Czwarta edycja wkrótce

4. Festiwal Teatru Dokumentalnego i Rezydencji Artystycznej Sopot Non-Fiction

31 sierpnia rusza IV Festiwal Teatru Dokumentalnego i Rezydencji Artystycznej Sopot Non-Fiction, który łączy formułę przeglądu z warsztatami twórczymi dla młodych, utalentowanych reżyserów, dramatopisarzy i aktorów.

Festiwal Teatru Dokumentalnego i Rezydencja Artystyczna Sopot Non-Fiction to jedyny w Polsce przegląd poświęcony teatrowi dokumentalnemu - jednemu z najciekawszych zjawisk współczesnej kultury, który łączy teatr, literaturę faktu i media. Wyjątkowość tego wydarzenia polega na połączeniu formuły przeglądu z warsztatami twórczymi dla młodych, utalentowanych reżyserów, dramatopisarzy i aktorów, którzy w czasie festiwalu pracują nad swoimi projektami dokumentalnych sztuk i spektakli aby na koniec móc zaprezentować je w postaci pokazów otwartych tzw. "pracy w rozwoju". Zainicjowane w Sopocie projekty są następnie realizowane w teatrach w całej Polsce a w roku następnym pokazywane m.in. na naszym festiwalu. Dotychczas powstał m.in. spektakl Piotrka Ratajczaka "Niewierni" w Łaźni Nowej w Krakowie, słuchowisko Wojtka Klemma i Michała Pabiana "Anonimowi Żydzi Polscy których już nie ma" w Teatrze Polskiego Radia, spektakl "Gorączka czerwcowej nocy" Tomasza Śpiewaka w reż. Remigiusza Brzyka w Teatrze Nowym w Poznaniu oraz dwie produkcje, które zaprezentujemy w tym roku.

W ramach tegorocznej, 4 już edycji Sopot Non-Fiction, prócz tygodniowej pracy warsztatowej 6 grup artystów z całej polski, zakończonej tzw. Maratonem Non-Fiction (4 i 5 września, Scena Kameralna Teatru Wybrzeże), pokażemy 3 spektakle teatralne. Głównym wydarzeniem będzie prapremiera "Po co psuć i tak już złą atmosferę" w reż. Aleksandry Jakubczak, do tekstu Krzysztofa Szekalskiego, wyprodukowana w ramach projektu Warszawa.doc. Koncept spektaklu powstał w czasie Sopot Non-Fiction 2014, a jego głównym tematem jest sprawa Wojciecha Kroloppa i jego chóru "Poznańskich słowików" (2 września, godz. 20:00, Scena Kameralna Teatru Wybrzeże w Sopocie).

Kolejną produkcją, która swój początek miała na zeszłorocznej edycji naszego projektu jest spektakl Małgorzaty Sikorskiej-Miszczuk pt. "Album Karla Höckera" w reż. Paula Bargetto Teatru Trans-Atlantyk z Warszawy (4 września, godz. 21:00, Scena Kameralna Teatru Wybrzeże w Sopocie). Jest to rzadko podejmowana próba zbadania tragicznej historii obozu zagłady w Auschwitz z perspektywy oprawców.

Ostatnim, choć pierwszym w kalendarzu, pokazem jest produkcja Teatru BOTO wg tekstu Torstena Buchsteinera pt. "Nord-Ost" w reż. Adama Nalepy w wykonaniu aktorek związanych zawodowo z Teatrem Wybrzeże: Justyny Bartoszewicz, Magdaleny Boć i Sylwii Góry Weber. Jest to historia tragicznych wydarzeń mających miejsce 2002 r., kiedy to czeczeńscy bojownicy opanowali moskiewski Teatr na Dubrowce i przez 57 godzin przetrzymywali pod bronią ponad 800 widzów, opowiedziana z perspektywy trzech kobiet: młodej Czeczenki - bojowniczki, tzw. "czarnej wdowy", łotewskiej lekarki z karetki pogotowia stacjonującej przy teatrze i mieszkanki Moskwy, która wraz z mężem i córką wybrała się tego feralnego wieczoru na spektakl. W ramach Sopot Non-Fiction 2015 pokażemy również interaktywną videoinstalację pt. "Fear in Ukraine" niemieckiego artysty Georga Genoux, na którą składają się m.in. wywiady z obywatelami Ukrainy ukazujące dramat życia w państwie naszych wschodnich sąsiadów.

