligencję kaszalota). Przedstawił w niej żywy obraz społeczności wielorybników i właścicieli statków wielorybniczych oraz zawarł alegorię odwiecznej walki dobra ze złem.