Bogumił Kobiela (1931 - 1969)

Aktor teatralny, telewizyjny, filmowy, estradowy i radiowy, reżyser teatralny i telewizyjny.

Urodził się 31 maja 1931 w Katowicach, Zmarł 10 lipca 1969 w Gdańsku.

W 1949 ukończył Liceum Ogólnokształcące im. Kopernika w Katowicach. W 1949-53 studiował w Państwowej Wyższej Szkole Aktorskiej w Krakowie. Otrzymał dyplom z wyróżnieniem za rolę Barona Antenackiego w przedstawieniu „Przyjaciele" Aleksandra Fredry w reż. Jerzego Kaliszewskiego (28 kwietnia 1953).

Po studiach, z grupą absolwentów krakowskiej szkoły zaangażował się do prowadzonego przez Lidię Zamkow Teatru Wybrzeże w Gdańsku, gdzie w 1953-55 i 1958-60 występował m. in. w „Zwadach miłosnych" Molièra (Maskaryl) w reż. Hugona Morycińskiego (5 grudnia 1953), „Pannie bez posagu" Aleksandra Ostrowskiego (Robinson) w reż. Łazarza Kobryńskiego (23 października 1954), „Panu Puntili i jego słudze Matti" Bertolta Brechta (Attache) w reż. Jerzego Golińskiego (6 lutego 1955) i „Nosorożcu" Eugène Ionesco (Berenger) w reż. Zygmunta Hübnera (13 maja 1960).

Także sporadycznie reżyserował: „Król" Paula Emanuela Aréne, Gastona Armanda de Caillaveta, Roberta de Flersa (15 sierpnia 1959).

W 1955-58 był ze Zbigniewem Cybulskim oficjalnie oddelegowany przez teatr do pracy w teatrzyku studenckim Bim-Bom (teatrzyk powstał jesienią 1954). Pisał tam teksty, reżyserował i występował jako aktor.
W 1957-58 reżyserował i grał także w eksperymentalnym Teatrze Rozmów w Sopocie (Gościa w "Jesiennym wieczorze", Gracjana w "Przy drzwiach zamkniętych", oraz wspólnie z Cybulskim reżyserował trzy jednoaktówki: "Improwizacja", "Piękny i nieczuły", "Jesienny wieczór").

Zdobył w tym czasie wielką popularność jako aktor estradowy. W 1960 przeniósł się do Warszawy i do 1963 był aktorem Teatru Ateneum, gdzie wystąpił tylko w "Kramie z piosenkami" Leona Schillera (Pan "Artiur") w reż. Barbary Fijewskiej (25 lutego 1961).

W 1963-66 grał w kabaretach Dudek i Wagabunda.

Od 1966 do końca życia należał do zespołu Teatru Komedia: „Czy pani kogoś szuka?" Miszy Żęziło (A - właściciel mieszkania) w reż. Jerzego Markuszewskiego (20 listopada 1966) i ostatnia rola w „Żabusi" Gabrieli Zapolskiej (Bartnicki) w reż. Józefa Słotwińskiego (1 grudnia 1968).

Był przede wszystkim aktorem komediowym. Blondyn o okrągłej twarzy, dużych jasnoniebieskich oczach, potężnym nosie, posiadał charakterystyczny wysoki głos. Był obdarzony żywiołową vis comica. Nie lubił charakteryzacji i rzadko ją stosował. Świetnie operował głosem - "podawał dialog tak, jakby opowiadał prywatnie o kimś, kto bardzo śmiesznie mówi, jakby cytował cudze anegdoty, tylko parodiując styl narratora" (Krzysztof Teodor Toeplitz). Konrad Eberhardt nazwał aktorstwo Kobieli - "samobójczym", wskazując na okrutny dystans, z jakim traktował on najczęściej tworzone przez siebie postacie.

Najważniejsze jego role teatralne w Gdańsku to: Wajnonen ("Tragedia optymistyczna", 1954), tytułowa w "Kaliguli" Karola Huberta Rostworowskiego (1959), Hieronim ("Pierwszy dzień wolności", 1960); w warszawkim Teatrze Komedia: Właściciel mieszkania ("Czy pani kogoś szuka", 1966).

Jako aktor estradowy znakomicie nawiązywał kontakt z widownią i był bardzo lubiany przez publiczność. Brał udział w występach zespołów estradowych za granicą: w USA i Kanadzie (1965, 1967), Wielkiej Brytanii (1968), w telewizji szwedzkiej (1967).

