Czytanie sztuk finalistów Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej

29. Warszawskie Spotkania Teatralne

20 maja w godz. 14-19 w Centrum Festiwalowym na ul. Nowy Świat 63 zostaną zaprezentowane w formie szkiców scenicznych i "teatru przy stoliku" cztery sztuki finalistów konkursu o Gdyńską Nagrodę Dramaturgiczną.

Gdyńska Nagroda Dramaturgiczna została ustanowiona w 2007 roku przez Prezydenta Gdyni, Wojciecha Szczurka. Jej laureat, wyłaniany w trybie trzyetapowego konkursu, otrzymuje statuetkę i 50 tysięcy złotych. Do konkursu mogą być zgłaszane wyłącznie sztuki napisane po polsku przez żyjącego autora, które nie były wcześniej wystawiane na scenie. 

Laureatką pierwszej edycji konkursu, rozstrzygniętej w 2008 roku, została Magda Fertacz - autorka sztuki "Trash Story". Laureatem drugiej edycji, rozstrzygniętej 11 maja 2009 roku podczas inauguracji IV Festiwalu Polskich Sztuk Współczesnych R@Port w Gdyni, został Mariusz Bieliński - autor sztuki "Nad". 

Co roku podczas prologu gdyńskiego festiwalu prezentowane są sztuki finalistów konkursu w formie czytań i szkiców scenicznych. Podobne spotkanie z najnowszą dramaturgią polską odbędzie się również w ramach Warszawskich Spotkań Teatralnych. 20 maja w Centrum Festiwalowym od godz. 14 odbędą się pokazy czterech sztuk: "Nad" Mariusza Bielińskiego, "Nasz syn" Marka Pruchniewskiego i Marka Wortmana, "W imię Ojca i Syna" Szymona Bogacza i "Morze otwarte" Jakuba Roszkowskiego. Całość zwieńczy rozmowa z autorami. 

godz. 14:00 

Mariusz Bieliński 

"Nad"

Reżyseria: Karolina Maciejaszek 

Obsada: Renata Berger, Stanisław Brudny, Lech Łotocki, Tomasz Radawiec, Noemi Rogalewska, Bogdan Smagacki, Andrzej T. Żak 

Punktem wyjścia jest historia Jakuba, który przed piętnastu laty został skazany za bestialskie zabicie sąsiadki. Mimo anulowania wyroku bohater nie może rozpocząć nowego życia, gdyż obsesyjnie powraca do przeszłości. Siła wykreowanych w sztuce sytuacji scenicznych tkwi w ich wielowymiarowości, wzmocnionej przez symbolikę biblijną, która odrywa je od realistycznej wykładni. 

Autora interesuje przede wszystkim psychologiczny wymiar sytuacji skazania, społeczne napiętnowanie, które trwa nawet po wyjściu na wolność, doświadczenie ograbienia z całego dotychczasowego życia. Wreszcie - to może najważniejsza z podjętych w sztuce kwestii - problematyczny splot winy i niewinności, znajdujący swoje dopełnienie w zamordowaniu ojca, który przed laty oskarżył syna o okrutną zbrodnię. 

Mariusz Bieliński: 

Ukończył Studio Wokalno-Aktorskie przy Teatrze Muzycznym w Gdyni oraz Wydział Reżyserii Dramatu Akademii Teatralnej w Warszawie (bez dyplomu). Jako etatowy asystent reżysera w Teatrze Narodowym w Warszawie współpracował z Jerzym Grzegorzewskim, Kazimierzem Kutzem, Kazimierzem Dejmkiem, Tadeuszem Bradeckim, Maciejem Prusem, Janem Englertem. Współreżyserował spektakl "Czego nie widać" w Teatrze Powszechnym w Warszawie (z Juliuszem Machulskim) oraz film Hania (z Januszem Kamińskim). Jest również współautorem scenariusza serialu kryminalnego "Twarzą w twarz" (pierwsza seria) i serialu Pitbull (pierwsza i trzecia seria). W 2008 roku zdobył nagrodę główną Międzynarodowego Festiwalu Scenarzystów Interscenario we Wrocławiu za tekst Dziesięć. 

