Czas na nas! Wrzesień z festiwalem Ciało/Umysł

16. Międzynarodowy Festiwal Tańca Współczesnego. ciało_umysł/body_mind

- Dlaczego czas na C/U? To proste, chcemy pokazać coś, czego zobaczyć nie można. Trzeba tego doświadczyć – zachęca Edyta Kozak, dyrektorka jednego z najważniejszych polskich festiwali sztuki tańca i performansu. Przed nami premierowe spektakle i masa wydarzeń towarzyszących. Czas na Ciało/Umysł!

- Dlaczego czas na C/U? To proste, chcemy pokazać coś, czego zobaczyć nie można. Trzeba tego doświadczyć – zachęca Edyta Kozak, dyrektorka jednego z najważniejszych polskich festiwali sztuki tańca i performansu. Przed nami premierowe spektakle i masa wydarzeń towarzyszących. Czas na Ciało/Umysł!

16. edycja festiwalu Ciało/Umysł, której motywem przewodnim jest czas i rozmaitość jego aspektów, trwa w najlepsze. Na jesień przygotowaliśmy dla Was kilka premier i sporo wydarzeń towarzyszących.

Powrót do przeszłości i wizje przyszłości
Zaczynamy od przeszłości i zgłębiania pamięci poprzez pracę amerykańsko-brytyjskiej tancerki Ruth Childs, która po raz pierwszy w Polsce zaprezentuje rekonstrukcję trzech solowych prac, stworzonych w latach 60. przez jej ciotkę Lucindę Childs, legendę tańca postmodernistycznego i współzałożycielkę Judson Dance Theater. Ruth nadaje nowe życie sceniczne choreografiom „Pastime", „Carnation" i „Museum Piece", które otrzymała niejako w spadku, a prace nad nimi rozpoczęła wspólnie z ciotką. - Dziś, w dobie wszechobecnych dekonstrukcji, remiksów, inspiracji i zapożyczeń, to wyjątkowa okazja, aby zapoznać się z historycznymi oryginałami wybitnej artystki sprzed pół wieku – mówi Edyta Kozak, twórczyni festiwalu Ciało/Umysł. Polska premiera odbędzie się 29 września na dużej scenie STUDIO teatrgaleria, bilety w cenie od 30 do 50 zł.

Dzień później zapraszamy na jedyną, w ramach tegorocznej edycji festiwalu Ciało/Umysł, premierę polskiego artysty, czyli „More. Morus/Więcej" Ramony Nagabczyńskiej, tancerki i choreografki, współzałożycielki Centrum w Ruchu. Taneczne przedstawienie na dwie tancerki powstało w ramach pierwszego sezonu projektu Performing Europe 2020. - W odniesieniu do przyświecającego nam tematu czasu, Ramona posuwa się daleko w jego badaniu. Pyta o wizje przyszłości, o to, czym będzie tożsamość i ciało w nieustannie zmieniającym się świecie, w którym kluczową rolę odgrywają nowe technologie – zdradza Edyta Kozak. Nagabczyńska sprawdza ograniczenia i możliwości ciała, korzystając m.in. ze stylistyki kolażu, horrorów klasy B, beatboxu, a główną strategią twórczą ustanawia powtórzenie, odbicie i symetrię. Premiera w ramach festiwalu Ciało/Umysł już 30 września w STUDIO teatrgaleria w Warszawie. Kolejny spektakl 1 października, bilety na każde przedstawienie kosztują od 30 do 50 zł.

Całe życie w tańcu
Następnie dwa wieczory (3 i 5 października, godz. 19.00) oddamy w ręce młodych twórców tańca z Polski i z Węgier, którzy zajmują się refleksją nad czasem w tańcu i sztukach performatywnych, przekładając to na własną praktykę. Pod wspólnym tytułem „Exchange: Change" trójki artystów - z Polski Aleksandra Bożek-Muszyńska, Aniela Kokosza i Urszula Zerek oraz z Węgier Anna Biczók, Luca Dӧmӧtӧr oraz Lior Lazarot – premierowo zaprezentują swoje prace będące efektem rezydencji artystycznej. Na premierowe przedstawienia zapraszamy do Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, bilety kosztują 30 zł.

Kwestie przyszłości, a zwłaszcza starzenia się przy jednoczesnej próbie utrzymania długowieczności, porusza DANCE ON ENSEMBLE, zespół tancerzy w wieku 40+, postrzeganych jako „taneczni emeryci". Ich misją jest zapoczątkowanie ogólnoświatowej zmiany, dzięki której choreografie tworzone dla i wspólnie z dojrzałymi, doświadczonymi tancerzami staną się normą, a nie wyjątkiem. Po raz pierwszy w Polsce zaprezentują „Water between three hands" w reżyserii wybitnego libańskiego twórcy teatralnego Rabiha Mroué. To pierwsza praca zrealizowana przez niego z niemieckimi tancerzami. Zachęcił ich, by w spektaklu zainspirowanym sentencją „Here and gone!", używaną przy pracy przez amerykańską legendę post modern dance, Deborah Hay, wykorzystali własne przeżycia
i doświadczenia z wielu lat scenicznej kariery. Pokaz na festiwalu Ciało/Umysł odbędzie się 6 października na dużej scenie Studio teatrgaleria, bilety 30-50 zł.

