Człowiek w roli produktu

"Portfolio" - reż. Weronika Fibich - Teatr Szwalnia w Łodzi

Koncert, warsztaty śpiewacze i premierę "Portfolio" to wydarzenia w Teatrze Szwalnia w ramach ogólnopolskiej akcji "Dotknij teatru" od 27 do 29 marca.

27 marca
godz. 22:00 / Portfolio / premiera / moderator prelekcji: Ewa Łukasiewicz / reżyseria: Weronika Fibich (Teatr Kana ze Szczecina) / wydarzenie w ramach akcji Dotknij Teatru / wstęp wolny (wejściówki)**
28 marca
godz. 18:00 / Portfolio / premiera / moderator prelekcji: Ewa Łukasiewicz / reżyseria: Weronika Fibich (Teatr Kana ze Szczecina) / wydarzenie w ramach akcji Dotknij Teatru / wstęp bezpłatny (wejściówki)**

Premiera 27, 28.03 Centrum Kultury Niezależnej - Teatr Szwalnia, Łódź

"Portfolio" to rodzaj dyskursu pomiędzy osobą, a rolami jakie musi grać. Zapis tego, co należy ukryć przed tymi, którzy będą je oceniać. Widoczny przez chwilę. Do wypatrzenia tylko przez czujnych.
To specjalna teczka, której zawartość stanowią informacje sformułowane w taki sposób, iż człowiek sprowadzony zostaje do roli produktu wystawionego na sprzedaż.
Istotnym zagadnieniem poruszanym w akcji wydaje się być pytanie o to, jakim zapisem jesteś, kiedy widzisz przed sobą własne portfolio? Serią zdjęć, linków czy dat i tytułów?
Na oczach widza odbywać się będzie rodzaj prelekcji, którego główną oś dramatyczną stanowi przykładowe portfolio - portfolio jakich wiele.
Akcja realizowana we współpracy z Centrum Kultury Niezależnej Teatr Szwalnia na zaproszenie Teatru Nowego w ramach Festiwalu Dotknij Teatru w Łodzi.

29 marca
godz. 16.00-19.00 / warsztaty śpiewacze pieśni wielkopostnych / prowadzenie: Agata Harz i Remigiusz Mazur-Hanaj / wydarzenie w ramach akcji Dotknij Teatru/ ilość miejsc ograniczona: wejściówki**

Chociaż do dzisiaj pieśni wielkopostne przetrwały jedynie na bardziej zachowawczych terenach wiejskich, kiedyś śpiewały je wszystkie stany, były elementem kultury staropolskiej. Powszechnie znane były jeszcze w wieku XIX, kiedy to drukowano je w rozmaitych kancjonałach, liczących czasem ponad 1000 stron. Najbardziej znane z nich to śpiewnik ks. Michała Marcina Mioduszewskiego oraz śpiewnik ks. Kellera. Swoją żywotność pieśni wielkopostne zawdzięczają popularności rozmaitych nabożeństw domowych i form pozaliturgicznych, odprawianych gdzieniegdzie do dzisiaj, mowa tu zwłaszcza o śpiewanych czuwaniach nocnych, które prowadzili od Wielkiego Czwartku do Rezurekcji tzw. śpiewacy ławkowi.

Agata Harz (śpiew) - śpiewaczka wykonująca zarówno muzykę eksperymentalną jak i dawną muzykę wiejską w stylu in crudo czyli bez stylizacji, tzw. białym głosem; od wielu lat prowadzi własne warsztaty śpiewacze, zajęcia edukacyjne dla dzieci, http://agataharz.wix.com/ahaha

Remigiusz Mazur-Hanaj (lira korbowa, skrzypce) - etnograf, animator kultury, współtwórca "ruchu domów tańca" w Polsce; prowadzi wydawnictwo In Crudo, w którym wydał 14 płyt, m.in. pierwszą płytę, prezentującej wielkopostne śpiewy wiejskie pt "Jest drabina do nieba" (Nagroda Główna Festiwalu Mediów Katolickich Niepokalanów 2000), scenarzysta kilkunastu filmów dokumentalnych o muzyce ludowej, juror festiwalu Kapel i Śpiewaków Ludowych w Kazimierzu, redaktor naczelny wortalu MuzykaTradycyjna.pl

Oboje od początku lat 90-tych prowadzą badania terenowe i archiwizują stary folklor religijny, zwłaszcza pozostały w żywej tradycji, uczą się pieśni i melodii od starszych ludzi na wsi, na Mazowszu i Lubelszczyźnie.

Ilość miejsc ograniczona - wejściówki do odbioru w Teatrze Szwalnia w dniach 22 i 23 marca w godzinach 16:00-18:00

30 marca
godz. 19:00 / Jest drabina do nieba / koncert pieśni wielkopostnych - pokaz pracy warsztatowej / wydarzenie w ramach akcji Dotknij Teatru / wstęp wolny

Pieśni wielkopostne to najobszerniejsza część kanonu polskich śpiewów religijnych, który kształtował się już od XV wieku. Do dzisiaj w praktyce liturgicznej zachowało się ich kilkadziesiąt, a w pamięci starszych ludzi na wsi kilkaset, z czego większość w wielu wariantach melodycznych, zróżnicowanych regionalnie. Muzycznie tak jak i inne śpiewy kościelne nawiązują najczęściej do dawnych wzorców chorałowych, utrzymane są często w archaicznych skalach modalnych wzbogaconych o lokalne style czy maniery wykonawcze wspólne z muzyką świecką.

Agata Harz (śpiew) - śpiewaczka wykonująca zarówno muzykę eksperymentalną jak i dawną muzykę wiejską w stylu in crudo czyli bez stylizacji, tzw. białym głosem; od wielu lat prowadzi własne warsztaty śpiewacze, zajęcia edukacyjne dla dzieci, http://agataharz.wix.com/ahaha

Remigiusz Mazur-Hanaj (lira korbowa, skrzypce) - etnograf, animator kultury, współtwórca "ruchu domów tanca" w Polsce; prowadzi wydawnictwo In Crudo, w którym wydał 14 płyt, m.in. pierwszą płytę, prezentującej wielkopostne śpiewy wiejskie pt "Jest drabina do nieba" (Nagroda Główna Festiwalu Mediów Katolickich Niepokalanów 2000), scenarzysta kilkunastu filmów dokumentalnych o muzyce ludowej, juror festiwalu Kapel i Śpiewaków Ludowych w Kazimierzu, redaktor naczelny wortalu MuzykaTradycyjna.pl

Oboje od początku lat 90-tych prowadzą badania terenowe i archiwizują stary folklor religijny, zwłaszcza pozostały w żywej tradycji, uczą się pieśni i melodii od starszych ludzi na wsi, na Mazowszu i Lubelszczyźnie.

(-)
Materiał Teatru
27 marca 2014

Książka tygodnia

Białość
Wydawnictwo ArtRage
Jon Fosse

Trailer tygodnia