Cztery strony świata

- W tym roku zaprosiłem spektakle, które nie spełnią oczekiwań widzów lubiących trendy nowoczesności, ale zadowolą tych, którzy cenią temperaturę i potrzebę powiedzenia czegoś istotnego na scenie. Te teatry "z daleka" mówią o czymś, co my zatraciliśmy - mówi Bartosz Szydłowski, dyrektor artystyczny festiwalu
W programie festiwalu znalazło się pięć spektakli z odległych zakątków świata - do Krakowa przyjadą artyści z Kolumbii, Indii, RPA i Iranu. Zaproszone spektakle Bartosz Szydłowski oglądał podczas międzynarodowych festiwali, m.in. w Bogocie i Teheranie. Czy można znaleźć dla tych zagranicznych propozycji wspólny kontekst? - Światy te łączy sposób wpatrzenia się w swój własny krąg kulturowy i przeniesienie doświadczenia opresyjnego, brutalnego, z którego rodzą się tematy tych spektakli, w przestrzeń teatralnej metafory, w coś, co jest uniesieniem - wyjaśnia Szydłowski. Spektakl "Interracial" Teatru Narodowego Johannesburga z RPA to opowieść o konfliktach rasowych, zagrany przez czarnoskórych aktorów. Dwa wątki historii splatają się w metaforę bolesnych relacji międzyludzkich, opartych na nietolerancji i wzajemnym niezrozumieniu. W pierwszej części spektaklu terapeuta odkrywa, że jego żona zdradza go z czarnoskórym mężczyzną, w drugiej biały bezdomny, który mieszka w parku ze swoją czarnoskórą dziewczyną, ratuje czarnoskórego samobójcę - przyjaźń między bohaterami okazuje się jednak zbyt trudna. Aktorzy wcielą się w seryjnych morderców, chór kościelny, tancerzy, a nawet dzieci. Irański spektakl "Kwartet. Podróż na Północ" to rodzaj policyjnego śledztwa. Cztery trupy, czterech bohaterów i widownia podzielona na cztery części. Publiczność usłyszy zeznania każdego z oskarżonych, morderców jest dwóch. Z rozproszonej opowieści wyłania się obraz zbrodni, poparty pełną makabrycznych szczegółów relacją bohaterów. Drugi irański spektakl - "Mysterious Gift" - to lalkowa pantomima o człowieku, który otrzymał tytułowy tajemniczy dar. Jaki? Powiem tylko, że solowy występ aktora Yasera Khaseba podbija serca publiczności zarówno w Iranie, jak i w Europie. Spektakl otrzymał wiele prestiżowych nagród, w tym nagrodę główną jury na Mobaark International Puppet Festival w Teheranie w 2007 roku. "Tęsknię za Alpami" to kolumbijska opowieść o śmierci, ujętej w metaforę opartą na kontrastach. Spektakl składa się z dwóch historii - pierwsza z nich opowiada o umierającej Olivii, która cierpiąc od upałów czeka na chłód. Czy prawdziwe zimno można poczuć tylko poprzez śmierć? W drugiej wędrowiec znajduje w zaśnieżonych Alpach zamarzniętego trupa. Minimalistyczna scenografia i muzyka na żywo dodają spektaklowi aury tajemniczości. "Uwiedzenie" w wykonaniu indyjskiego zespołu to chyba najbardziej intrygujący spektakl spośród zagranicznych propozycji. To przedstawienie muzyczne, w którym występują wokaliści: młodzi i starzy mężczyźni, dzieci i kobiety. Widzowie będą mieli okazję posłuchać brzmienia egzotycznych instrumentów: kamanchy, indyjskiej wersji wiolonczeli, sarangi czyli rodzaju skrzypiec, a także murli - instrumentu zaklinacza węży. Spektakl, który odniósł ogromny sukces w Delhi, doczekał się również trasy europejskiej - w 2007 roku otwierał niemiecki festiwal Theater der Welt.
Iga Dzieciuchowicz
Gazeta Wyborcza Kraków
5 grudnia 2008

Książka tygodnia

Ziemia Ulro. Przemowa Olga Tokarczuk
Społeczny Instytut Wydawniczy Znak
Czesław Miłosz

Trailer tygodnia