***

Opisy spektakli i wydarzeń w ramach Sopot Non-Fiction 2015

Poniedziałek, 31 sierpnia, godz. 20:30/ Scena Kameralna Teatru Wybrzeże w Sopocie

Spektakl pt. "Nord-Ost"

Tekst: Torsten Buchsteiner

Przekład i reżyseria: Adam Nalepa

Obsada: Justyna Bartoszewicz, Magdalena Boć, Sylwia Góra Weber

Multimedia: Tomasz Weber

Produkcja: Teatr BOTO, Sopot

Czas trwania: ok. 90 min

Premiera: 28.08.2013 r. godz. 21:00 (Scena Letnia Teatru BOTO w Młodym Byronie, spektakl zrealizowany w ramach Festiwalu i Rezydencji Artystycznej Sopot Non-Fiction 2013)

23 października 2002 r., w trakcie musicalu "Nord-Ost" Alekseia Ivaschenko i Georgiia Vasilyeva, moskiewski teatr na Dubrowce opanowali czeczeńscy bojownicy. Przez 57 godzin przetrzymywali pod bronią ponad 800 widzów. Trzeciego dnia oblężenia rosyjskie siły specjalne przeprowadziły szturm na teatr z użyciem tajemniczego gazu usypiającego. Dzięki temu antyterroryści mogli bezpiecznie wejść do budynku, zabijając jednak na miejscu 40 terrorystów. W akcji zginęło także 133 uśpionych zakładników (dzieci, kobiet i mężczyzn), którzy zatruli się gazem.

Sztuka Torstena Buchsteinera zestawia dramat trzech kobiet: młodej Czeczenki - bojowniczki, tzw. "czarnej wdowy", łotewskiej lekarki z karetki pogotowia stacjonującej przy teatrze i mieszkanki Moskwy, która wraz z mężem i córką wybrała się tego feralnego wieczoru na spektakl. Trzy kobiety, silne i niezależne, w kwiecie wieku, nagle wykolejone z codzienności przez tę samą katastrofę i los, który każdej z nich przeznaczył inne zadanie. Niemiecki dramaturg wczuwa się w mistrzowski sposób w swoje bohaterki i z wielkim zrozumieniem ich osobistych motywacji, daje im w sztuce "Nord-Ost" możliwość wypowiedzi, wspomnień, znalezienia słuchacza, odreagowania emocji, przerobienia traumy, a przede wszystkim możliwość przeżycia żałoby. Bo mimo, że wszystkie tak bardzo różnią się od siebie, Buchsteiner łączy ich wspólnym mianownikiem: każda jest wdową, ofiarą konfliktu rosyjsko-czeczeńskiego, i tą, która po odejściu partnera została i musi uporać się ze świadomością osamotnienia, poczuciem bezradności, z agresją, rozpaczą i budowaniem na gruzach nowej przyszłości. Autorowi udało się wykreować trzy wspaniałe role dla aktorek i stworzyć sztukę, która nie tylko w przejmujący sposób balansuje na pograniczu teatralności i dokumentu, ale która mimo, że powstała kilka lat temu i opowiada o wydarzeniach z roku 2002, wciąż na nowo zaskakuje swoją aktualnością. Równolegle zapisane monologi Zury, Tamary i Olgi tworzą poruszającą opowieść o dramacie, jaki sprowadza na ludzi terroryzm: okrutna, dwuznaczna zmora naszych czasów.