Jest autorem sztuk: "Cicho" (premiera w Teatrze Polskim we Wrocławiu w reżyserii Aldony Figury i w Teatrze Telewizji w reżyserii Adama Guzińskiego), "Między", "Dawaj" (premiera w Teatrze Powszechnym w Radomiu w ramach festiwalu "Radom Odważny") oraz słuchowiska Księga psa (pierwsza nagroda w konkursie na debiut słuchowiskowy) wyemitowanego w radiowej "Trójce". W 2007 roku jego sztuka Mrok zdobyła główną nagrodę w konkursie na dramat inspirowany życiem, myślą i twórczością Jana Pawła II, rok później powstała jej wersja sceniczna w reżyserii Artura Tyszkiewicza, zrealizowana w ramach Studia Dramatu Teatru Narodowego w Warszawie. 

ok. godz. 15.15 

Marek Pruchniewski i Marek Wortman 

"Nasz syn" 

Reżyseria: Marek Wortman 

Obsada: Wojciech Czerwieński, Elżbieta Jarosik, Wiesław Komasa, Halina Łabonarska, Olga Sarzyńska. 

Sztuka "o dramacie rodzicielstwa, o upadku i rozpadzie rodziny". Historia niechcianego zabójstwa, popełnionego przez młodego mężczyznę bez życiowych perspektyw, została przez autorów wpisana w kategorie tragicznej winy i kary. Etyczny aspekt zbrodni ogniskuje w sobie postać Matki, która wchodzi mimowolnie w rolę prokuratora i sędziego własnego syna. Jednowątkową akcję sztuki, w której sucho zreferowany plan zdarzeń kontrastuje z dramatyzmem wojny, jaka toczy się w sumieniach mordercy i jego rodziców, budują krótkie, minimalistycznie skonstruowane sceny i równie oszczędny dialog. 

Marek Pruchniewski: 

Dramatopisarz, scenarzysta, autor słuchowisk radiowych. Ukończył studium oligofrenopedagogiki w Poznaniu. Obecnie związany ze Szkołą Laboratorium Dramatu w Warszawie. Autor sztuk: "Paryż", "Armia", "Historia noża", "Pielgrzymi" (w scenicznej wersji Pawła Kamzy, zrealizowanej w Teatrze Modrzejewskiej w Legnicy, sztuka nosiła tytuł "Wesele raz jeszcze"), "Łucja i jej dzieci" (jej telewizyjna wersja w reżyserii Sławomira Fabickiego zdobyła Grand Prix IV Festiwalu Polskiego Radia i Teatru Telewizji Polskiej "Dwa Teatry - 2004"), "Wesołe miasteczko - prawie bajka". Ostatnia jego sztuka "Moja wina" została nominowana do finału pierwszej edycji konkursu o Gdyńską Nagrodę Dramaturgiczną (2008). Jest też współautorem scenariuszy filmów: "Z odzysku" Sławomira Fabickiego (polskiego kandydata do Oscara w roku 2006, nominowanego również do Europejskiej Nagrody Filmowej) oraz "Moja krew" Marcina Wrony. 

Marek Wortman: 

Absolwent polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego i łódzkiej Filmówki. Reżyser teatralny i filmowy, scenarzysta, autor słuchowisk. Zrealizował między innymi filmy: "Opowieść", "Gdzie jest bohater", "Próba ognia", "Biała gorączka", "Obcy w domu", "Wielki wóz", "Mefisto walc". Pracuje również dla teatru, gdzie wyreżyserował między innymi "Białe noce" Dostojewskiego, "Przerżnąć sprawę" Mameta oraz "Śmierć i dziewczynę" Dorfmana. 

ok. godz. 16.30 

Szymon Bogacz 

"W imię Ojca i Syna" 

Reżyseria: Adam Biernacki (AT Warszawa) 

Obsada: Matylda Damięcka, Mateusz Ławrynowicz, Bartłomiej Magdziarz, Jarosław Sacharski, Agata Sasinowska, Irena Sierakowska. 

Dramat intymny, rozpisujący na szereg wizyjnych obrazów i subiektywnie zrelacjonowanych sytuacji introspekcję, jakiej dokonuje bohater w reakcji na śmierć niewidzianego od lat Ojca. Wędrówkę synowskiego Ja przez krajobraz własnej pamięci i wyobraźni organizuje osobliwa statystka liczb porządkujących życie bohatera oraz historia symbolicznego długu, jaki ojciec zaciąga. Zanurzony w swoim wewnętrznym świecie Ja próbuje zrozumieć emocjonalne podłoże konfliktu z kochanym i kochającym rodzicem, a jednocześnie w serii spóźnionych, wyimaginowanych rozmów z Nieobecnym dokonać niemożliwego, czyli odbudować bezpowrotnie zerwaną więź.

