Chodzi lisek koło drogi

"Wielki zły lis" - reż. Agata Kucińska - Teatr Lalek Arlekin im. Henryka Ryla w Łodzi - prapremiera.

Kolejną prapremierą rozpoczyna jesień Teatr Lalek Arlekin. Po „Królu Bawełny" przyszedł czas na spektakl dla najmłodszych widzów. Tym razem teatr wziął na warsztat „Wielkiego Złego Lisa" - bestsellerowy komiks autorstwa Benjamina Rennera, którego hitowa filmowa ekranizacja została nagrodzona Cezarem. Spektakl będzie też wyjątkowy z innego względu – wszystkie lalki do niego – zaprojektowały... dzieci, a pracownie Arlekina wykonały na ich podstawie bohaterów przedstawienia.

 

"Wielki Zły Lis" będzie światową prapremierą teatralną na podstawie bestsellerowego komiksu pod tym samym tytułem, autorstwa Benjamina Rennera. Książkę w Polsce wydało wydawnictwo „Kultura Gniewu" w swojej serii dla dzieci i młodzieży „Krótkie Gatki". Komiks był jedną z najpopularniejszych francuskich książek ostatnich lat. Otrzymał nagrodę dla najlepszego albumu dla dzieci na festiwalu w Angoulême a także doczekał się filmowej adaptacji, która została nagrodzona Cezarem, francuskim odpowiednikiem Oscara, dla najlepszej animacji.

– Mimo sławy książki, przygotowując spektakl nie czuliśmy obciążenia. Dla nas silnym bodźcem i inspiracją było to, że tworzymy go zupełnie „innym charakterem pisma". Postawiliśmy w scenografii na dziecięcą wyobraźnię, która wymusiła na nas zupełnie inną poetykę i plastykę tej historii. Jest ona tak charakterystyczna, że mogliśmy się spokojnie odbić od popularności komiksu i filmu. – mówi o realizacji jej reżyserka Agata Kucińska.

Wykorzystane w spektaklu lalki zostały zaprojektowane wg dziecięcych rysunków, wyłonionych w ramach konkursu scenograficznego na projekt lalki teatralnej, który teatr organizował wiosną. Wszystkie projekty z resztą zostały wykonane w dwóch egzemplarzach – dla teatru, na scenę oraz dla młodych scenografów, którzy otrzymają swój egemplarz na premierze.

- Praca z tak zaprojektowanymi lalkami była dla nas totalnym wyzwaniem i jest zupełnie inna od wszystkich poprzednich. Te lalki pełne są cudownej niedoskonałości i dziecięcej nieporadności, co wymusiło na realizatorach i aktorach przeniknięcie tej niedoskonałości do konwencji i wykorzystania jej jako atutu. – dodaje Agata Kucińska.

Historia porusza wiele ważkich, jednocześnie współczesnych i ponadczasowych tematów, jak przyjaźń, poszukiwanie swojej tożsamości i swojego miejsca w świecie, a także poświęcenie czy nieograniczona moc miłości. Tytułowy wielki, zły lis wprawdzie bardzo chciałby siać postrach i trząść całym lasem, jednak zupełnie mu to nie wychodzi. Przez całkowity brak umiejętności łowieckich, każda próba polowania kończy się fiaskiem i upokorzeniem, a sam lis jest pośmiewiskiem całej okolicy, szczególnie kur. Bezradny i wciąż głodny, bo ile można jeść samą rzepę, daje się namówić prawdziwemu drapieżnikowi, wilkowi, na z pozoru genialny plan. Po co polować na kury i ryzykować życie, skoro można ukraść same jajka, a następnie odchować pisklaki, żeby zrobiły się tłuściutkie, i ...! Jednak to, co w teorii brzmi dobrze, w praktyce okazuje się bardzo trudne, a w spektaklu na podstawie komiksu Rennera - także niesłychanie zabawne.