---

Wtorek, 1 września, godz. 20:00/ Dworek Sierakowskich w Sopocie (wstęp wolny)

Videoinstalacja interaktywna pt. "Fear in Ukraine"

Autor: Georg Genoux

Czas trwania: ok. 120 min

Po pokazie, w przestrzeniach kawiarni artystycznej Młody Byron w Dworku Sierakowskich, odbędzie się rozmowa z twórcą.

"Fear in Ukraine" to interdyscyplinarny projekt Georga Genoux będący częścią większej myśli pt. "Democracy.com". Przedstawia sytuację współczesnej Ukrainy, m.in. niedawne wydarzenia na Majdanie, opowiedzianą przez osoby będące bezpośrednimi świadkami wydarzeń i żyjące na co dzień w tej trudnej rzeczywistości. Historie mieszkańców przekazane są widzom w postaci videoinstalacji, na którą składa się film Benjamina Brettschneidera oraz wywiady przeprowadzone przez autora projektu w obecności psychoterapeuty, w czasie jego kilkunastu wizyt u naszych wschodnich sąsiadów. "Fear in Ukraine" ma na celu pokazanie prawdziwej strony sytuacji na Ukrainie słowami zwykłych ludzi, a nie w sposób, jaki robiły to i robią media komercyjne.

Georg Genoux, reżyser, swoje życie i pracę dzieli pomiędzy 3 miasta: Kijów, Sofię i Hamburg. Skupia się głównie na tworzeniu interdyscyplinarnych projektów, których integralną częścią jest dialog na temat demokracji. Studiował reżyserię na Akademii Teatralnej w Moskwie. Był jednym z twórców projektu Teatr.doc, który powstał w 2002 r., a w 2006 r. zainicjował Democracy.com w obrębie którego zrealizowano już 10 projektów, głównie we wschodniej Europie. Życie zawodowe Georga rozwinęło się również w Moskwie, gdzie m.in. w latach 2008-2013 był dyrektorem artystycznym Teatru Josepha Beyusa, a na przełomie 2012 i 2013 roku dyrektorem Państwowego Centrum Sztuki Współczesnej. Georg wciąż inicjuje nowe projekty, a dotychczas wyreżyserował lub był kuratorem ponad 70 projektów teatralnych w Rosji, na Ukrainie, w Bułgarii i Niemiec, które brały udział w najważniejszych festiwalach, w tym: w Berlinie, Hamburgu, Warszawie, Bazylei, Kijowie, Tallinie, Sofii, Moskwie etc.

--

Środa, 2 września, godz. 20:00/ Scena Kameralna Teatru Wybrzeże w Sopocie

Prapremiera spektaklu pt. "Po co psuć i tak już złą atmosferę"

Tekst: Krzysztof Szekalski

Reżyseria: Aleksandra Jakubczak

Obsada: Michał Czachor, Anna Kłos-Kleszczewska, Mateusz Łasowski, Sebastian Perdek

Scenografia: Monika Nyckowska

Muzyka: Daniel Jan Pigoński

Produkcja: Teatr BOTO, Sopot (w ramach projektu Warszawa.doc)

Czas trwania: ok. 75 min

Projekt narodził się podczas rezydencji Sopot Non-Fiction we wrześniu 2014 r. Nosił wtedy tytuł "Poznań: miasto otwarte" i był próbą stworzenia portretu Poznania, jego politycznych, biznesowych i kulturalnych elit. Na podstawie materiałów dokumentalnych autorzy próbowali przedstawić chór elit i mieszczan poklepujących się wzajemnie po plecach, który wytwarza język i sposób dyskusji betonujący miasto i jego społeczność.

