Bolshoi Ballet Live - Retransmisja

„Coppelii" w wykonaniu baletu Teatru Bolszoj w Multikinach 26 sierpnia 2018.

W sieci Multikino retransmisja baletu komicznego „Coppelia" z Moskwy. Transmisja tego baletu zakończyła z wielkim sukcesem miniony sezon Bolshoi Ballet Live. 26 sierpnia spektakl będzie można obejrzeć ponownie.

„Coppelia" to jeden z nielicznych baletów klasycznych o komediowej fabule, który przetrwał w repertuarze scen tanecznych do naszych czasów i wciąż cieszy się niesłabnącą popularnością. Być może jednym z powodów jest jego lekka, zabawna treść, która pozwala tancerzom nie tylko wykazać się techniczną maestrią, ale również stworzyć wyraziste i sympatyczne postacie z krwi i kości, tak inne od romantycznych książąt i księżniczek. Akcja baletu (naszkicowana wg noweli Ernsta Theodora Amadeusa Hoffmanna, autora „Dziadka do orzechów") rozgrywa się prowincjonalnym galicyjskim miasteczku i biorą w niej udział zwyczajni ludzie. Nawet atmosfera niesamowitości wykreowana w pracowni twórcy „żywych" lalek Coppeliusa potraktowana jest z przymrużeniem oka. W miasteczku pojawia się tajemniczy wynalazca ze swoją piękną córką, która nieruchomo przesiaduje w oknie jego domu. Młody Franz zakochuje się w domniemanej Coppelii i nocą zakrada się do mieszkania wynalazcy. Za nim podąża zazdrosna narzeczona, Swanilda.

Drugim walorem „Coppelii", który zapewnił jej miejsce nie tylko na światowych scenach, ale i w salach koncertowych, jest muzyka Léo Delibesa, wyjątkowa na tle sztampowych w owych czasach baletowych akompaniamentów. Partytura Delibesa skrzy się bogactwem melodii i różnorodnych rytmów, zwłaszcza tańców ludowych krajów słowiańskich i Węgier. Dzieło miało swoją premierę w 1870 roku w Théâtre National de l'Opéra de Paris. Jej pierwszym choreografem był Arthur Saint-Léon, baletmistrz, po którym kierownictwo petersburskiego Baletu objął Marius Petipa (i którego balety Petipa wystawiał potem we własnych wersjach – tak uczynił i z „Coppelią"). Saint-Léon był także wybitnym tancerzem solistą, znawcą tanecznego folkloru, kompozytorem i skrzypkiem. To właśnie jego zainteresowanie tańcem ludowym było odpowiedzialne za pojawienie się w partyturach kreowanych przez niego baletów tak bogatego wyboru melodii tanecznych opartych na folklorze, to on bowiem zamawiał i ustalał muzykę z kompozytorem w trakcie jej tworzenia. „Coppelia" jest uważana za jeden z pierwszych baletów, które zawierają słowiańskie motywy muzyczne.

„Coppelia" zrobiła zawrotną karierę. W ciągu 14 lat po paryskiej prapremierze wystawiono ją w Petersburgu, Brukseli, Moskwie i Londynie. Przed końcem XIX wieku wystawiano ją również w Nowym Jorku, Mediolanie, Kopenhadze, Monachium i jeszcze raz w Petersburgu. W 2009 roku druga petersburska wersja „Coppelii" (w choreografii Mariusa Petipy opracowanej przez sławnego włoskiego baletmistrza Enrico Cecchettiego) została zrekonstruowana w Teatrze Bolszoj przez historyka baletu Pawła Gerszenzona i Siergieja Wichariewa, słynnego tancerza Teatru Maryjskiego i cenionego pedagoga. W sezonie 2017–18 w moskiewskim teatrze planowano zaprezentować nową, zaktualizowaną wersję tej rekonstrukcji, niestety Siergiej Wichariew nieoczekiwanie zmarł w ubiegłym roku. W spektaklu zobaczymy zatem pieczołowicie wznowioną wersję z 2009 roku. W głównych partiach wystąpią: Margarita Szrajner jako Swanilda, Artiom Owczarenko jako Franz i Aleksiej Łoparewicz w roli Coppeliusa.

Lista kin:
26 sierpnia 2018 – sieć kin Multikino: Bydgoszcz, Gdańsk, Gdynia, Katowice, Kraków, Lublin, Łódź, Olsztyn, Poznań (Stary Browar), Rzeszów, Szczecin, Warszawa (Multikino Ursynów, Multikino Złote Tarasy), Wrocław (Pasaż Grunwaldzki), Zabrze

Katarzyna Gardzina-Kubała
Na żywo w kinach
17 sierpnia 2018

Książka tygodnia

Teatr, który nadchodzi
Wydawnictwo słowo/obraz terytoria Sp. z o.o.
Dariusz Kosiński

Trailer tygodnia

La Phazz
Julieta Gascón i Jose Antonio Puchades
W "La Phazz" udało się twórcom z "La ...