Szymon Bogacz: 

Nauczyciel muzyki, projektant wnętrz, copywriter. Jako trębacz współpracował z wieloma orkiestrami, między innymi z Filharmonią Narodową, Sinfonia Varsovia, Polską Orkiestrą Radiową w Warszawie. Stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. 

Debiutował sztuką "Stosunki damsko-męskie", wystawioną w Teatrze Zakład Krawiecki we Wrocławiu (2006). Napisał między innymi: "Wariacje międzyludzkie", słuchowisko "Trzech mężczyzn w różnym wieku", "Trójkąt", "(Nie)ludzkie dzienniki" (zakwalifikowanie do półfinału pierwszej edycji konkursu o Gdyńską Nagrodę Dramaturgiczną 2008), Dekonstrukcja. Tworzy scenariusze filmowe (13 procent) oraz projekty teatralne ("Casting na nowych znajomych", "Artmania"). Jest autorem blisko pół tysiąca opowiadań, które opublikował w "Broszurze Literackiej", miesięczniku "Arszenik", "Apeiron Magazine" oraz na portalu internetowym opowiadania.pl. Wkrótce w wydawnictwie WAB ma ukazać się jego książka "Koło kwintowe". 

ok. godz. 18.00 

Jakub Roszkowski 

"Morze otwarte" 

Reżyseria: Agata Puszcz (AT Warszawa) 

Obsada: Mateusz Ławrynowicz, Lidia Sadowa, Jarosław Sacharski 

W życiu Mężczyzny i Kobiety pojawia się młody Chłopak. Bezdzietna para, pokonana przez wszechogarniającą rutynę, rozpoczyna z nim wielopiętrową grę, w której scenariusze małżeńskiej zdrady nakładają się na obrazy rodzicielskiej miłości. Bohaterowie rozgrywają kolejne sceny ze swojego życia niczym psychodramę, w której trudno odróżnić prawdziwe zdarzenia od fałszu, oddzielić to, co wynika z rzeczywistej tęsknoty i niespełnienia od samooszustwa. 

Sztuka, w której wszystko "dzieje się" w słowach bohaterów, zbudowana jest na dwóch rodzajach dialogu. Niektóre z nich relacjonują wydarzenia z oddali, tworzą czasowy dystans, inne zaś zrywają z tym zapośredniczeniem, są zanurzone w sytuacji, osadzone w teraźniejszości zdarzeń. Te dwie osobne konwencje sceniczne dodatkowo podkreślają rozbudowaną teatralność utworu, przyzwalając na jego różne interpretacje. 

Jakub Roszkowski: 

Absolwent Wydziału Reżyserii Dramatu PWST w Krakowie (specjalizacja: dramaturg teatru). W szkole teatralnej współtworzył spektakle: "Kapelusz pełen deszczu" Michaela Vincente Gazzo, "Elektra-twarze" wg tekstów Hugo von Hoffmasthala i Marguerite Yourcenar (oba w reżyserii Krzysztofa Globisza) oraz "Drugi upadek albo Godot akt III" w reżyserii Jacka Jabrzyka. Był stypendystą Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Od 2007 roku pracuje jako dramaturg w Teatrze Wybrzeże, gdzie współtworzył spektakle "Blaszany bębenek" wg Güntera Grassa w reżyserii Adama Nalepy, "Zwodnica" Middletona i Rowleya w reżyserii Kuby Kowalskiego; "Portret Doriana Graya" Oscara Wilde\'a w reżyserii zespołowej oraz - jako tłumacz - "Słodki ptak młodości" Tennessee Williamsa w reżyserii Grzegorza Wiśniewskiego. Jest również autorem adaptacji "Płatonowa" Antona Czechowa do spektaklu Grzegorza Wiśniewskiego w Teatrze im. Stefana Jaracza w Łodzi. Dramat "Morze otwarte" jest jego debiutem dramaturgicznym. 

godz. 19.00 - spotkanie z autorami
(ah)

(-)
Materiał nadesłany
20 maja 2009

Książka tygodnia

Teatr, który nadchodzi
Wydawnictwo słowo/obraz terytoria Sp. z o.o.
Dariusz Kosiński

Trailer tygodnia

La Phazz
Julieta Gascón i Jose Antonio Puchades
W "La Phazz" udało się twórcom z "La ...