W kolejnej fazie projektu, pt. "Po co psuć i tak już złą atmosferę" głównym tematem stała się sprawa Wojciecha Kroloppa i jego chóru, która ma szansę stać się soczewką skupiającą nurtujące nas problemy. Wielopiętrowa zmowa milczenia, z jaką mieliśmy do czynienia w przypadku tej sprawy, związane z nią mechanizmy wyparcia, szukania wymówek, budowania pozornego spokoju w imię partykularnych interesów lub tak zwanych wyższych wartości są podstawą do pytań o kategorie winy i odpowiedzialności, o realne i symboliczne konsekwencje ukrywania niewygodnej prawdy, wreszcie o procesy stwarzające i podtrzymujące zamknięty system ochronny wokół jawnie czynionego zła. Historie, na kanwie których oparty jest spektakl, wydarzyły się w konkretnym miejscu i czasie. Czy jednak możemy mieć pewność, że gdzie indziej się nie powtórzą?

--

Piątek, 4 września, godz. 21:00/ Scena Kameralna Teatru Wybrzeże w Sopocie

Spektakl pt. "Album Karla Höckera"

Tekst: Małgorzata Sikorska-Miszczuk

Reżyseria: Paul Bargetto

Obsada: Marta Król, Krzysztof Polkowski, Grzegorz Sierzputowski, Tomasz Sobczak, Julia Trembecka

Kostiumy: Agnieszka Kaczyńska

Produkcja: Agata Balcerzak, Teatr Trans-Atlantyk, Warszawa

Czas trwania: ok. 120 min

Paul Bargetto z zespołem Teatru Trans-Atlantyk we współpracy z Małgorzatą Sikorską-Miszczuk realizują spektakl, oparty na analizie zdjęć i aktorskich improwizacjach z użyciem metod teatru dokumentalnego. Końcowy rezultat będzie połączeniem teatru i multimediów, kreatywnej interpretacji materiałów źródłowych i dokumentalnych badań.

Spektakl Album Karla Höckera jest rzadko podejmowaną próbą zbadania tragicznej historii obozu zagłady w Auschwitz z perspektywy oprawców. Używając technik teatru dokumentalnego, improwizacji, prowadząc dogłębne badania historyczne, jak również posługując się tekstem dramatycznym, spektakl "Album Karla Höckera" przygląda się zaskakująco ludzkim zachowaniom kobiet i mężczyzn, którzy własnoręcznie dokonali ostatecznego rozwiązania kwestii żydowskiej. Widzowie, będąc świadkami "ożywiania" fotografii z Albumu Karla Höckera, mogą przyjrzeć się życiu codziennemu wysoko postawionych żołnierzy SS jak i zwykłym pracownikom obsługującym fabrykę śmierci, jaką był obóz zagłady w Auschwitz.

--

Piątek, 4 września, godz. 17:00-20:00/ Scena Kameralna Teatru Wybrzeże w Sopocie (wstęp wolny)

Maraton Non-Fiction cz. I

Sobota, 5 września, godz. 14:00-17:00/ Scena Kameralna Teatru Wybrzeże w Sopocie (wstęp wolny)

Maraton Non-Fiction cz. II

Sobota, 5 września, godz. 18:30-21:30/ Scena Kameralna Teatru Wybrzeże w Sopocie (wstęp wolny)

Maraton Non-Fiction cz. III

Maraton Non-Fiction to otwarte laboratorium pracy dokumentalnej, serce i rdzeń Rezydencji Artystycznej Sopot Non-Fiction. Zespoły prezentują efekty tygodniowej pracy warsztatowej: sceny, etiudy, improwizacje i fragmenty sztuk. Pokazom towarzyszą dyskusje i omówienia z udziałem publiczności. Każdy głos się liczy!

***

Organizator: Fundacja Teatru BOTO

Współorganizator: Teatr Wybrzeże

Kuratorzy: Adam Nalepa, Roman Pawłowski

Projekt realizowany jest przy wsparciu Miasta Sopot

Więcej informacji znajduje się na stronie: www.sopotnonfiction.pl

(-)
Materialy organizatora
19 sierpnia 2015

Książka tygodnia

Teatr, który nadchodzi
Wydawnictwo słowo/obraz terytoria Sp. z o.o.
Dariusz Kosiński

Trailer tygodnia

La Phazz
Julieta Gascón i Jose Antonio Puchades
W "La Phazz" udało się twórcom z "La ...