Black Friday w Operze Śląskiej online - 05.12.2020 - g. 18.00

"Łucja z Lammermoor" - reż. Bert Bijnen - Opera Śląska w Bytomiu

Melomani nie mogą przyjść do opery, ale opera przyjdzie do nich! W sobotę 5 grudnia o godz. 18.00, na kanale YouTube Opery Śląskiej, rozpocznie się transmisja wznowienia scenicznego opery „Łucja z Lammermoor" Gaetana Donizettiego pod kierownictwem muzycznym Francka Chastrusse Colombiera. Z okazji Black Friday bilety w specjalnej cenie!

Bilety na transmisję można kupić przez stronę Opery Śląskiej (www.opera-slaska.pl) – https://tiny.pl/78472

Po zakupie biletu, widz otrzyma mailem link do transmisji. Z okazji Black Friday – czarnego piątku, specjalna promocja dla widzów! Do północy w poniedziałek 30 listopada, bilety tylko za złotówkę!
W roli tytułowej – Gabriela Gołaszewska, laureatka 14. Teatralnych Nagród Muzycznych im. Jana Kiepury –w kategorii Najlepsza śpiewaczka operowa 2019! Partię jej ukochanego Edgardo zaśpiewa Łukasz Załęski, a jako brata Łucji usłyszymy Stanislava Kuflyuka.

Miłość, podstęp, szaleństwo. Dramatyzm przekazany muzyką oraz śpiewem
Wesele, które kończy się zbrodnią, a panna młoda po zamordowaniu świeżo poślubionego małżonka, popada w obłęd. A wszystko przez podstępnego brata. To on stanął na drodze szczęścia siostry i jej ukochanego.

Inspiracją dla autora libretta, Salvatore Cammarano, było romantyczne dzieło „Narzeczona z Lammermoor" sir Waltera Scotta. Oparta na prawdziwych wydarzeniach powieść doczekała się wielu opracowań muzycznych, ale do historii opery przeszła właśnie jako „Łucja z Lammermoor" autorstwa Donizettiego. Światowa premiera spektaklu miała miejsce 26 września 1835 roku w Neapolu, na deskach Teatru San Carlo. Premiera polska (co ciekawe -w języku niemieckim), odbyła się w Teatrze Miejskim we Lwowie, 29 grudnia 1838 roku.

„Łucja z Lammermoor" jest jednym z najbardziej znanych i lubianych dzieł Donizettiego. Intrygująca historia została zilustrowana przepiękną, pełną dramatyzmu muzyką. Spektakl opowiada o losach szkockich kochanków – Łucji i Edgara. Mimo trwających waśni między ich rodami, młodzi zakochują się w sobie i zaręczają. Nie będzie im jednak dane zażyć małżeńskiego szczęścia. Przeszkodzi w tym brat Łucji, lord Henryk, który podstępnie doprowadzi do ślubu siostry z bogatym lordem Arturem Bucklawą. Henryk pokaże jej fałszywe listy Edgara, z których wynika, że ukochany ją zdradza. Łucja daje się wciągnąć w intrygę brata. W chwili kiedy podpisuje ślubny kontrakt, pojawia się jej dawny ukochany. Przekonany o zdradzie Łucji, nie chce jej znać. Zrozpaczona dziewczyna uświadamia sobie intrygę. Podczas wesela, kiedy wszyscy goście tańczą i biesiadują, Łucja morduje swojego małżonka w ślubnym łożu, a następnie popada w obłęd i popełnia samobójstwo. Kiedy Edgar dowiaduje się o śmierci swojej byłej narzeczonej, rani się śmiertelnie sztyletem.

Franck Chastrusse Colombier, który objął kierownictwo muzyczne nad spektaklem, zwraca uwagę na fakt, że „Łucja" została skomponowana trzy lata po „Napoju miłosnym" (w grudniu 2019 r. ten tytuł premierowo zobaczyli widzowie Opery Śląskiej) i pokazuje tym samym rozwój kompozytora. Zdradza też nieco kulisy przygotowań: - W scenie obłędu Łucji,
w większości inscenizacji wykorzystywany jest flet; tymczasem w oryginalnym zamyśle kompozytora miała to być harmonika szklana - i tak też będzie w naszej inscenizacji. Szczególnie interesujący jest dla mnie finał drugiego aktu, intensywny zarówno jeśli chodzi o muzykę, jak i dramaturgię. Ostatnia aria Edgara jest z kolei jedną z najpiękniejszych arii skomponowanych dla tenora.

Rolę tytułową kreuje Gabriela Gołaszewska, laureatka nagrody dla najlepszej śpiewaczki operowej 2019 roku. Solistka podkreśla, że to partia bardzo wymagająca od strony muzycznej i wokalnej, a sama postać jest mocno złożona w warstwie psychologicznej. Dodaje także, że emocje i zachowanie Łucji muszą być spójne i konsekwentnie budowane, aby przekonać widza do sceny finałowego szaleństwa. - Wszystko wypływa w niej z muzyki: odczucia, emocje, treść i tragizm. Dramat trzeba przekazać głosem i swoim wnętrzem, bo nie można się skryć za kostiumem, rekwizytem czy przyjętą maską – podkreśla.