O tańcu bez przerwy
Niezwykłą gratką dla naszych festiwalowiczów będzie udział w brawurowym wykładzie performatywnym Alexandry Laudo. Niezależna hiszpańska kuratorka bada jedyny w swoim rodzaju społeczny konstrukt, przedmiot zainteresowania tegorocznej edycji festiwalu Ciało/Umysł - czas. Jej wykład „An Intellectual History of the Clock" zamknie i podsumuje 6 października cykl scenicznych prezentacji. Wykład otwiera konferencję TODAY TOMORROW (premiera na małej scenie STUDIO teatrgaleria). Bilety 30-50 zł.

Jednocześnie występ Laudo otworzy 24-godzinną konferencję o performansie i chronopolityce „TODAY TOMORROW" orgaznizowaną 7 października w Goethe-Institut w Warszawie. - W trakcie jej trwania teoretycy, artyści, kuratorzy i dziennikarze podsumują festiwal, próbując odpowiedzieć na pytanie, co de facto dzieje się dziś z czasem – zapowiada Edyta Kozak. Nie będzie to jednak standardowa konferencja – w programie prócz wykładów, performanse, dyskusje i prace artystyczne, w tym projekcja wideoinstalacji „Standard Time" Marka Formanka. Konferencja jest otwarta, a udział w niej bezpłatny. Zapisy na www.evenea.pl.

Powrót do Piny Bausch
Zapraszamy Was również do współtworzenia tanecznego performansu, w którym ożywimy słynny pasaż Piny Bausch. Fundacja imienia legendarnej choreografki powołała projekt NELKEN–line, dzięki któremu jej miłośnicy odtwarzają na całym świecie układ „Wiosna, Lato, Jesień, Zima" ze spektaklu „Nelken". Tym razem zatańczymy go wspólnie na Placu Defilad przed STUIO teatrgaleria 30 września. Zachęcamy do zapisów pod adresem www.evenea.pl

Wydarzenia towarzyszące
W ramach festiwalu będzie można odwiedzić też „Kiosk w Ruchu", interaktywną instalację artystyczną we foyer STUDIO teatrgaleria w Warszawie. Harmonogram działania „Kiosku" na 2017.cialoumysl.pl, wstęp wolny. Jesienią zaprezentujemy również eseje filmowe Thomasa Thorauscha o tańcu i czasie. Bezpłatne pokazy odbędą się w siedzibie Goethe-Institut 9 i 10 października. Do zobaczenia na festiwalu Ciało/Umysł!

Festiwal Ciało/Umysł
Dyrektor artystyczna: Edyta Kozak
Organizator: Fundacja Ciało/Umysł
Współorganizator: Nowy Teatr w Warszawie, STUDIO teatrgaleria
Partnerzy: network apap - advancing performing arts project, Węgierski Instytut Kultury w Warszawie, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, SÍN Arts and Culture Centre w Budapeszcie.
Partner festiwalu i konferencji "Today Tomorrow": Goethe-Institut
Patronat medialny: Aktivist, Didaskalia, E-teatr.pl, Notes na 6 Tygodni, Radio Dla Ciebie, TaniecPOLSKA.pl, Teatrdlawas.pl, TVP Kultura, Uroda Życia.
Festiwal Ciało/Umysł jest współfinansowany ze środków M. St. Warszawa, Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, programu Unii Europejskiej „Kreatywna Europa".

Jeszcze więcej tańca
W październiku warto też podejrzeć przy pracy Christinę Ciupke, jedną z rezydentek pierwszego sezonu projektu „Performing Europe 2020", prowadzonego w Polsce przez Fundację Ciało/Umysł. Niemiecka choreografka, we współpracy z dramaturgiem Igorem Dobricicem zaprosi widzów do obserwowania pracy tancerki. W dostępnej dla widzów przestrzeni performerka będzie budować choreografię opartą na „Water Motor" autorstwa legendy tańca współczesnego Trishy Brown. W projekcie „To dance" Ciupke pyta o to, jaki będzie taniec przyszłości. Wstęp bezpłatny. 3-6 października w Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN. Więcej na stronie: www.cialoumysl.pl w zakładce PERFORMING EUROPE.

Projekt PERFORMING EUROPE sezon 1
Kurator: Edyta Kozak
Organizator: Fundacja Ciało/Umysł
Współorganizator: Nowy Teatr, Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
Patronat medialny: TVP Kultura, Radio Dla Ciebie, Aktivist, Taniecpolska.pl, Warszawa.pl, Mowianamiescie.pl
Projekt realizowany przez Fundację Ciało/Umysł w ramach projektu PERFORMING EUROPE 2020 dofinansowanego przez: program Unii Europejskiej Kreatywna Europa – apap (Advancing Performing Arts Project), Miasto st. Warszawa oraz Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa
Narodowego.

(-)
Materiał organizatora
5 września 2017

Książka tygodnia

Twórcza zdrada w teatrze. Z problemów inscenizacji prozy literackiej
Wydawnictwo Naukowe UKSW
Katarzyna Gołos-Dąbrowska

Trailer tygodnia