W filmie zadebiutował rolą Grzesia w drugiej noweli „Jacek" w filmie „Trzy opowieści" w reż. Konrada Nałęckiego (24 kwietnia 1953). Przez kilka lat obsadzano go jedynie w epizodach jednak później stworzył wiele interesujących postaci filmowych, z których najpopularniejszą był Piszczyk (rola specjalnie napisana dla Kobieli) w "Zezowatym szczęściu" (1960) ale także Dąbecki w „Eroice" (1957), Drewnowski w „Popiele i diamencie" (1958), Froncek w „Historii żółtej ciżemki" (1961), Senor Toledo w „Rękopisie znalezionym w Saragossie" (1964), Markiz na rożnie w „Piekle i niebie" (1966), Michel i Michał w „Marysi i Napoleonie" (1966), Kwilecki w „Małżeństwie z rozsądku" (1966), Wartburg w „Ręce do góry" (1967), Bobek we „Waszystko na sprzedaż" (1968), Lisiecki w „Lalce" (1968) i Piechocki w „Człowieku z M-3" (1968).

W Teatrze Telewizji pierwszy raz wystąpił w spektaklu "Krzyżówka" Michała Choromańskiego (Lekarz) w reż. Jerzego Gruzy (25 marca 1962), a także m. in. w „Hamlecie" Witolda Fillera w reż. Witolda Fillera (1 kwietnia 1967) i w „Pochwalone niech będą ptaki" Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego (23 kwietnia 1967).
Wybitną rolę, Pana Jouradin, zagrał w ostatnim swoim spektaklu telewizyjnym „Mieszczanin szlachcicem" Moliera w reż. Jerzego Gruzy (26 grudnia 1969). Emisja premiery odbyła w kilka miesięcy po tragicznej śmierci aktora.

Występował w TV, również w programach estradowych, m.in. w cyklicznym programie "Poznajmy się", który prowadził razem z Jackiem Fedorowiczem i Jerzym Gruzą.

Reżyserował wspólnie ze Zbigniewem Cybulskim głośne przedstawienia "Jonasza i błazna" (1958), "Króla" (1959). Był współautorem ( z Jerzym Gruzą, pod wspólnym pseudonimem Misza Żęziło) farsy "Czy pani kogoś szuka", współautorem scenariusza filmu "Do widzenia, do jutra" (ze Zbigniewem Cybulskim i Wilhelmem Machem).

Brał udział w dwóch słuchowiskach Teatru Polskiego Radia: „Tajfun z południo-wschodu" (Kobryński Łazarz) Janusza Meissnera (17 grudnia 1954) i „Niech pan skoczy" Marii Czubaszek (22 lutego 1977).

Kobiela grał również w filmach dokumentalnych. Najbardziej znany to inscenizowany dokument Kobiela na plaży Andrzeja Kondratiuka (1963) Aktor występując w różnych rolach (m.in. narciarza) z przypiętym mikrofonem wielkości guzika, obserwowany przez kamerę, prowokuje plażowiczów swoim strojem, zachowaniem i akcesoriami. U tego samego reżysera aktor wystąpił w grotesce Nad wielką wodą (1962).

Poświęcono mu dwa filmy dokumentalne: „Bobek czyli 11 wcieleń Bogumiła Kobieli" zrealizowany przez Grzegorza Lasotę (1988) i „Bobek - wspomnienie o Bogumile Kobieli", który zrealizowała Marta Tesarczyk (1997).

Jest bohaterem książek: „Zezowate szczęście. Opowieść o Bogumile Kobieli. Listy, wspomnienia, fotografie." Macieja Michała Szczawińskiego wydanej przez Towarzystwo Zachęty Kultury w 1996 i „Bogumił Kobiela. Sztuka aktorska" – przedstawiająca, i analizująca jego aktorstwo - praca doktorska Magdaleny Przyborowskiej wydana w 2011 w formie książki przez wydawnictwo Słowo/obraz terytoria.

14 maja 1999 roku na ul. Piotrkowskiej w Łodzi odsłonięto jego gwiazdę w Alei Gwiazd (w okolicach Hotelu Grand). 10 września 2010 roku odsłonięto popiersie Bogumiła Kobieli w Galerii Artystycznej na placu Grunwaldzkim w Katowicach.

Był synem Ludwika Kobieli, profesora gimnazjum, i Krystyny z Bajdów. Mężem Małgorzaty z Nowakowskich (ślub 21 marca 1963).

Zmarł w następstwie wypadku samochodowego.

Odznaczenia i nagrody:

1967 - Odznaka 1000-lecia
2005 - Sopot - IV Sopot Bimba Film - Sopocki Parasolnik - nagroda pośmiertna

Źródła: Culture.pl, Wikipedia, E-teatr, FilmPolski

Opracował Ryszard Klimczak
Dziennik Teatralny
10 lipca 2024
Portrety
Bogumił Kobiela

Książka tygodnia

Ziemia Ulro. Przemowa Olga Tokarczuk
Społeczny Instytut Wydawniczy Znak
Czesław Miłosz

Trailer tygodnia

Dziadek do orzechów (P...
Rudolf Nuriejew
Zobacz arcydzieło baletu z Paryskiej ...