– W historii o „Wielkim Złym Lisie" ujęło nas szczególnie to, jak niechcący i bezwiednie rodzi się miłość. Jak pomimo tego, że jest ogromny rozdźwięk pomiędzy podszeptami umysłu i serca naszego bohatera, to ostatecznie prawda i serce wygrywają. – dodają realizatorzy.

Premiera już 23 października na Scenie Kameralnej Teatru Lalek Arlekin. Spektakl zostanie zagrany premierowo dwukrotnie – o godz. 16 i 19 a także w niedzielę. Później widzowie będą mogli go oglądać do 4 listopada.

___________

REALIZATORZY:
AGATA KUCIŃSKA – REŻYSERIA
Aktorka, reżyserka, pedagog. Rocznik '81, wrocławianka. Jest absolwentką PWST im. Ludwika Solskiego w Krakowie – Wydziału Lalkarskiego we Wrocławiu. Zaraz po studiach podjęła pracę w macierzystej szkole teatralnej, gdzie obecnie pracuje na stanowisku profesora nadzwyczajnego oraz we Wrocławskim Teatrze Lalek jako aktorka. Od 2002 r. współpracuje z wrocławskim niezależnym teatrem Ad Spectatores. Tu wzięła udział w ponad 20 premierach, a także zrealizować swoje dwa monodramy lalkowe „Sny" i obsypane nagrodami „Żywoty świętych osiedlowych". Ponadto reżyseruje spektakle w różnych teatrach w Polsce. Na swoim koncie ma realizacje w Teatrze Animacji w Jeleniej Górze, Wrocławskim Teatrze Lalek, Teatrze Baj w Warszawie i Opolskim Teatrze Lalek. Współrealizowała przedstawienia z udziałem lalek w Teatrze Polskim we Wrocławiu oraz Teatrze Powszechnym w Warszawie. Jej najnowsze kreacje to główne role w spektaklach "Motyl" Marcina Libera oraz "Blaszany Bębenek" Wojciecha Kościelniaka.

ANNA CHADAJ – SCENOGRAFIA
Scenografka, kostiumolog. Rocznik'80. Studiowała na Wydziale Rzeźby oraz na Wydziale Scenografii na ASP w Warszawie, na której obroniła dyplom z wyróżnieniem w 2006 r. Tworzy scenografie i kostiumy do spektakli w teatrach dramatycznych, muzycznych, operach oraz teatrach lalek Współpracowała min. z Teatrem Wielkim w Łodzi, Operą i Filharmonią Podlaską w Białymstoku, Operą Bałtycką w Gdańsku, Teatrem Muzycznym Capitol we Wrocławiu, Teatrem Rozrywki w Chorzowie, Teatrem Muzycznym w Poznaniu, Teatrem Syrena w Warszawie i Teatrem Muzycznym w Łodzi, Teatrem im. Stefana Jaracza w Łodzi, Teatrem im. Cypriana Kamila Norwida w Jeleniej Górze, Teatrem Zagłębia w Sosnowcu, Teatrem Bagatela w Krakowie, Teatrem im. Stefana Jaracza w Olsztynie, Wrocławskim Teatrem Lalek, Teatrem Lalek Banialuka w Bielsku Białej, Teatrem Pinokio w Łodzi, Teatrem Lalki i Aktora „Kubuś" w Kielcach, Teatrem Lalki i Aktora w Wałbrzychu, Zdrojowym Teatrem Animacji w Jeleniej Górze, Teatrem Maska w Rzeszowie czy Białostockim Teatrem Lalek.
W 2019 roku została laureatką Nagrody im. Teresy Roszkowskiej przyznawaną przez Fundację im. Leona Schillera i Polski Ośrodek ITI młodym scenografom, którzy zajmują wyróżniające się miejsce w sztukach widowiskowych. W 2015 roku była jedną z osób reprezentujących Polskę na wystawie podsumowującej 25-lecie kostiumografii światowej na quadrienalle scenograficznym w Pradze oraz na Costume Design at the Turn of The Century: 1990-2015 w Moskwie. Jest także autorką kostiumów Ceremonii Otwarcia Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016. Ma w swoim dorobku ponad 45 realizacji teatralnych.

