Budzenie demonów

"Wesele"- -reż. Wojtek Klemm - Teatr Szaniawskiego w Wałbrzychu

WESELE jest doskonałym probierzem polskich nastrojów obywatelskich, jak również siły i kondycji zespołu aktorskiego. Zależy nam na postawieniu zespołowi wyzwania, które niewątpliwie jest najpoważniejsze od wielu sezonów.

Spektakl jest próbą opowiedzenia tekstem Wyspiańskiego o nowej polskiej rzeczywistości po ostatnich wyborach. Reżyseruje Wojtek Klemm, artysta o polskich korzeniach na stałe mieszkający w Zurychu. Klemm, wraz ze współpracownikami i zespołem, pragnie zapytać, czy świat przedstawiony u Wyspiańskiego nie jest stracony zanim nawet się rozpoczął?

Wesele jest obrzędem połączenia przeciwstawnych sił w celu wytworzenia czegoś nowego; ich przemiany. Po zaślubinach następuje radosne świętowanie, zespolenie wynikające z obowiązku wobec małżonków. Jest się świadkami miłości, która pragnie narodzin. Wiekopomne WESELE Wyspiańskiego odnosi się do obrzędu zaślubin, opowiada jednak zupełnie inną historię. Dlaczego biesiadnicy pragnąc radosnej przemiany, zamierają w chocholim tańcu? Dlaczego u Wyspiańskiego to niezwykłe święto budzi demony i sprowadza na nieświadomą społeczność zagładę?

Pozostając w kontekście polskości, narodowego mitu i historycznych odczytań dramatu, twórcy stawiają znak równości pomiędzy weselem a stypą. Wesele jest dla nich przede wszystkim opowieścią o plemieniu, które poświęca miłość, by nakarmić wygłodniałe bóstwa. Wszyscy tutaj pragną krwi.

Do udziału w spektaklu Teatr zaprosił czwórkę studentów Wydziału Teatru Tańca z bytomskiej filii Akademii Sztuk Teatralnych im. St. Wyspiańskiego.

PREMIERA 29 listopada 2019 r. na DUŻEJ SCENIE Teatru Dramatycznego im. J. Szaniawskiego w Wałbrzychu w dzień uroczystych obchodów 55-lecia Teatru.

Premiera WESELA współfinansowana ze środków z budżetu Samorządu Województwa Dolnośląskiego.

WOJTEK KLEMM

Urodził się w 1972 w Warszawie, od 1985 roku mieszka w Niemczech. Skończył reżyserię w berlińskiej HfS Ernst Busch, później pracował jako asystent w teatrze Volksbühne am Rosa-Luxemburg-Platz w Berlinie.
Od 2005 pracuje jako reżyser w Polsce, w krajach niemieckojęzycznych, Izraelu i w USA. Od 2007 współpracuje z Narodowym Starym Teatrem w Krakowie. W swoich realizacjach w Polsce i Izraelu koncentruje się przede wszystkim na prapremierowych inscenizacjach niemieckich autorów. Do najważniejszych jego prac należą Cement Heinera Müllera we Wrocławskim Teatrze Współczesnym, Anatomia Tytusa Fall of Rome Müllera w Starym Teatrze, Judyta Friedricha Hebbla w Teatrze Współczesnym w Szczecinie i Heaven (on Tristan) Fritza Katera w teatrze Tmuna w Tel Awiwie.
W krajach niemieckojęzycznych Klemm pracował m.in. w Schauspiel Stuttgart, Deutsches Theater Berlin, Volksbühne Berlin (niemiecka prapremiera tekstu Pawła Demirskiego), Theater Luzern, den Kammerspielen München (spektakl o Piotrze Szczęsnym) i Theater Neumarkt w Zürychu. W Polsce m.in. w Teatrze Powszechnym i Teatrze Studio w Warszawie, w teatrach w Krakowie, Szczecinie, Wrocławiu.

Spektakl bierze udział w V edycji Konkursu na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej „Klasyka Żywa".

(-)
Materiał Teatru
2 grudnia 2019
Portrety
Wojtek Klemm

Książka tygodnia

Teatr, który nadchodzi
Wydawnictwo słowo/obraz terytoria Sp. z o.o.
Dariusz Kosiński

Trailer tygodnia

La Phazz
Julieta Gascón i Jose Antonio Puchades
W "La Phazz" udało się twórcom z "La ...