W roli Enrico (Henryka) Ashtona, brata Łucji, który podstępem sprawia, że dziewczyna oddaje swoją rękę niekochanemu mężczyźnie, wystąpi Stanislav Kuflyuk. – Jak to często bywa w literaturze muzycznej, baryton jest przeważnie czarnym charakterem, chociaż staram się, aby moi bohaterowie mieli chociaż jeden pozytywny rys. Brat Łucji wprawdzie swoją intrygą doprowadza do tragedii swojej siostry, ale w finale budzi się w nim pewna refleksja, jak straszne konsekwencje mają jego czyny. Mam ogromny sentyment do tej roli, którą kreowałem na scenie Opery Śląskiej około 10 lat temu. Teraz będzie to jednak zupełnie coś nowego, bo i ja jestem innym człowiekiem, bogatszym w nowe życiowe doświadczenia. Pomysł na poprowadzenie tej roli też będzie odmienny i pojawią się nowe, muzyczne barwy – podkreśla.
- Bogdan Desoń, realizator obecnego wznowienia wyjaśnia, że to opera oparta przede wszystkim na emocjach płynących głównie z muzyki i śpiewu.

- Wyznaczają one całą strukturę dramatyczną tego utworu. Opowiadanie historii emocjami pięknie przekłada się na muzykę belcantową. Samo dzieło mówi nam o kondycji psychicznej człowieka, libretto oparte na powieści Waltera Scotta ma wymiar niemal szekspirowski. Tu również mamy miłość, zemstę, walkę o władzę, politykę.

W obecnej inscenizacji występują nowi wykonawcy, którzy tworzą odmienne relacje, wnoszą ze sobą energię i indywidualność, przez co spektakl zyska zupełnie inny, bogatszy wymiar – mówi Bogdan Desoń.

Gabriela Gołaszewska (Łucja) - laureatka XIV Teatralnych Nagród Muzycznych im. Jana Kiepury – nagrody w kategorii Najlepsza śpiewaczka operowa 2019. Jest również laureatką I nagrody na XVIII Międzynarodowym Konkursie Sztuki Wokalnej Ady Sari w Nowym Sączu (2019 r.) oraz kilku nagród specjalnych. Od 2019 roku etatowa solistka Opery Śląskiej. W grudniu 2019 roku kreowała rolę Adiny w innym dziele Donizettiego - premierowym „Napoju miłosnym".
Partię Enrico (Henryka) brata Łucji kreuje Stanislav Kuflyuk, który 10 lat temu na scenie Opery Śląskiej, również śpiewał tę partię. Zdobywca m.in. Grand Prix w Konkursie Wokalistyki „Sztuka XXI wieku" w Lempala w Finlandii, Grand Prix i I nagrody w III Międzynarodowym Konkursie Wokalistyki Operowej im. Adama Didura w Bytomiu oraz XIII Teatralnej Nagrody Muzycznej im. Jana Kiepury dla najlepszego śpiewaka operowego. Obecnie etatowy solista Opery Śląskiej.
Łukasz Załęski (Edgar) - Laureat I Nagrody I Ogólnopolskiego Konkursu Wokalnego im. Bogdana Paprockiego i zdobywca nagrody specjalnej dla najlepszego tenora Konkursu, wyróżnienia za najlepsze wykonanie arii Stanisława Moniuszki oraz 7 nagród pozaregulaminowych.

wznowienie sceniczne w Operze Śląskiej w oparciu o premierę z 26 marca 2008 r.
kierownictwo muzyczne: Franck Chastrusse Colombier
reżyseria: Bert Bijnen
scenografia: Marc Thurow
kostiumy: Zana Bosnjak
kierownictwo chóru: Krystyna Krzyżanowska-Łoboda
reżyseria światła: Uri Rapaport
realizator wznowienia: Bogdan Desoń
asystentki reżysera: Bernadeta Maćkowiak, Anna Przedpełska
asystent dyrygenta: Jan Stańczyk
korepetytorzy solistów: Larisa Czaban, Tatiana Shvets
Obsada:
ŁUCJA - Gabriela Gołaszewska, Katarzyna Mackiewicz
EDGAR - Łukasz Gaj, Łukasz Załęski
HENRYK ASHTON - Stanisław Kuflyuk, Adam Woźniak
RAJMUND - Zbigniew Wunsch
ARTUR - Adam Sobierajski, Tomasz Tracz
ALICJA - Anna Borucka, Renata Dobosz
NORMAN - Grzegorz Biernacki, Maciej Komandera

Spektakl współorganizowany i współfinansowany w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca „Dyrygent–rezydent"

Magdalena Nowacka-Goik
Opera Śląska w Bytomiu
27 listopada 2020
Portrety
Bert Bijnen

Książka tygodnia

Teatr, który nadchodzi
Wydawnictwo słowo/obraz terytoria Sp. z o.o.
Dariusz Kosiński

Trailer tygodnia

La Phazz
Julieta Gascón i Jose Antonio Puchades
W "La Phazz" udało się twórcom z "La ...