MAGDA ŻARNECKA – ADAPTACJA
Dramatopisarka, dramaturg, autorka tekstów piosenek. specjalistka ds. literackich w Teatrze Lalek Arlekin im. Henryka Ryla w Łodzi. Debiutowała scenariuszem do spektaklu „Brzydkie kaczątko" w Teatrze Lalki i Aktora w Wałbrzychu w 2013 roku. Od tamtej pory jej teksty realizowało wiele innych polskich teatrów, m.in. Teatr Lalek Arlekin i Teatr Pinokio w Łodzi, Lubuski Teatr w Zielonej Górze, Teatr Animacji w Poznaniu, Teatr Miejski w Gliwicach, Teatr Maska w Rzeszowie, Zdrojowy Teatr Animacji w Jeleniej Górze, Teatr im. Andersena w Lublinie. Współpracowała także z Teatrem Polonia i Teatrem PAPAHEMA w Warszawie oraz z norweskim Open Window Theatre. Główne obszary jej zainteresowań to podejmujące trudne tematy realizacje familijne. Działa również w nurcie teatru offowego, poruszając tematykę praw człowieka i podejmując tematy tabu. Laureatka Nagrody w Konkursie na Sztukę Dla Dzieci i Młodzieży (2018) za tekst „Niewidzialna" (współautorstwo z P. Jaszczakiem). Spektakl na podstawie jej tekstu „Słowik i Babka Natura" z Teatru im. H. Ch. Andersena w Lublinie otrzymał Nagrodę Jury Dziecięcego na V Festiwalu Małych Prapremier 2021 w Wałbrzychu.

ŁUKASZ DAMRYCH – MUZYKA
Pianista, aranżer, kompozytor oraz producent muzyczny. Twórca muzyki do wielu spektakli, przez wiele lat współpracował z teatrem akrobatycznym Ocelot. Na 26. Przeglądzie Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu (2006), występując jako akompaniator Bartosza Porczyka, otrzymał nagrodę - Tukan Aranżer, przyznawaną za najlepszą aranżację muzyczną. Jest także autorem muzyki i aranżacji utworów w autorskim spektaklu artysty pt. „Smycz" oraz producentem muzycznym jego debiutanckiej płyty „Sprawca". Jako klawiszowiec od wielu lat współpracuje z takimi wykonawcami i zespołami, jak: The Positive (Mateusz Krautwurst), Natalia Lubrano, Alicja Janosz czy Mesajah. Od 2009 aranżuje, nagrywa i produkuje muzycznie płyty Katarzyny Groniec, zaaranżował i wyprodukował również płytę „ZOO - piosenki Agnieszki Osieckiej".

A w 2012 roku za produkcję płyty wrocławskiego gitarzysty bluesowego „Bartek Miarka Band" otrzymał nagrodę Gazety Wyborczej. Ma na koncie produkcję debiutanckiej płyty Małgorzaty Kuś - Shata QS pt. „MrManKind" a w 2013 razem z zespołem Shata QS wygrał 6. edycję programu muzycznego Must Be The Music - Tylko Muzyka. Z łódzkim Teatrem Lalek Arlekin pracuje po raz trzeci. Jego świetne kompozycje i aranżacje można usłyszeć w dwóch muzycznych przedstawianiach teatru: „O dwóch takich, co ukradli księżyc" oraz „Jak zostałam wiedźmą".

ZAPRASZAMY!

Ewa Kwiecińska-Kotwasińska
Materiał Teatru
23 października 2021
Portrety
Agata Kucińska

Książka tygodnia

Białość
Wydawnictwo ArtRage
Jon Fosse

Trailer tygodnia